Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
7. 3. 2016 podle 365tipů
Blog, Blogování, Internet, Komunikace, Obsah, Sociální sítě, Žurnalistika

TIP#432: Nespoléhejte se, že lidé rozpoznají vážnou věc od parodie. Co říká Poeův zákon?

Rozpoznat zda někdo na Internetu (v psaném projevu) myslí něco vážně nebo ironicky a parodicky je nemožné. Říká to dokonce i Poeův zákon („Bez mrkajícího smajlíku nebo jiného zřetelného upozornění na humor je zcela nemožné parodovat kreacionistu tak, aby to někdo nezaměnil za skutečný článek.„). Původní citát z roku 2005 sice hovoří o kreacionistech, ale (bohužel) platí univerzálně.

Nespoléhejte se na to, že „všichni přece pochopí, že jste to nemysleli vážně„. Nepochopí. Nemusí znát citát, který jste trefně použili (protože jsou prostě kulturní barbaři a ignoranti jako autor tohoto tipu a neznají Pelíšky nazpaměť, například).

Prostě na to, že „tohle jste přece nemohli myslet vážně“ není spolehnutí (protože už bohužel po mnoha letech tolikrát zjistili, že zcela nemožné věci lidé vážně myslí). Nebo mají prostě jiný pohled na svět, jiné zázemí, jiný způsob uvažování. Dost zásadní roli může hrát i spěch ve kterém čtou sociální sítě, nekomfortní stav daný čtením na mobilních telefonech a řada dalších věcí.

2016-03-04 22.48.53.png
Parodie, velmi podařená parodie, při přečtení obzvlášť snadno rozpoznatelná. Nic to není platné, vždycky se najde někdo kdo to vezme vážně a další kdo se přidají.

Proto je zcela běžné, že někdo nasdílí něco z českého parodického www.infobaden.cz či amerického www.theonion.com. a pohoršuje se nad něčím, co je skvělá satira či parodie.

Ale i proto je tak snadné, aby lžimédia a věci co vůbec nejsou noviny měly tak obrovský úspěch (na konci odkázaného přehledu je extra kategorie pro satiru a ironii).

Jak tenhle problém řešit

Pokud se tedy vrátíme k onomu výše uvedenému zákonu (Poeův zákon) tak ten vlastně říká, že byste měli rozporuplně parodické, satirické či ironické věci „vhodně“ označit.

Zdánlivě se pro to dobře hodí všechny ty smajlíky a emotikony, ale tady pamatujte na to, že pokud použijete nějaké „exoticky neobvyklé“ emotikony, tak příjemce nemusí tušit, co právě ten váš obrázek znamená a může ho chápat zcela jinak. V řadě případů ani nebude vědět, co na tom (například) žlutém kolečku je, protože ho uvidí na malém displeji mobilního telefonu.

Můžete zkusit v patičce webu popsat, že to není míněno vážně. Můžete to zkusit dát do nějakého takového „O projektu“: Můžete to zkusit dát i přímo do titulku stránky. Chcete pravdu? Nebude to nic platné. Nikdo to nebude v patičce webu hledat, nikdo nebude zkoumat kam jste to schovali a titulek se dnes zobrazuje buď hodně zkrácený nebo vůbec (na mobilech a tabletech).

Takže, abychom to nějak uzavřeli, jak tenhle problém řešit? Není řešitelný. Prostě pamatujte na to, že lidé vaši ironii, parodii či sarkasmus nepochopí.

TIP: Co je to efekt motýlích křídel? Motýlí efekt? Butterfly effect? je dobré čtení na pokračování. Stejně tak jako Co je to Streisand Effect? Aneb proč je lepší někdy věci neřešit a K čemu je dobré znát Cunnighamův zákon?

Související příspěvky

  • TIP#861: Můžete věřit mainstreamovým médiím? Jak vlastně přistupovat ke zprávám z novin (a Internetu)?
  • TIP#882: Co je to fake news?
  • TIP#342: Jaká má Twitter pravidla pro falešné účty? Umožňuje je?

BFU Hoax Lži Manipulace Novinařina Obsahový marketing Parodie Satira Sociodemografie Sociologie Výmysly

Předchozí článekJak udělat reset prohlížeče Microsoft Edge?Další článek TIP#433: Jak v mobilním prohlížeči zobrazím zdrojový kód stránky?

Nejnovější příspěvky

TIP#2971: Obtěžuje vás v Gmailu Gemini? Můžete to vypnout a mít klid

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

TIP#2965: Má iPhone (iPad)  “guest mode”? Můžete ho nějak na chvíli bezpečně půjčit někomu jinému? 

TIP#2964: Jak na Mac OS (a nejen tam) mít lokálně LLM (AI). DeepSeek, Llama a další?

TIP#2963: Co je to whataboutismus?

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA