Pokud se jako firma chcete vrhnout na sociální sítě, tak velmi rychle zjistíte, že pro úspěšné sociální profily potřebujete obsah. Ten samozřejmě potřebujete i pro osobní profily, ostatně na obsahu jsou sociální sítě založeny. Hlavně na tom, že poměrně malá část jejich uživatelů dokáže uspokojit hlad po zajímavém obsahu u té velké, převážně mlčící, většiny.
Zejména pro firemní marketing existuje na sociálních sítích jedno užitečné pravidlo, které můžeme označit jako 40:40:20. Čtyřicet procent toho co firmy vkládají na sociální sítě by měl být vlastní obsah, dalších 40 % by měl být cizí obsah. A ta nejmenší část, zhruba oněch 20 procent, může být tvrdý prodej, marketing.
K 40:40:20 je potřeba dodat pár věcí. Třeba to, že to může být 30:50:20, protože pro některé firmy a obory je produkce vlastního obsahu ve velkém množství problematická. Také to, že ona poslední složka, čistě prodejní a marketingová by opravdu měla být co nejmenší, ale i zde platí výjimka. Od e-shopu například budete očekávat, že bude daleko více ukazovat na to co si můžete koupit. Ale pak je vhodné nezapomenout, že ty nabídky musí být nějakým způsobem výhodné, zajímavé.
Kde vzít 40 % vlastního obsahu?
Tohle je a bude těžké, protože abyste dokázali vytvářet řekněme alespoň 10 příspěvků týdně (počítejme tak dva denně), tak to znamená napsat čtyři články či vyrobit nějaké čtyři infografiky, vizualizace. Týden co týden, okolo až 20 článků měsíčně. Přidejte k tomu, že se nemůžete příliš opakovat (o opakování více v Opakovat či neopakovat příspěvky na sociálních sítích?), byť dvě až tři možnosti zopakování vám mohou hodně pomoci.
K vlastnímu obsahu vám může dopomoci to, co vám pomáhá k druhým 40 %, tedy obsah cizí. Pokud budete schopní mít dostatek zdrojů cizího obsahu, tak na jeho základě dokážete tvořit obsah vlastní – je totiž dost jisté, že vaše vlastní inspirace a možnosti vám dojdou hodně rychle, takže budete moci sahat k zdrojů dalším a na jejich základě tvořit obsah vlastní.
Nakonec často zjistíte, že spíše tuhle první část trochu omezíte a posílíte tu prostřední, tedy sdílení cizího obsahu. Nezapomínejte ale, že vlastní obsah mohou být jak texty (ideálně na firemním blogu či webu), tak fotografie i videa. Jste na sociálních sítích, takže třeba fotografie z toho co se děje ve vaší firmě, v jejím okolí či ve vašem městě, jsou hodně dobrý obsah.
TIP: Budete-li potřebovat ilustrační fotografie či vůbec jakékoliv obrázky a fotky, tak pozor na autorské právo. Je dobře vědět, že existuje hodně možností jak mít fotky zdarma, viz Kde získat fotky k použití zdarma?
Kde vzít 40 % cizího obsahu?
Cizí obsah je všechno, co najdete na sociálních sítích i Internetu a je možné sdílet. Neznamená to, že někde ukradnete obrázek a nahrajete ho na firemní Stránku. Ani to, že někde vezmete cizí text a vydáte ho jako vlastní. Znamená to skutečně sdílení, protože to je to co sociální sítě potřebují a to co také, zejména Facebook, miluje. Budete-li sdílet (a budete-li sdílení) jste atraktivnější, zajímavější.
Vybudujte si silný sociální kruh, nejlépe na vlastních sociálních profilech. Protože jenom tak získáte dostatek tipů na to, co lidé na sociálních sítích sdílí. A čím více něco sdílí, tím lepší je to kandidát pro vaše sdílení v rámci „cizího obsahu“. Čtěte online časopisy a magazíny, nebojte se číst obsah zahraniční, ať už anglicky (nejsnazší a nejlépe použitelné) nebo jiné jazyky.
Tam všude najdete obsah, který můžete prostě vzít a nasdílet. Bez práce, bez utrpení, legálně a správně. Hodně vám v tom může pomoci RSS, Feedly a další pomůcky pro práci s obsahem (včetně odkládání článku pro pozdější použití, Jak si odkládat články na pozdější přečtení? a možností plánování vkládání příspěvků přes (třeba) Buffer).
Cizího obsahu se nebojte. To, že dokážete fanouškům zprostředkovat cizí zajímavé informace je jedna z hodně podstatných věcí a bude to vaše výhoda. Samozřejmě musí platit, že jim zprostředkováváte obsah, který má něco společného s vaší společnosti, předmětem podnikání. Můžete, výjimečně, zkusit něco zábavného, legračního, relaxačního, ale pokud právě v této oblasti nepodnikáte, tak to vaši značce a jménu dobře nedělá.
TIP: Sdílení cizího obsahu navíc znamená, že se o vás dozví autoři původního obsahu, ocení to, že jste je nasdíleli, velmi pravděpodobně se podívají na váš profil, mohou se stát vašimi fanoušky a v řadě případů, pokud najdou něco zajímavého, „recipročně“ nasdílí něco z vašeho obsahu. A to se může sakra hodit.
Zkuste Nuzzel či jiné služby pro objevování obsahu
K získávání tipů na obsah, který sdílí uživatelé na sociálních sítích můžete použít třeba české www.lajkovani.cz, ale tam si dejte pozor na to, že vám spíše ukáže jaké absurdnosti a hlouposti lidé milují (rozhodně k nezaplacení toto vědět). Ale je tu ještě jedna zajímavá služba.
Nuzzel – www.nuzzel.com – funguje tak, že si do něj připojíte své sociální profily (Twitter a Facebook) a tato služba vám řekne, co vaši přátele (a také přátelé přátel, což může být ještě užitečnější) nejvíce sdílí a řeší na sociálních sítích. Můžete si nechat i poslat souhrn e-mailem, což je nejlepší cesta, jak si každé ráno nechat připomenout, že máte něco projít a zpracovat.
POZOR: V květnu 2021 Nuzzel definitivně přestal existovat
Mimo přátel, přátelů přátel ještě Nuzzel doporučuje i na základě všech informací které má a myslí si, že vám něco uniklo. Pro vás by každopádně, zejména na začátku, mělo být nejvíce důležité si vybudovat opravdu dobrý sociální kruh. Takový, který bude zahrnovat jak vaše přátele, tak aktivní a známé lidi, takové co jsou dobrými zdroji informací na sociálních sítích. Budete moci samozřejmě sledovat co píší přímo, ale právě Nuzzel použijete k tomu, aby to dělal za vás.
TIP: Nezapomeňte, že je velmi důležité vkládat příspěvky na sociální sítě ve správný čas. Ideálně v době, kdy jsou právě ti vaši fanoušci online. Musíte navíc postihnout různé denní doby (ráno, oběd, odpoledne, večer) a rozhodně nezapomínat na neděli. Něco více o tomto tématu najdete například v Kdy nejlépe vkládat příspěvky na sociální sítě? Klout, Followerwonk a další poradí.
Nuzzel má výhodu i v tom, že si do něj můžete napojit Buffer, Pocket a Instapaper. Takže můžete přímo z Nuzzelu sdílet nejenom na své sociální sítě, ale vše vkládat přímo do Bufferu nebo si schovávat v Pocket či Instpaper. Můžete si ho pořídit i do mobilu či tabletu, takže řešit objevování potřebného obsahu můžete snadno i na cestách.
POZOR: Instapaper v květnu 2018 skončil pro uživatele z EU. Trapně tvrdí, že to je proto, že GDPR, ale výmluva je to zcela absurdní.
Co těch posledních 20 % tvrdého prodeje a marketingu?
Zpět k 40-40-20, je čas probrat poslední část, tu co by měla být nejmenší. A měli byste při ní myslet na to, jestli vaši fanoušci opravdu po něčem takovém touží a kolik by toho tedy mělo být. Co navíc, vždy byste to měli podávat tak, aby to bylo užitečné, zábavné či prospěšné.
Je jasné, že fanoušci stránky e-shopu lépe přijmou, že poslední část zde nebude dvacet procent, ale více. Je jasné, že fanoušci internetového média také očekávají, že budou dostávat daleko více vlastní produkce (byť zde to pak vlastně spadá do vlastního obsahu i této poslední části).
TIP: V Jak často přispívat na firemní sociální sítě? Šest užitečných pravidel najdete sadu užitečných pravidel, které vám pomohou lépe pochopit jak to je s četností přispívání.
Nezapomeňte, že jak v prvním případě (vlastní obsah) tak v tomto je důležité, abyste co nejvíce dostávali fanoušky na vaše webové Stránky. Stejně tak nezapomeňte, že potřebujete co nejdříve získat na fanoušky přímé kontakty, takže se je co nejvíce pokoušejte „konvertovat“ do e-mailingů či zákazníků. Máte-li další sociální sítě, tak se rozhodně nebojte je křížově propagovat.
Pomoci v co nejmenší záplavě komerce a marketingu přímo na Stránce vám může pomoci tip Co je to dark post (unpublished post) na Facebooku? K čemu je to dobré? Ale to už se vydáváte do spárů placené reklamy na Facebooku.