Doba pokročila, takže pokud si dnes chcete něco koupit, tak velmi často zkoumáte na Internetu, nejenom kde (a za kolik) to koupit, ale také jaké mají s danou věcí (či službami) zkušenosti další lidé. Najdete si nějaké ty recenze a podle toho usuzujete, jestli se vyplatí danou věc/službu koupit. Můžete je hledat na webech k tomu určených (například Heureka.cz), nebo spustíte vyhledávač, napíšete jméno produkt/služby a doplníte o „zkušenosti“ či „recenze“. To vám zpravidla najde řadu dalších míst, kde někdo popisuje onu věc.
Je vhodné vědět, že s recenzemi na Internetu je to ošemetné. Je běžné, že si firmy najímají jiné firmy, aby jim psaly pozitivní recenze. Je běžné, že jim v tom vydatně pomáhají SEO specialisté, kteří tyto pozitivní recenze patřičně tlačí na přední výsledky ve vyhledávání. Je zcela běžné, že případně negativní recenze jsou vytlačovány kladnými, které nejsou založeny na skutečnosti .Ale také to, že negativní recenze firmy zesměšňují, útočí na ty co je napsali, dokonce na ně povolávají právníky a nahlašují tento obsah jako závadný.
Je ale také vhodné vědět, že špatné recenze běžně tvoří konkurenční firmy, nebo také prostě jenom někdo, kdo se chce pomstít. Případně se tím prostě baví. Podstatné je, že neexistuje žádná spolehlivá cesta, jak při pohledu na recenzi odhalit, jestli je pravdivá.
Dávejte si pozor na různě se vyskytující recenze, které nemají žádnou historii, jejich autoři nemají žádnou digitální stopu, je nemožné je dohledat. Jsou přehnaně pozitivní (nebo také přehnaně negativní). Dost často je možné poznat, že recenze není psaná, ale generovaná automaticky či poloautomaticky. A je teď vcelku jedno, jestli řešíme recenze negativní či pozitivní.
TIP: Kdy si stěžovat prostřednictvím sociálních sítí? A jak to vlastně celé funguje (i nefunguje)
Trochu lepší situace je tam, kde k recenzování je vyžadována koupě produktu, což může být například systém hodnocení a recenzí produktu na www.alza.cz (ale ani tam to není zárukou kvality a pravdivosti). Podobně jako na tomto e-shopu to může být udělané i na jiných a jde o docela slušný základ k tomu, aby recenze nemohla být zcela falešná. Ale není to zárukou toho, že recenze je skutečně na úrovní, ani že se někomu nepodařilo to nějak obejít. Může ale také být jenom ukázkou toho, že někdo třeba vůbec nevěděl jak produkt používat, nebo vůbec netušil co si kupuje.

Zkuste se ptát, od toho máte sociální sítě
Jeden z poměrně dobrých způsobů jak se dozvědět něco o nějakém produktu či službě je vaše sociální síť, nebo lépe řečeno, sociální sítě. Nebojte se svých přátel či kontaktů zeptat, jaké mají zkušenosti s nějakým produktem, službami, firmou. Velmi často dokáží poradit, nebo třeba mají v přátelích někoho dalšího, kdo zkušenosti má.
Ptát se na sociálních sítích je dobré hlavně v tom, že víte kdo vám odpovídá a můžete mu věřit, nebo, alespoň, víte nakolik mu můžete věřit.

Sociální sítě, zejména Twitter, můžete zkusit také prohledat – stačí použít stejnou taktiku jako ve vyhledávačích, hledat s názvem produktu, doplnit nějaká ta slova jako „recenze“ či „zkušenosti“. Výhoda oproti zcela anonymnímu Internetu může být v tom, že člověka hodnotícího produkt si můžete lépe prostudovat, prolustrovat. Lépe poznáte, jaký je, o čem píše, čemu se věnuje, jak dlouho to dělá.

TIP: Jak bezpečně nakupovat na zahraničních serverech? A na e-shopech vůbec? Dost zásadní a rozsáhlý tip. Může vám ušetřit peníze a trápení
Zkuste odborné weby či skutečné noviny
Poměrně užitečné může být pokusit se najít nějaké více odborné weby, diskuzní fóra, kde jsou lidé, kteří více rozumí danému tématu. Ale i tam si musíte dávat pozor na motivaci a také na záplavu „odborníků na slovo vzatých“.
Dobré místo pro recenze mohou být skutečné noviny a magazíny, ale i tam je potřeba si dávat pozor, jestli jde o skutečnou recenzi, nebo jenom něco mezi „PR článkem“ a „skrytou reklamou“. Inzerenti jsou prostě ti, kdo noviny a časopisy živí, na jejich podporu se toho děje hodně. Hodně může prozradit i to, kdo je vlastně recenzentem. Pokud je to člověk známý poctivým přístupem, je problém vyřešen.
TIP: Podobné téma je Mohu věřit zdravotním a lékařským informacím na Internetu?
Jak ale poznat vymyšlenou recenzi?
Poznat falešnou vymyšlenou recenzi někdy bývá velmi lehké. Na první pohled ji nepsal člověk, je jazykově divná až podivuhodná. Nemusí to ale být vždy tak snadné, pomoci by vám mohly vyhledávače. Zejména v tom, že si zkusíte „autora“ recenze dohledat. Ale také můžete zkusit některé „obecné“ formulace z recenze zkusit najít v jiných recenzích. Ty vymýšlené jsou často šablonovité a mění se jen názvy výrobků, služeb a firem.
Pokud je u recenze možné zjistit IP adresu autora (dost často možné v komentářích nebo v diskuzních fórech), zkuste si zjistit, odkud pochází. Třeba to bude konkurenční firma, agentura, anonymní proxy. IP adresa vložená do vyhledávače vám navíc umožní dohledat další recenze ze stejné adresy, takže třeba zjistíte, že je to továrna na recenze.
Poslední co můžete zkusit je kontaktovat toho, kdo recenzi psal. Odpovědět v diskuzi, využít kontaktního e-mailu. Zjistíte tak snadno, jestli „recenzent“ komunikuje. Pokud ne, tak je to další věc ke zvážení. Možná vůbec neexistuje.
TIP: Zdejší recenze najdete přes štítek Recenze. Ale je jich jako šafránu, přeci jenom zodpovědně posoudit, vyzkoušet a recenzovat cokoliv vyžaduje poměrně hodně času. Opravdu hodně času. Pokud se potýkáte s recenzemi na Stránce na Facebooku, tak viz Vše o recenzích na Facebooku: Mám na Stránce vypnout možnost psaní a zobrazování recenzí?