TIP#2189: Nasadit Meta (Facebook) Pixel? Opatrně, můžete ohrozit soukromí uživatelů

Meta  Pixel (dříve Facebook Pixel) je marketingový nástroj od Facebooku sloužící pro remarketing/retargeting. Nasadíte ho na web, Facebook pomocí něj poznává kdo váš web navštívil a vy můžete na Facebooku v reklamě cílit na tyto návštěvníky. Má to řadu pokročilých užití, podobně jako Google Analytics, při navázání na události na webu a ve spojení s údaji o uživatelích.

Facebook/Meta Pixel je ale také zásadní šmírovací nástroj Facebooku a zároveň zásadní ohrožení soukromí návštěvníků/uživatelů vašeho webu.

Totéž musíte řešit u dalších podobných – od Pinterestu, Snapchat i Google. Stejně tak u různých tlačítek a sdílecích prvků – od Facebooku, Twitteru, Linkedin. Řešit nejenom proto, že to po vás vyžaduje GDPR a nová pravidla týkající se cookies, ale také proto, že byste měli myslet na uživatele. 

TIP: Kde zjistit, jak je na tom určitý web z pohledu GDPR, cookies a soukromí?

Facebook s každým voláním Facebook Pixel dostává z webu informace, které mohou být osobní, soukromé a v žádném případě byste je neměli poskytovat nikomu dalšímu (a Facebooku už vůbec ne).

V základní podobě je Pixel prostě jenom další šmírovací nástroj. Pozná kdo na Facebooku jste podle cookies, pokud nejste přihlášení a doposud vás neviděl, tak si vás označkuje. Pomocí označení pak sleduje vaši cestu na daném webu – ví jaké stránky jste navštívili, kdy jste tam byli, jak dlouho jste tam byli, z jakého zařízení, odkud. 

Ve spojení s dalšími mechanismy vás pak dříve nebo později spojí s návštěvami na jiných webech (kde je Pixel nebo jiné skripty Facebooku) a bude postupně budovat váš (inzertní) profil. 

V pokročilejší podobě, která závisí na míře nasazení, pak bude vědět co jste si přidali do košíku, jak platíte, zda jste se registrovali, co jste si koupili, zda jste se zapsali na nějakou akci, přihlásili k odběru, jaký konkrétní obsah jste viděli a řadu dalších věcí.

V praxi to pak může například znamenat to, že Nemocnice posílají důvěrné informace Facebooku přes Meta Pixel. Nasazený Pixel na 33 ze sto největších nemocnic v USA sděloval Facebooku například to, že jste se objednali u lékaře, včetně toho ke kterému lékaři a co vás k tomu vedlo. Typický příklad webů, kde by podobné šmírovací nástroje v žádném případě neměly být přítomny. A nutno dodat, že tyto nemocnice prakticky ve všech případech porušovaly platné zákony. 

Pro Facebook jsou přitom informace o zdraví lidí nesmírně cenné, stejně tak jako pro další bigtech společnosti. Zajímavé čtení v Facebook knows a ton about your health. Now they want to make money off it.

Zásadně problematický je Pixel i pokud ho umístíte někam, kam se uživatel dostane pouze po přihlášení – Facebook tak dostává informace z jinak nedostupného prostoru. 

TIP: V Hard Questions: What Data Does Facebook Collect When I’m Not Using Facebook, and Why? Facebook popisuje některé z výše popsaných mechanismů.

Jak vypadají předávané informace z Alza.cz? 

Pro lepší představu se podívejte na to, jak vypadají informace předávané Facebooku z typického e-shopu. Alza.cz toto posílá už při prosté návštěvě nějaké stránky zboží. Facebook samozřejmě kdo jste. Není na tom vcelku nic zvláštního, Pixel zde slouží k tomu, k čemu je určen – záznamu informací a pozdějšímu využití pro retargeting. Jen je otázkou, zda kupující tuší, co všechno o něm Facebook získává. Ale možná i zda prodávající má představu jak detailní informace o jeho zboží a aktivitách má Facebook.

https://www.facebook.com/tr/?id=851404928299796&ev=ViewContent&dl=https://www.alza.cz/jabra-evolve-30-ii-ms?dq=6387915&rl=https://www.alza.cz/&if=false&ts=1655623467398&cd[item_name_h1]=Jabra Evolve 30 II MS Stereo USB-C&cd[breadCrumb]=Alza|TV, foto, audio-video|Sluchátka&cd[content_ids]=JAB799c11&cd[content_type]=product&cd[availability]=Skladem > 5 ks&cd[value]=1499&cd[currency]=CZK&cd[catalogueSegment]=Audio-Video_\_Sluchátka_\_Drátová_kancelářská&cd[segment1]=Audio-Video&cd[segment2]=Sluchátka&cd[segment3]=Drátová kancelářská&sw=2560&sh=1440&v=2.9.62&r=stable&a=tmSimo-GTM-WebTemplate&ec=2&o=29&fbp=fb.1.1655622090438.1051272800&it=1655623467315&coo=false&tm=1&rqm=GET

Po kliknutí na koupit proběhnou následující události 

https://www.facebook.com/tr/?id=851404928299796&ev=sCodeAudience&dl=https://www.alza.cz/CrossSell.htm?id=398185017&pkitem=6387915&count=1&rl=https://www.alza.cz/jabra-evolve-30-ii-ms?dq=6387915&if=false&ts=1655623779714&cd[sCodeValue]=sude&sw=2560&sh=1440&v=2.9.62&r=stable&a=tmSimo-GTM-WebTemplate&ec=0&o=29&fbp=fb.1.1655622090438.1051272800&it=1655623779670&coo=false&tm=2&exp=p1&rqm=GET

https://www.facebook.com/tr/?id=851404928299796&ev=PageView&dl=https://www.alza.cz/CrossSell.htm?id=398185017&pkitem=6387915&count=1&rl=https://www.alza.cz/jabra-evolve-30-ii-ms?dq=6387915&if=false&ts=1655623779717&cd[BreadCrumb]=crosssell&sw=2560&sh=1440&v=2.9.62&r=stable&a=tmSimo-GTM-WebTemplate&ec=1&o=29&fbp=fb.1.1655622090438.1051272800&it=1655623779670&coo=false&tm=1&exp=p1&rqm=GET

Facebook získává detailní informace o tom o co máte zájem, co kupujete, dostupnosti zboží, co jste na Alza.cz dělali. S každým kliknutím další a další informace. Ví co jste hledali a prohlíželi a ví i co jste koupili. 

A ještě příklad z Rohlik.cz

https://www.facebook.com/tr/?id=526823110805463&ev=Microdata&dl=https://www.rohlik.cz/c300104000-uzeniny-a-lahudky&rl=&if=false&ts=1655625625657&cd[DataLayer]=[]&cd[Meta]={"title":"Uzeniny a lahůdky | poctivé párky i klobásy | Rohlik.cz","meta:description":"Prvotřídní uzeniny a lahůdky. Bio a farmářské šunky i klobásy. Poctivá sekaná. Párky plné masa. Kvalitní hotová jídla. Rybí speciality. Hovězí, kuřecí i zeleninový vývar. Namažte si domácí paštiku na chleba s křupavou kůrkou!"}&cd[OpenGraph]={"og:type":"website","og:site_name":"Rohlik.cz","og:url":"https://www.rohlik.cz/c300104000-uzeniny-a-lahudky","og:title":"Uzeniny a lahůdky | poctivé párky i klobásy | Rohlik.cz","og:description":"Prvotřídní uzeniny a lahůdky. Bio a farmářské šunky i klobásy. Poctivá sekaná. Párky plné masa. Kvalitní hotová jídla. Rybí speciality. Hovězí, kuřecí i zeleninový vývar. Namažte si domácí paštiku na chleba s křupavou kůrkou!"}&cd[Schema.org]=[]&cd[JSON-LD]=[]&sw=2560&sh=1440&v=2.9.62&r=stable&a=tmSimo-GTM-WebTemplate&ec=1&o=30&fbp=fb.1.1655625625082.445345289&it=1655625624975&coo=false&es=automatic&tm=3&exp=p0&rqm=GET

Jak se bránit věcem jako je Facebook Pixel? 

Používáním blokátorů reklamy,  nepoužíváním Facebooku, brouzdáním po Internetu odhlášený z Facebooku (platí i pro všechny další služby) nebo v jiném profilu prohlížeče. Nasazením nástrojů na ochranu soukromí do prohlížeče popsaných například v Facebook vás šmíruje, všude kde to jde. Jak se zbavit šmírování Facebookem?

Další tipy Jak na bezpečný Internet

Načítání…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.