Setkávám se s tím často, zejména při řešení věcí v Rubikon PR. Velmi se stírá hranice mezi PR agenturou a mediální (reklamní) agenturou. Velmi často PR agentury zajišťují pro klienty činnosti, na které by klienti měli mít (zejména) “mediálku”. Méně často to ale funguje opačně. Ale pojďme to trochu probrat. A tentokrát, po delší době, využít AI.
Milá AI, Jaký je rozdíl mezi mediální, reklamní a PR agenturou?
Mediální, reklamní a PR agentury jsou všechny součástí marketingového a komunikačního průmyslu, avšak mají různé role a zaměření. Zde je přehled jejich rozdílů:
- Mediální agentura: Mediální agentury se specializují na plánování, nákup a správu reklamního prostoru ve sdělovacích prostředcích. Jejich hlavním cílem je optimalizace investic klientů do reklamy na základě jejich cílového publika. Mediální agentury mají hluboké znalosti o médiích, jako jsou televize, rozhlas, tisk, online platformy a další, a pomáhají klientům vybrat vhodné médium a časový rámec pro dosažení jejich marketingových cílů.
- Reklamní agentura: Reklamní agentury se specializují na vytváření, plánování a realizaci reklamních kampaní. Jejich hlavním úkolem je vytvářet kreativní reklamní obsah, který oslovuje cílovou skupinu klienta a podporuje jejich značku, produkty nebo služby. Reklamní agentury se často starají o tvorbu reklamních materiálů, jako jsou televizní spoty, tištěné reklamy, digitální reklamy, venkovní reklamy atd. Taktéž mohou poskytovat služby v oblasti mediálního plánování a nákupu, avšak toto je častěji specializace mediálních agentur.
- PR (Public Relations) agentura: PR agentury se zaměřují na správu vztahů mezi klienty a veřejností. Jejich cílem je budování a udržování pozitivního image klienta veřejnosti, novinářům, zainteresovaným stranám a dalším. PR agentury se zabývají komunikací a strategiemi pro zvýšení povědomí o klientovi, správu krizových situací, vztahy s médii, organizaci událostí, publikování tiskových zpráv a dalšími PR aktivitami. Hlavním zaměřením PR agentur je budování důvěryhodnosti, pověsti a dobrého vztahu s veřejností.
Zkráceně řečeno, mediální agentury se zaměřují na nakupování reklamního prostoru, reklamní agentury na tvorbu kreativního obsahu a PR agentury na budování vztahů s veřejností a správu image klienta. Tyto tři typy agentur často spolupracují a doplňují se navzájem, aby dosáhly efektivní komunikace a dosáhly marketingových cílů svých klientů.
TIP: Proč PR neznamená Placená Reklama. A o PR článku co také není placený
Ale teď zpět, AI nechme
Byť tedy nutno dodat, od AI je to napsané dobře a mělo by to být jasné všem. Mediálka prostě nakupuje média, reklamka vytváří reklamu, která se pak umísťuje do nakoupených médií. A PR agentura řeší aktivity v médiích co nejsou reklama (ať už placená reklama nebo jakákoliv jiná).
Mediálky a reklamky jsou často spojeny do jednoho subjektu, jedné firmy. Stejně tak jako mediálky k sobě mívají PR agentury, ale spojení nebývá časté.
Je fakt, že PR agentura vám také může “nakoupit a plánovat média”, ale nemá to v náplni práce, zpravidla na to ani nemá všechny tolik potřebné (a hodně nákladné) nástroje. Stejně tak vám PR agentura nebude vytvářet kreativy reklamy, bannerů, billboardů, tištěných inzerátů. Byť, opět, i PR agentury to zvládnou.
Je někdo, kdo to umí všechno?
Tak trochu je, něco čemu bychom mohli říkat marketingová agentura, ta často zahrnuje ony výše uvedené typy agentur. Ale i tady je spíš lepší očekávat jinou specializaci – na marketingovou strategii a komunikaci. Ta je totiž mimochodem jiná než PR strategie a PR komunikace.
TIP: Co je to PR? Public Relations? Najdete v nedávno aktualizovaném tipu na PR tipech. Pěkné podrobné vysvětlení.
Co o marketingové agentuře řekne AI?
Marketingová agentura se obvykle specializuje na plánování, implementaci a sledování marketingových aktivit pro klienty. To může zahrnovat výzkum trhu, analýzu cílového publika, vytváření marketingových strategií, vyhodnocování konkurence, správu sociálních médií, SEO (optimalizaci pro vyhledávače), obsahový marketing, správu reklamních kampaní a mnoho dalších aspektů marketingu.
Marketingová agentura může mít vlastní tým odborníků s různými dovednostmi, včetně kreativních profesionálů, marketérů, analytiků, designérů, copywriterů a dalších. Jejím cílem je pomáhat klientům dosáhnout jejich marketingových cílů a zvýšit povědomí o jejich značce, produktech nebo službách.
V rámci marketingové agentury mohou existovat specializované oddělení pro mediální plánování a nákup, které se zabývá nakupováním reklamního prostoru, stejně jako týmy pro tvorbu reklamního obsahu a PR strategie.
Celkově řečeno, marketingová agentura je komplexní entita, která nabízí široké spektrum služeb zahrnujících strategické plánování, kreativitu, výzkum, komunikaci a implementaci marketingových aktivit pro klienty.
Opět, nechme AI být.
Byť i zde platí, že to co AI sepsala je dobré. Za pozornost stojí i to, že marketingová agentura má některé další dovednosti a znalosti, které ty ostatní nemají. Stejně tak jako některé dovednosti a schopnosti se mohou prolínat.
Bude to nakonec právě marketingová agentura co dokáže řešit vše – marketing, PR, média i reklamu. Za předpokladu, že k tomu má dostatek lidí, zkušeností, know.
Velmi často se takto univerzální a široce působící marketingová agentura označuje jako integrovaná agentura nebo full-service agentura.
Výhodou integrovaných agentur je, že klienti mohou mít všechny své marketingové a komunikační potřeby centralizovány pod jednou střechou. To usnadňuje koordinaci a synergii mezi různými aspekty marketingu a komunikace. Integrovaná agentura může lépe porozumět celkovým cílům klienta a vytvořit komplexní strategie, které překračují jednotlivé disciplíny.
Nicméně, je důležité si uvědomit, že ne každá integrovaná agentura má stejnou úroveň odbornosti a zkušeností ve všech oblastech. Je důležité provést důkladný průzkum a hodnocení agentury, aby se zjistilo, zda odpovídá specifickým potřebám a požadavkům klienta.
Nemluvě o tom, že ne každý klient, firma, bude potřebovat vše. Nebo outsourcovat vše. A také možná nebude nejlepší nápad si vzít něco tak velkého a zpravidla pomalého, jako je full-service agentura. Ale svůj k svému, takže pro velké a pomalé klienty je to možná ideální.