Linkedin před nepříliš dávnou dobou doplnili možnost vytvářet zpravodaje/newslettery, tedy články zveřejněné na Linkedin, které ale zároveň odejdou odběratelům – dozví se o novém článku na Linkedin v upozorněních a dorazí jim i e-mailem. Ale protože jde o Linkedin, tak nečekejte moc komfortu, vychytávek ani údajů o tom, jak se vám vlastně daří.
Samotný článek tvoříte jako každý jiný “Linkedin Pulse článek”. Máte k dispozici poměrně omezené možnosti formátování, klasicky zbytečně komplikované věci jako například nemožnost copy-paste URI co se promění v náhledu (musí oklikou přes měnu), ale na newslettery to stačí.
Založení newsletteru
Založení newsletteru je taky typické Linkedin. Nikde to samostatně není – musíte jít vytvořit článek (Napsat článek) abyste nahoře objevili možnost Create newsletter.
Provede vás to základním nastavení vašeho newsletteru – tedy výběrem názvu, kratšího popisku (300 znaků), loga (300×300 px, ale nevynucuje to) a frekvence vydávání (nic to neznamená, frekvenci si určujete sami) – nejde vydat (odeslat) více než jeden článeknewsletter za 24 hodin.
Pozor na skrytý zádrhel – ač to tak nevypadá můžete vydávat jenom jeden newsletter. Pokud existující newsletter smažete, nepodaří se vám vytvořit nový.
A také pozor, newsletter můžete mít, coby uživatel, pouze pokud aktivujete creators režim. Viz Co je to Režim tvůrce na Linkedin. Kde to zapnout. A proč to (ne)zapnout. Nemůžete ho ani mít, pokud máte příliš nový účet – podle všeho stále platí, že musíte mít alespoň 160 (někde se uvádí 150) spojení (sledujících coby Stránka) a musíte mít “nějakou” historii zveřejňovaných příspěvků a článků.
Firemní profily, Stránky, mohou také mít newsletter. Opět pouze jeden a postup je stejný, s malým rozdílem, že možnost vytvořit newsletter možná najdete v levém sloupci (coby “Newsletter” a “+”). Některé Stránky nemohou vytvořit newsletter -omezením je stejné, tedy počet sledujících, musíte jich mít alespoň 160 (někde se uvádí 150). A stejně jako u osobního profilu je nutné zveřejňovat články, příspěvky, videa.
Vytvoření článku pro newsletter
Pak už můžete pokračovat napsáním (a následným zveřejněním) prvního článku, který bude zařazený do newsletteru. Můžete si ho nechat rozepsaný, ale opět pozor, návrat je stejně zmatený jako založení – musíte se vydat psát nový článek a tam se v menu (úplně vlevo je Nabídka publikování/Publishing menu a tam je vše schované) dostanete k uloženým konceptům.
Můžete poslat komukoliv URL (odkaz) na Draft (v menu jako Sdílet koncept), jedna z velmi užitečných věcí, pokud na něčem pracujete “pro někoho”.
Další chybějící jsou analytické informace o vašem newsletteru – hlavní co je dostupné jsou klasická čísla o jednotlivém článku (čili pouze počty zobrazení příspěvku, reakce, počty přečtení článku a ona dost zábavná sociodemografie). Tady je nutné znovu připomenout, že zhlédnutí nejsou dosah a jde o nic neříkající čísla, ale alespoň přečtení článku je trochu víc použitelné.
Můžete se dostat na stránku vašeho newsletteru, ale opět je to zmatené – nejsnazší je najít příspěvek z newsletteru, kliknout na název newsletteru a tím se dostanete na stránku newsletteru – je tam informace o počtu odběratelů a počtu vydaných článků. Na údaj o počtu odběratelů je možné kliknout a zobrazit si přehled. Nečekejte ale export, žádné informace o tom kdy se přihlásili ani vývoj počtu přihlášených. A samozřejmě žádná možnost odběratele odstranit ani přidat.
POZNÁMKA: Počet odběratelů je veřejný údaj. Seznam odběratelů pochopitelně nikoliv.
Můžete nadále vydávat samostatné články (prostě je nepošlete do newsletteru) stejně tak jako zveřejňovat příspěvky. Je na vás, jak si to vše sestavíte.
- Můžete využít Linked jen pro newslettery
- Můžete mít mix příspěvků/článků a jen něčeho skrz newsletter
- Můžete využít úspěšné příspěvk ypro vytvoření newsletteru
Odběratelé newsletteru
Článek z newsletteru má možnosti Odebírat/Subscribe – je tedy ve vašem zájmu co nejvíce zviditelnit každé jednotlivé vydání (číslo). Lidé mohou odebírat newsletter (právě přes Subscribe) a nebýt vašimi sledujícími ani spojeními.
Odběratelé vždy dostanou upozornění na nové vydání a odejde jim to i e-mailem.
Možnost stát se odběratelem je i na stránce newsletteru.
TIP: Chcete vědět jaké newslettery odebíráte? Jděte do Síť/My Network -> Spravovat mou síť/Manage my network vlevo -> Zpravodaje/Newsletters. Tam můžete vidět vše co odebíráte. Pokud chcete přestat odebírat, musíte jít na stránku konkrétního newsletteru.
Najdete zde i vlastní newsletter, takže je tu i další cesta jak se dostat na jeho hlavní stránku.
Newslettery chodí i e-mailem a mají unsubscribe možnost – ta zamezí jen příchodu dalších emailů, ale odběratel na Linkedin zůstane. Kompletní odhlášení tedy jedině přímo na Linkedin.
Vaší noví sledující či spojení dostanou při novém vydání newsletteru upozornění, že vydáváte newsletter a mohou se tak stát odběrateli.
POZNÁMKA: Odebírat newslettery je možné pouze pokud odběratel má účet na Linkedin, samozřejmě. Pro široké využití jsou tedy newslettery na Linkedin nepraktické, tam jděte klasickou cestou.
Různé praktické tipy
Newsletter vyžaduje marketing. Po vydání ho musíte zviditelňovat, nespoléhejte se že to bude “fungovat samo”.
Pracujte s odběrateli, něco po nich chtějte, zejména sdílení, komentování, aby pozvali další lidi coby nové odběratele.
Newsletter můžete lépe zacílit/zamířit a může tak být důvod ho sledovat. Na rozdíl od vašeho profilu, kde obsah i témata nejspíš budou daleko širší.
Využívejte vše na maximum pro “nějakou” konverzi. Aby si něco koupili, aby na něco reagovali, aby někam odešli (což Linkedin pochopitelně nechce). Nepodceňujte zapojení, engagement, algoritmy Linkedin jsou na této “maličkosti” postavené. A čím více budete mít aktivní odběratele, tím více to prospěje vašemu účtu.
TIP: Děláte “e-mail marketing”, takže platí i věci uvedené například v Na co si dávat pozor při tvorbě e-mailových newsletterů
Pro samotný obsah platí všechny obvyklé tipy – musíte mít skvělý titulek, je dobré mít neméně skvělý doprovodný obrázek. Samotný obsah musí být chytlavý, přínosný, vyvolávat reakce.
Co se frekvence týče? Optimální je týden, projde i jednou za dva týdny. Cokoliv delšího nikam nevede. Denní frekvence fungovat může jenom v okamžiku kdy opravdu budete zveřejňovat něco extrémně důležitého, aktuálního a nepostradatelného. Nejhorší co můžete udělat je totiž to, že budete obtěžovat příliš často.
Po odeslání článku (newsletteru) je možné se vracet a editovat. Odeslání můžete ručně, tedy otevřít koncept a odeslat. Nebo můžete plánovat – přes Naplánováno v menu vlevo nahoře se dostanete k přehledu do čeká na zveřejnění.
V menu ještě najdete Nastavení – jde tam vyplnit “SEO název” a “SEO popis”. Linkedin tvrdí, že je použije do vyhledávačů místo skutečného názvu článku a vytvářeného popisku.
Pokud byste snad chtěli později změnit název, popisek a obrázek vašeho newsletteru tak je to opět dobře schované. Klikněte na název pod obrázkem v záhlaví.
Dostanete se na domovskou stránku vašeho newsletteru a tam najdete Upravit. Je tam možné váš newsletter i smazat (nedělejte to, nepůjde vám založit nový).
Na stejném místě nezapomeňte prozkoumat Sdílet – vedle klasického sdílení přímo na Linkedin je tam i Možnosti URL kde můžete získat odkaz pro sdílení všude možné a také HTML kód tlačítka pro vložení na web.
Odkaz pro sdílení vypadá například takto: https://www.linkedin.com/build-relation/newsletter-follow?entityUrn=7030074687623720960. Opět klasicky nečekejte nic přizpůsobitelného či přívětivého.
Pro další praktické tipy můžete skočit do pokračování v Nevýhody a komplikace newsletteru (zpravodajů) na Linkedin
Praktické tipy pro tvorbu článku
Newslettery používají klasické články (dřívější Pulse) a je dobré se naučit co všechno můžete a nemůžete.
Odstavec textu může mít tučné, šikmé a podtržené věci. Umí číslovaný či odrážkový seznam. V textu jde používat #hashtagy a @zmínky
Je možné mít nadpis první (H1) a druhé (H2) úrovně.
Jde vložit dělící čáru (linku).
Jde použít blockquote, tedy odražení. Což moc odražení není, ale budiž.
Odkazy vkládáte přes k tomu určenou ikonku v menu – ta je určena pro inline odkazy, tedy ty co jsou součástí textu. Copy-paste do textu je nepromění v náhled, na to musíte jít přes extra cestu před vyvolání vkládacího menu pro “odstavec” (viz dále). Funguje Ctrl+K (asi cmd+K na Macu), nefunguje označit text a Paste/Vložit.
Článek má fotku v záhlaví (cover image). 1280×720 minimálně. Pokud ji nechcete, můžete vynechat, ale nedělejte to – fotka v záhlaví je důležitá pro sdílení, ať už uvnitř Linkedin nebo mimo. Překvapivě umí drag&drop.
Vlevo před ostavcem je “obdélníček s plusem” pro vyvolání vkládacího menu –
- Obrázek pro vložení obrázku, ale jenom jednoho, galerie neumí. 10 MB max, JPG/PNG/GIF, ten ale pouze statický, doporučují 200×600. Můžete mu přidat popisek, lze zarovnat doleva, doprava, na střed či dát na plnou šířku. A může být klikací. Nejde upravit šířka/výška.
- Video pro vložení videa (existující na YouTube, Vimeo a další) odkazem
- Prezentace pro vložení prezentace (nahrané na Slideshare, Prezi a další) odkazem
- Odkazy pro vložení odkazu, ten se, pokud to Linkedin umí, promění v náhled
- Úryvek a pro vložení kódu
Co Linkedin umí vkládat z dalších webů najdete v Embed.ly – Providers.
TIP: Pro newslettery používám hlavně Substack. Je podstatně pokročilejší než Linkedin a navíc umožňuje i placené newslettery. Jak na to najdete v Substack pro posílání newsletteru? Co vás čeká a na co si dát pozor
Ne, do článku nejde přímo vložit video, ale ani prezentace či PDF. Stejně tak nejde vložit souborová příloha.
Smajlíky, emoji a tak? Přímo neumí a (naštěstí) ani nepřevádí věci jako “:)” na emoji. Vkládat ale můžete cokoliv.
Článek se automaticky ukládá jako koncept.
Další tipy týkající se LinkedIn
-
TIP#2485: Znáte pravidla netikety? Proč byste neměli křičet na LinkedInu (a nejen tam, samozřejmě)
Jak jste si možná všimli, titulky ani příspěvky na LinkedIn, a vůbec na jakékoli sociální platformě, se obecně nepíší VELKÝMI PÍSMENY. Přemýšleli jste někdy proč? Související příspěvky TIP#833: Jak komunikovat a působit…