Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools, GWT, k přejmenování došlo v polovině května 2015) je hodně užitečná pomůcka pro každého, kdo provozuje web a vůbec není nutné, abyste měli nějaké velmi pokročilé znalosti . Byť pro ty co jsou přeci jenom ve znalostech dále toho nabízí mnohem více než pro začátečníky. Jedno byste měli vědět. Pokud můžete, rozhodně si tuto službu pro váš web aktivujte.
Search Console je služba, kterou poskytuje Google zdarma, není potřeba nic platit. Jediné co budete muset udělat je, že ukážete Google, že váš web je váš – což můžete udělat několika způsoby, ale vždy půjde o vložení nějaké informace na váš web. Google tímto způsobem ověří, že jste skutečně vlastníky/provozovateli webu a zpřístupní vám řadu informací i užitečných funkcí. Je dobré ještě vědět, že další uživatele, třeba kolegy, dodavatele, pak můžete přidávat a odebírat podle potřeby.
Jak na Google Search Console pro WordPress.com
Je vhodné vědět, že v případě různých redakčních, publikačních systémech se dost často možnost vložení potřebného kódu skrývá někde přímo jako funkce. Naštěstí je to přesně takto dostupné pro WordPress.com, protože jinak by ověření pro Search Console bylo velmi obtížné. A rozhodně, jakmile to jenom bude možné, prostě co nejdříve, tenhle krok udělejte.
V klasickém nastavení blogu najdete Nástroje a mezi nástroji se skrývají „Website verification services“. Právě tam postačí vložit kód z Google Search Console/Google Webmaster Tools. A případně ještě také z Bing Webmaster Center, Pinterest Site Verification, Twitter Website a Yandex.Webmaster. Což jsou jednak (Bing a Yandex) další podobné pomůcky týkající se vyhledávačů, ale také další nutná podpora pro propojení vašeho blogu s dalšími službami (Pinterest a Twitter).
TIP: Co je to SEO? je případně dobré místo kde začít pro vysvětlení co všechno to znamená, když se řekne SEO.
K čemu je dobré mít Search Console?
Jedna z nejzákladnějších a nejvíce užitečných věcí v této službě je ta, že vám budou říkat jak Google indexuje váš web a hlavně, na jaké vyhledávací fráze se na něj lidé dostávají. Získáte tak pohled na něco, co vám WordPress.com statistiky neřeknou, protože to nevědí (v statistice vyhledávače uvidíte po spuštění více a více „Unknown Search Terms“). Vědět jak se z vyhledávače lidé dostávají na váš obsah je důležité, umožní vám to pracovat na dalším obsahu.
TIP: Jak dostat váš web do Google pro zahrnutí ve vyhledávání
Neméně užitečný je přehled tzv. „čtyřistačtyřek“, tedy chybových kódu 404, které objevil indexovací robot Google. Dozvíte se o odkazech, které na vašem webu končí neexistující stránkou a můžete je, pokud to je možné, napravovat. Jak s 404 pracovat vám prozradí Prověřujte čas od času 404 chyby na webu či blogu
Užitečné jsou i informace o nedostatcích v kódu, duplicitních titulcích, META značkách a dalších vlastnostech, které jsou podstatné pro SEO (Search Engine Optimization), tedy optimalizaci pro vyhledávače.
TIP: Budete-li řešit Google Analytics nebo něco jiného na měření návštěvnosti, tak o tom lépe v Google Analytics? Nebo něco jiného? A proč vůbec něco takového?
Search Console vám také poskytne informace o tom jak indexovací robot zpracovává váš web, kolik stránek z něj získal a zda má nějaké problémy. Můžete mu i pomoci tím, že na web přidáte sitemap.xml (na tu zdejší se můžete mrknout zde)a přes Search Console ji předložíte ke zpracování. Stejně tak můžete Search Console využít pro testování robots.txt (viz robots.txt? K čemu něco takového je? A proč je to užitečné?) a testování toho, jak vlastně váš web vidí vyhledávací robot.
TIP: Co je to sitemap.xml, k čemu to slouží a jak s tím mám zacházet vám prozradí vše o sitemapách.
Pokud se na vašem webu objeví nějaké problémy, zejména v podobě hacknutí, vložení škodlivého kódu, bude Search Console místem, ve kterém vám dá Google vědět Dozvíte se zde i to, jestli někdo uplatnil „právo na zapomnění“ a které adresy na vašem webu byly vyjmuty z Google. Dozvíte se i zda Google uplatnil manuální penalizace a postihl vás za nějaké nepravosti v SEO.
Právě pro SEO je Google Search Console jedna za základních pomůcek a dokáže pomoci opravdu hodně. Zjistíte zde i to ,pod jakými klíčovými slovy vás vlastně Google „vidí“, můžete zde zažádat o odstranění adresy z indexu, nastavit to jak indexovací robot zpracovává váš web.
Nemá smysl vyjmenovávat vše, co Search Console umožňuje, zkuste si sami. Provozujete-li web a nemáte Search Console aktivované, napravte to a projděte si vše co se zde nabízí. V řadě případů je navíc možné si data stáhnout a použit, například, v Excelu.
TIP: Někdy v dubnu 2017 Seznam.cz přišel s betou jejich Webmaster Tools. Bohužel se tam dají přidat weby jen přes nahrání souboru nebo umístění meta značky do kódu. Hodně zásadní omezení.
Google začal v roce 2018 Search Console předělávat do nové podoby, klasicky vzhledově nepoužitelné (Material Design) ale také bohužel odstraňuje hodně z užitečných funkcí, které doposud byly dostupné.
Kam pokračovat? Třeba do Přidat web do služeb jako Ahrefs, Yandex? Jak nastavit indexaci od Google, Bingu a dalších?