Posíláte newslettery? Ať už nějaké ty co jsou součástí blogu, samostatné, firemní či snad dokonce patřící k e-shopu? Měli byste vědět některé věci ohledně jejich tvorby.
Velikost e-mailu
Délka newsletteru je zásadní. V kilobajtech (protože viz Proč mi Gmail zkracuje newslettery? Jak se tomu vyhnout) ale i v tom jak dlouhý bude pro příjemce. Zda ho to bude něco příliš dlouhé na čtení. A zda se to při zobrazení na mobilu (úzký prostor) nepromění v peklo.
Hlídejte si velikost vkládaných obrázků. Je to vlastně stejně jako s obrázky na webu, Nesmí být moc velké – zejména ne v kilobajtech, ale platí to i o rozměrech. V e-mailech není třeba mít obrázky širší než nějakých těch cca 1600 bodů. Vyvarujte se příliš vysokých obrázků.
Používejte je v rozumné míře a nespoléhejte se, že je příjemce vidí. Opatrně s animovanými GIFy. Tady více než kde jinde by každý obrázek měl mít odpovídající detailní popisky.
Velikost obrázků ovlivňuje formát (PNG, JPG, GIF). Volte ho správně, PNG není vždy menší než JPG. Naučte se nastavit úroveň komprese.
Vyvarujte se příloh pokud je to možné. Samozřejmě, pokud posíláte například tiskové zprávy, tak tam přílohy zpravidla být musí. Neposílejte nic na co je pro otevření třeba nějaký další program, což zahrnuje i PDF. U příloh hlídejte velikosti (KB) stejně jako u vkládaných obrázků.
Dodržení zákonů a nařízení
Pamatujte, že e-mailingy (newsletter) mají i nějaký ten právní rámec. Třeba to, že musí mít odhlašovací odkaz. Také to, že nemůžete posílat e-mail nikomu, kdo vám k tomu nedal prokazatelný souhlas (výjimkou jsou vaši zákazníci, a těch výjimek se najde ještě pár).

Pokud se někdo odhlásí, musíte to respektovat. Nemůžete mu posílat další e-maily, nemůžete mu psát vyčítavé e-maily. Pokud vám i jenom napíše, že už newsletter nechce, musíte to splnit a odhlásit ho ručně.
Formátování

Nejsnazší je obrázky středit a nedávat je na plnou šířku (takže třeba na 80 procent). Chcete-li zápasit tak je dávejte doprava – nikdy ale doleva a s textem obtékajícím vpravo.
Celoobrázkové newslettery, takové ty co mají v oblibě e-shopy, jsou špatné. Vyhněte se jim.
Tvořte newsletter tak, aby se dal číst – krátké odstavce, krátké věty, srozumitelné. Rozdělujte obrázky a (mezi) nadpisy.
Stejně jako na webu i zde platí, že text v žádném případě nezarovnávat do oboustranného bloku.
Copywriting
Předmět e-mailu hodně rozhoduje o tom, zda si příjemce e-mail přečte. Stejně tak odesílatel, kde je dobré aby ho poznal a věřil mu. Do předmětu můžete dávat emoji, ale může to také negativně ovlivnit doručitelnost.
TIP: Pokud využíváte Substack, tak si přečtěte Substack pro posílání newsletteru? Co vás čeká a na co si dát pozor
Dbejte na pravopis a překlepy. Budete k tomu potřebovat ideálně korektora či korektorku, ale určitě si to nemůžete “po sobě číst”. Chyby neuvidíte.
Odkazy
Odkazy v newsletterech můžete opatřovat UTM parametry pro sledování úspěšnosti. Můžete se také pokoušet sledovat otevření a “přečtení”, ale počítejte s tím, že to nebude moc fungovat. Hodně klientů i celých platforem to blokuje nebo zásadně zkresluje. Narazit můžete i s GDPR a novým sušenkovým zákonem od EU.
Odkazy si otestujte. Poslaný zkušební e-maily prostě zkontrolujte, jestli má všechny odkazy správně. Ideálně proklikáním, byť si tím ovlivníte statistiku (pokud váš e-mailingový systém posílat testy i se všemi UTM).
Nechte v e-mailingu i možnost přihlášení k odběru. Pro případě, že někdo e-mail přepošle.
Každý newsletter by měl mít webovou verzi, pokud používáte něco jako Substack či Revue, tak budete mít na webu kompletní archiv.
HTML a další

V e-mailech toho hodně nefunguje z toho co běžně máte na webu – objekty (OBJECT) a různé další embedy. Videa, externí CSS, skripty. Často bývá nejlepší použít klasické staré konstrukce s pomocí tabulek (TABLE) a budete zápasit i s potřebu responzivních e-mailů.
Doručitelnost bude hodně záviset na reputaci systému, ze kterého odesíláte. Případný konec ve spamu můžete ovlivnit i nevhodným obsahem – třeba příliš mnoho odkazů a současně málo textu. Váš e-mail budou vždy prověřovat systémy na detekci spamu.
Testujte. Nejprve si důkladně testujte šablonu – ve více klientech, ve více webových e-mailech. Každý posílaný e-mail si před odesláním také otestujte. Alespoň zasláním sobě.
Váš e-mailing se musí dát přeposlat. Což je také něco, co byste si měli otestovat.