TIP#1333: Internet DSL nefunguje? Co s tím?

Používáte pevné internetové připojení v podobě ADSL či VDSL a přestalo vám „to“ fungovat? Čas od času se to stane, ale než začnete panikařit, tak je dobré ověřit, že to je opravdu výpadek právě onoho DSL připojení.

1) Máte k DSL lince klasickou telefonní? Zvedněte sluchátko, pokud neslyšíte signál, tak je to dost jasné. Je to výpadek telefonní linky a musíte se obrátit na operátora

2) V Jak zjistím, jestli mi funguje připojení na Internet? jsou užitečné postupy, jak připojení k Internetu ověřit. Může vám to pomoci zjistit, jestli je to výpadek u vás doma, na cestě mezi vámi a operátorem nebo jestli si (třeba) výpadek Facebooku neplete s výpadkem Internetu. Stejně jako si výpadek DSL připojení k Internetu můžete plést s výpadkem domácí WiFi.

TIP: Jak zjistím, jestli má Facebook výpadek? A nejenom Facebook, jakýkoli web a K čemu se hodí veřejné DNS jako Google DNS či Open DNS jsou dvě užitečné související věci. Problém totiž nemusí být ani tak v DSL lince či Interneut, ale nefunkčním DNS.

3) Užitečná klasika je restartujte DSL router – prostě se to mohlo pokazit a restart to může vyřešit. DSL router je nějaká ta krabička, co do ní vede drát z „telefonní“ zásuvky. A co vám buď poskytuje domácí WiFi nebo z ní vedou dráty (Ethernet) k něčemu dalšímu. K restartu routeru je ještě dost dobré se ujistit, že všechny kabely jsou opravdu tam kde mají být – nevypadly, nejsou překousané od kočky, atd. Restart routeru je jednoduchá věc, najdete vypínací tlačítko a router vypnete, počkáte takových dvacet sekund a znovu ho zapnete. Pak počkáte až naběhne.

4) Zlobit ale může i váš počítač (notebook, mobilní zařízení) – síťová karta nebo WiFi se prostě rozhodlo stávkovat. Wi-Fi můžete zkusit odpojit a připojit znova (užitečné bývá u mobilních zařízení zapnout Letový režim, počkat a pak ho vypnout), totéž můžete udělat se síťovou kartou. Případně můžete i tohle zařízení prostě restartovat. Ale ještě předtím bývá dobré zkusit jiný počítač či jiné mobilní zařízení, zda je to problém v celé domácnosti nebo opravdu jenom s tím jedním počítačem/mobilem.

5) Zavolat na zákaznickou linku je užitečné i v tom, že mohou mít už poruchu či výpadek nahlášený, ale také se mohou „zvenčí“ podívat, jestli je váš DSL router dostupný. Což může vést k ověření toho, zda to není jen výpadek „drátu“ co vede k vám domů.

TIP: Co se stane s moji chytrou domácností, pokud vypadne Internet nebo WiFi, co mám doma?

6) Pokročilejší lidé se mohou podívat do správy (administrace) routeru a najít tam stav DSL připojení – mělo by tam být vidět zda je spojeno, jakou rychlostí, zda příchozí či odchozí data netrpí vysokou chybovostí.

7) Málo pravděpodobné je, že Internet má výpadek – celorepublikový či dokonce celosvětový. Takové věci se ale skutečně mohou stát. Tohle ale poznáte podle toho, že aspoň nějaké věci na Internetu (mimo váš domov) jsou dostupné (viz tip výše a pomůcky jako ping a traceroute).

TIP:  je dost užitečné v tom, že vám to umožní velmi rychle zjistit výpadek či „ucpanou linku“

Reklamy