Rozpoznat zda někdo na Internetu (v psaném projevu) myslí něco vážně nebo ironicky a parodicky je nemožné. Říká to dokonce i Poeův zákon („Bez mrkajícího smajlíku nebo jiného zřetelného upozornění na humor je zcela nemožné parodovat kreacionistu tak, aby to někdo nezaměnil za skutečný článek.„). Původní citát z roku 2005 sice hovoří o kreacionistech, ale (bohužel) platí univerzálně.
Nespoléhejte se na to, že „všichni přece pochopí, že jste to nemysleli vážně„. Nepochopí. Nemusí znát citát, který jste trefně použili (protože jsou prostě kulturní barbaři a ignoranti jako autor tohoto tipu a neznají Pelíšky nazpaměť, například).
Prostě na to, že „tohle jste přece nemohli myslet vážně“ není spolehnutí (protože už bohužel po mnoha letech tolikrát zjistili, že zcela nemožné věci lidé vážně myslí). Nebo mají prostě jiný pohled na svět, jiné zázemí, jiný způsob uvažování. Dost zásadní roli může hrát i spěch ve kterém čtou sociální sítě, nekomfortní stav daný čtením na mobilních telefonech a řada dalších věcí.

Proto je zcela běžné, že někdo nasdílí něco z českého parodického www.infobaden.cz či amerického www.theonion.com. a pohoršuje se nad něčím, co je skvělá satira či parodie.
Ale i proto je tak snadné, aby lžimédia a věci co vůbec nejsou noviny měly tak obrovský úspěch (na konci odkázaného přehledu je extra kategorie pro satiru a ironii).
Jak tenhle problém řešit
Pokud se tedy vrátíme k onomu výše uvedenému zákonu (Poeův zákon) tak ten vlastně říká, že byste měli rozporuplně parodické, satirické či ironické věci „vhodně“ označit.
Zdánlivě se pro to dobře hodí všechny ty smajlíky a emotikony, ale tady pamatujte na to, že pokud použijete nějaké „exoticky neobvyklé“ emotikony, tak příjemce nemusí tušit, co právě ten váš obrázek znamená a může ho chápat zcela jinak. V řadě případů ani nebude vědět, co na tom (například) žlutém kolečku je, protože ho uvidí na malém displeji mobilního telefonu.
Můžete zkusit v patičce webu popsat, že to není míněno vážně. Můžete to zkusit dát do nějakého takového „O projektu“: Můžete to zkusit dát i přímo do titulku stránky. Chcete pravdu? Nebude to nic platné. Nikdo to nebude v patičce webu hledat, nikdo nebude zkoumat kam jste to schovali a titulek se dnes zobrazuje buď hodně zkrácený nebo vůbec (na mobilech a tabletech).
Takže, abychom to nějak uzavřeli, jak tenhle problém řešit? Není řešitelný. Prostě pamatujte na to, že lidé vaši ironii, parodii či sarkasmus nepochopí.
TIP: Co je to efekt motýlích křídel? Motýlí efekt? Butterfly effect? je dobré čtení na pokračování. Stejně tak jako Co je to Streisand Effect? Aneb proč je lepší někdy věci neřešit a K čemu je dobré znát Cunnighamův zákon?