Jedna z častých stížností na sociálních sítích a Internetu vůbec. Lidé si stěžují, že se jim zobrazují reklamy, které nechtějí vidět. Celé je to vlastně hrozně jednoduché.
Facebook (a další sociální sítě), stejně jako různorodé aplikace, které používáte často a máte tam účty, si o vás vytvářejí inzertní profil aby na vás mohli cílit, respektive nabízet inzerentům reklamu, která se ukazuje “relevantním” uživatelům.
Inzertní profily můžete snadno na většina sociálních sítí ovlivnit – kdesi v Nastavení soukromí (Předvolby pro reklamy) je možné se podívat, co si síť/aplikace myslí, že jsou vaše zájmy – a právě podle nich se vybírají reklamy, které vám bude ukazovat.
Pokud tedy (například) na Facebooku vidíte záplavu nesmyslných reklam, tak první nejjednodušší řešení je – smažte informace, které o vás (například) Facebook získal. Začne je nicméně shromažďovat znova, takže po určité době opět budete vidět věci co nechcete. A háček bude, že ne všude to je možné smazat – Facebook to dříve umožňoval, ale v aktuálních předvolbách reklamy se tato možnost ztratila.
TIP: Hezké hodně související téma mimochodem najdete v Monitoruje Facebook (a další aplikace) co říkáme? Cílí na nás podle toho reklamu?
Druhý velmi častý důvod proč nějakou reklamu vidíte je, že někdo (inzerent) cíli na něco jako “muž, 50+, Česko” – což je trochu komplikace, protože tohle “smazat” nemůžete. Ale můžete zkusit takové reklamy “odmítat” – realita ale je, že to Facebook (a další) stejně budou ignorovat.
Třetí důvod bývá ten, že jste možná navštívili nějaký e-shop a tam buď něco koupili, nebo se dívali na nějaký produkt. A protože na tom e-shopu je šmírovací Facebook Pixel (nebo další podobné), tak teď na vás ten e-shop posílá reklamu. K Pixelu je dost dobré čtení v Nasadit Meta (Facebook) Pixel? Opatrně, můžete ohrozit soukromí uživatelů
Facebook, Google (a pár dalších) si informace o vás navíc sestavují nejenom z toho co děláte na Facebooku, ale také kam chodíte na Internetu – již zmíněný Pixel, ale také šmírovací lajkovací knoflíky, Google Analytics a řada dalších prvků prostě slouží k sestavování výše zmíněného inzertního profilu. Sbírají se i informace z aplikací, Facebook tohle v minulosti dělal tak široce, že doslova šmíroval v telefonech uživatelů – což už aktuálně moc dělat nemůže, protože to přimělo výrobce k zásahům.
Jak se bránit?
Jedna z “ochran” byla zmíněna výše – můžete mazat (či alespoň ovlivňovat) své inzertní profily v sítích a aplikacích.
POZNÁMKA: Placený Facebook vám sice nebude ukazovat reklamy, ale stále vás bude šmírovat, sestavovat si váš profil a prodávat a využívat vaše informace. Nevyhazujte peníze za zbytečnost. Ostatně viz Platit za Facebook? Co získáte v placeném Facebooku. A co nezískáte
Užitečnější ochrana jsou blokátory reklamy (řeč o tom už dávno byla v Jak se zbavit reklam na Internetu? Blokujte reklamu pomoci rozšíření v prohlížeči. Nejlépe s µBlock Origin). Nejen že reklamy neuvidíte, ale také zabrání záplavě reklamních systémů aby o vás sbíraly údaje a sestavovaly si váš profil. A ještě navíc získáte i bezpečnější Internet, protože přes reklamu se běžně šíří malware.
Vedle blokátorů reklamy existují i pokročilejší pomůcky na ochranu soukromí – viz například Co všechno o vás lze zjistit přes prohlížeč? A jak se tomu bránit? – jako například Ghostery, EFF Privacy Badger atd.
Ještě jedna užitečná maličkost co může takřka okamžitě ovlivnit co vidíte za reklamy je …. smazat cookies. Právě podle cookies vás totiž identifikují weby i reklamní systémy. Smazání cookies (ale i těch trvalejších, ne jen klasických) efektivně “změní vaši identitu”. Nepomůže to v případě služeb/aplikací kde jste přihlášení (Facebook atd.), ale zásadně to pomůže ve většině ostatních případů.
Ono mazání cookies je možné používat i daleko šířeji. Třeba tak, že je budete nechávat mazat při každém ukončení prohlížeče. Nebo budete používat anonymní režim prohlížeče (viz Co je to incognito, inprivate, anonymní režim prohlížeče? Chrání či nechrání? a také užitečný tip Jak bezpečně hledat na Google? Ochrana soukromí při vyhledávání kde je hodně praktických tipů).
Můžete zvolit i prohlížeče, které budou v tomto ohledu šetrnější a bezpečnější – Tor Browser, Firefox a Brave jako typické příklady. Je dobré vědět, že Chrome je vlastně tak trochu další šmírovací nástroj Google.
Pozor na adware v počítači
Divné reklamy, dokonce vyskakující reklamy, se vám ale také mohou zobrazovat, pokud jste si nechali počítač (ale platí i pro mobil) nakazit adware.
Může to být virus na úrovní sysétmu, ale mohou to být i škodlivá rozšíření prohlížeče. Nezapomeňte tedy počítač či mobil prověřovat pomocí nějakého toho anti-malware. Protože tohle běžné antiviry neřeší.
Tipy týkající se Bezpečného Internetu
-
TIP#2640: Co se stane s mým dvoufaktorovým ověřením, když přijdu o telefon?
Nějak tak není měsíc, aby se někdo neozval s tím, že přišel o telefon (krádež, ztráta, prostě odešel, skončil v práci a přišel o firemní) a teď se nemůže přihlásit tam, kam…
-
TIP#2516: Nakupovat na “marketplace” jako tom od Kauflandu, Allegro či AliExpress? Co vám hrozí
Marketplace je chytré zaklínadlo pro online tržiště (obchod), které zprostředkovává prodej mezi kupujícím a prodávajícím – tím není samotné tržiště, takže i když zdánlivě kupujete něco od (například) Kauflandu či Allegro, tak…
-
TIP#2513: Od kolika let by mělo (mohlo) mít dítě mobilní telefon? A jaký?
Někdy před pár lety, když vznikla knížka Dítě v sítí, se to tu určitě někde objevilo, ale ne jako samostatný tip. Přitom jde o poměrně časté dilema, které mají rodiče. Dilema, na…
-
TIP#2486: Jak rizikové je někomu sdělovat sériové číslo, IMEI a IMEI2 mého telefonu?
Sdělení sériového čísla, IMEI a IMEI2 vašeho iPhone někomu může představovat riziko, zejména pokud nemáte důvěru v danou osobu nebo organizaci, které tyto informace poskytujete. Zde jsou hlavní obavy: Související příspěvky TIP#2513:…
-
TIP#2325: Jak bezpečně hledat na Google? Ochrana soukromí při vyhledávání
“Bezpečně” hledat na Google? Téma posledních dnů, které má ale několik samostatných (ale zároveň i souvisejících) aspektů. Prakticky všechny jsou již v jiných tipech, ale s ohledem na množící se dotazy a…
-
TIP#2322: Jak nenaletět podvodníkům, když něco prodáváte přes Internet. Co nikdy nedělat
Věnoval jsem tomu v září podcast Phishing, rhybaření a jak lidé přicházejí o peníze z účtu či účty na Facebooku, takže pokud máte chuť si poslechnout zhruba čtvrt hodiny, můžete začít tím.…
-
TIP#2230: Ochrání vaši platební kartou CVV (CVC)? Kde ho ke kartě najdete?
Někdy před týdnem jsem otázku z titulku řešil s někým na Facebooku. U případu člověka, co ochotně předal údaje z platební karty podvodníkovi a ten mu vybílil účet. Milion korun, prý, v…
-
TIP#2189: Nasadit Meta (Facebook) Pixel? Opatrně, můžete ohrozit soukromí uživatelů
Meta Pixel (dříve Facebook Pixel) je marketingový nástroj od Facebooku sloužící pro remarketing/retargeting. Nasadíte ho na web, Facebook pomocí něj poznává kdo váš web navštívil a vy můžete na Facebooku v reklamě…
-
TIP#2137: Software pro vzdálený přístup. Je bezpečné si to pustit do počítače?
Jsou toho plné noviny. Lidé co jim někdo zavolal, představil se, například, jako že je z Microsoftu a chtěl řešit “problém v počítači” nebo “propadlé licence Office”. Nebo to je “finanční poradce”…
-
TIP#2127: Jak bezpečné je poslat pro ověření někomu kopii občanky či jiného obdobného dokladu?
Pokud budete chtít kupovat reklamu na Facebooku, budete muset v určitý moment prokázat totožnost. Stejně tak pokud budete chtít ověřený účet na Twitteru. Totéž vás může čekat při snaze získat zpět ukradený/napadený…
-
TIP#2087: Jak na “záložní” e-maily pro obnovení účtu? Hlídáte si je? Nehrozí vám riziko?
Když si založíte (například) GMail či Protonmail (foto v záhlaví), tak můžete vyplnit i záložní e-mail použitelný pro obnovení účtu. Podobnou funkčnost nabízí i další online služby a zrovna u e-mailu je…