TIP#881: Co je to Streisand Effect? Aneb proč je lepší někdy věci neřešit

Jedním ze základů Public Relation (PR) a komunikace je znalost obecně platných zákonitostí. Proto je dobré vědět o „Streisand effekt“ neboli „efektu Streisandové„. Jde o jednu z nejzákladnějších zákonitostí komunikace, zejména té internetové, ale platí to obecně. Byť Internet tenhle efekt dokáže dotáhnout k dokonalosti. A paradoxně je také jednou z nejčastěji ignorovaných.

Efekt Streisandové v zásadě říká, že jakýkoliv pokus o skrytí či odstranění informace má nechtěný výsledek v širším zveřejnění této informace.

Jméno toto pravidlo získalo po Barbaře Streisand, která se v roce 2003 pokoušela o odstranění fotografie jejího sídla z Internetu. Což, samozřejmě, vedlo pouze k tomu, že fotografie byla zveřejněny ještě více.

1280px-Streisand_Estate.jpg
Copyright (C) 2002 Kenneth & Gabrielle Adelman, California Coastal Records Project, http://www.californiacoastline.org

Prakticky vždy pokus o potlačení nějaké informace na Internetu vede k tomu, že informace je zveřejněna ještě více. V případě Barbary Straisand nepomohlo ani to, že Barbara zažalovala fotografa Kennetha Adelmana (a službu Pictopia.com) o 50 milionů dolarů – dožadovala se odstranění jejího pobřežního sídla z kolekce 12 tisíc fotografií kalifornského pobřeží. Zábavné na tom bylo i to, že do té doby nikdo netušil, že někde mezi tou záplavou fotografií pobřeží se nachází právě ta, na které je vidět její sídlo.

O její podivuhodné snaze totiž nakonec psala klasická i internetová média (a rozhodně neopomněla fotografii přiložit) a zároveň s tím vše sdíleli a šířili čtenáři a uživatelé Internetu. Nutno dodat, že tohle se odehrávalo v roce 2003, v době kdy sociální sítě byly ještě v plenkách. Dnešní vliv Efektu Streisandové bývá několikanásobně silnější.

Samotné pojmenování tohoto efektu ale nevzniklo v roce 2003, došlo k tomu až o dva roky později, v jiném případě. Původcem je tedy nejspíše Mike Masnick z Techdirt.com, a tehdejší snaha o likvidaci domény urinal.net.

Streisand effect na Wikipedii nabízí několik dalších desítek případů z praxe. V českém Efekt Streisandové je pak zmínka i o pár českých příkladech. Jedním z nich je Žít Brno už na Facebooku nenajdete, podle magistrátu šlo o zneužití loga. Podstatně zábavnější je ale „ušatý traktorista“ (viz Zdar útvare nebo ušatý traktorista Šlachta. Soud bude řešit pokutu pro aktivistu za urážku policie).

Jakkoliv by se Efekt Streisandové hodil pro #PRTIPY, jeho souvislost se sociálními sítemi a marketingem je důvodem, proč nakonec je na @365tipech.

TIP: Pár dalších efektů a pravidel podobných tomuto najdete v Co je to efekt motýlích křídel? Motýlí efekt? Butterfly effect? a Nespoléhejte se, že lidé rozpoznají vážnou věc od parodie. Co říká Poeův zákon?.

Reklamy