Když se včera rozhořela poněkud plamenná diskuze na Stránce TIMO ohledně vyhlášení soutěže, tak mimo zbytečného dohadování se s fanoušky a nespokojenci co nevyhráli se tam objevil termín soutěžní mafie. Což vedlo k podivování řady lidí, kteří netuší, že něco takového existuje. Osobně pro na školeních používám termín „profesionální soutěžící„.
O co jde? O velmi dobře organizované skupiny i několika lidí až několik desítek lidí. Mají dost často k dispozici každý i řadu falešných účtů. A protože nemají co dělat (na což je Facebook ideální nástroj), tak se masivně účastní soutěží a také je masivně vyhrávají. Umí v tom chodit dobře, protože se nevzájem podporují v hlasování, hlasují z falešných účtů a dělají mnohé další věci, aby vyhráli. Výhry poté buď využívají sami nebo je prodávají (tam kde je to možné). A nutno dodat, že běžných soutěžích, tedy těch co sbírají líbí či komentáře, proti nim prakticky není obrany
Měli byste vědět, že někteří z nich jsou na ještě vyšší úrovní a mají pod palcem skupiny a Stránky, blogy i weby, které jim umožňují do zásadních soutěží zapojit desítky tisíc dalších náhodných lidí. A také vězte, že existují na Internetu weby, které přímo podobné věci organizují (například takové www.hellbuzz.pl a řada dalších).
Pokud chcete pořádat soutěže na Facebooku, tak si musíte dávat pozor na pravidla (od toho tu ale máme tip Soutěže na Facebooku je možné pořádat, stále ale platí některá pravidla) a také na to, že platí některá technická omezení (popsaná jsou v právě odkázaném tipu o pravidlech). Jenže, vedle těchto technikálií a „právních“ věcí (pozor na to aby ze soutěže nebyla loterie) je tu ještě vhodné doplnit několik další tipů, které souvisí právě se „soutěžní mafií“.
Soutěž pořádáte vy, žádný nárok na výhru nevzniká. Což mimochodem musíte zakotvit v pravidlech soutěže a pak na to hlavně pamatovat.
Nedohadujte se s těmi, kteří nevyhráli, vždy se jich najde dostatek na to, aby vám i všem ostatním znechutili den.
TIP: Protože soutěže na Facebooku jsou hlavně nástrojem podvodů a podfuků, tak předem počítejte s tím, že se na tu vaši soutěž budou lidé dívat podezíravě. Lidská hloupost v tomto ohledu na Facebooku ukazuje neuvěřitlné věci.
Nechte si možnost vyřadit zjevné „profesionální soutěžící“. Což opět znamená dát do podmínek právo na vyřazení osob, které se k vítězství dostali manipulací. Bude občas těžké je poznat, ale soutěžní mafie a jejich falešné účty jsou docela dobře poznatelné – prázdné profily, profily plné pouze soutěží, podivná jména, čerstvě založené účty, hlasy od zahraničních účtů, atd.
Ponechte si možnost soutěž zrušit, pokud bude zaplavena podvodnými hlasy. Což je opět něco, na co byste měli myslet v pravidlech.
Nespoléhejte se na Líbí či komentáře. Pokud soutěžíte o něco hodnotného, tak musíte rozhodně myslet na to, že mechanismus soutěže nemůže být založený na Líbí (like) či komentování – tady musí nastoupit klasické přihlašování do soutěže, a hlavně, ověřené přihlašování – tj. minimálně potvrzení přes e-mail (ten si ale každý může vytvořit dle potřeby). Pokud na to máte technicky (třeba budete soutěžit o něco za stovky tisíc, takže byste měli) tak třeba potvrzování přes SMS. A do podmínek samozřejmě další ochranu – použití skutečného jména, například.
Buďte maximálně transparentní a zkuste myslet na všechno. Což sice zní jednoduše, ale může to být těžké. Zkuste si, před spuštěním soutěže, opakovaně udělat nějaký ten brainstorming a pátrat, jak by někdo mohl podvádět.
TIP: Nezapomeňte, soutěže sice přinášejí vysoký engagement, ale ve výsledku vám nikdy nepřinesou nové kvalitní fanoušky. Vedle soutěžní mafie, která vám přidá desítky i stovky falešných účtů, se do soutěže přihlásí lidé jenom proto, že chtějí vyhrát. Jako fanoušci vám ale budou k ničemu. Po soutěžní ani zpravidla neodejdou (pouze pár desítek procent ano), zůstanou jako neaktivní nebo si vás později skryjí – což je ve výsledku s ohledem na algoritmus Facebooku dost zničující.
Soutěže s fotografiemi od soutěžících mohou vést k řadě dalších problémů. Tam pamatujte na to, že v podmínkách musí jasně být, že soutěžící nahrává fotku, ke které vlastní práva a také zároveň, že vám dává práva ji využít v soutěži. V klasické fotosoutěži se před vyhodnocením vydejte ověřit, jestli náhodou nahraná fotka není ukradená (v tom pomůžeme třeba tipem Jak najdu odkud pochází nějaká fotografie? Jak zjistím kdo je autorem?). A pozor na právo na ochranu osobnosti.
Nemazat komentáře, odvádět křiklouny pryč. Ve skutečnost dvě univerzální pravidla pro jakoukoliv komunikaci na sociálních sítích. Nemažte, skrývejte. Pokud je někdo natolik vulgární či porušuje zákon, upozorněte na to. A hlavně, nezapomeňte vše dokumentovat pro interní potřebu.
A poslední rada? Tam kde o nic nejde, to řešte odpovídajícím způsobem. Pokud rozdáváte věci (věci) za pár korun, moc pozornosti tomu nevěnujte. Čím hodnotnější ale budou ceny, tím více pozornosti byste tomu měli věnovat.