Na Linkedin je teď populární “poměřování ega” doprovázené grafy s počty zobrazení osobních profilů. Někde dokonce vznikají žebříčky osobních či firemních účtů podle počtu zobrazení. A ve většině případů tam dotyční tvrdí, že jde o dosah. Pokud se jim to pokusíte vysvětlit, tak v řadě případů je reakce neprofesionální, arogantní a hloupá.
Není to ale pouze Linkedin, kde se to lidem plete, takže je možná vhodné tomu věnovat jeden samotný tip.
Zobrazení (Views, zhlédnutí)
Zobrazení je totéž co před lety používaná a opuštěná metriky zhlédnutí (stránek). Opuštěná hodně i proto, že to nic neříká. Není jasné kolik lidí (účtů) to vidělo, není ani jasné zda to vůbec viděli lidé.
A zpravidla, na sociálních sítích, nejde ani o něco co by mělo přímou úměru mezi úspěšností příspěvku. Zobrazení se totiž chová takto:
- započítá se pokaždé, když je příspěvek umístěn do timeline. Většina sítí příspěvky umisťuje opakovaně, klidně i v desítkách případů
- umístění do timeline neznamená, že někdo příspěvek vůbec viděl
- zobrazení se zaznamená i pokud se příspěvek objeví někde jinde – ve vyhledávání například
- zobrazení raketově vzrostou u příspěvků, kde je velké množství komentářů, každý nový komentáře přinese další zobrazení
- pokud někdo váš příspěvek sdílí, tak i tam se počítají další a další zobrazení, tím jak se šíří v dalších timeline
- vysoké počty zobrazení zajistí i roboti, kteří se třeba vydají načíst celý váš účet, nebo opakovaně kontrolují co je na něm nového
- embed (příspěvek někde na webu) je také zdrojem dalších zobrazení
- na iPhone/iPadu se při každém přepnutí aplikace znovu a znovu natahuje již natažený obsah, tahle nepraktická vlastnosti iOSu/iPadOSu zajistí další záplavy zobrazení
- stejně tak se další zobrazení objeví novým natažením odložených záložek prohlížeče tam, kde je málo paměti
To podstatné na zobrazení tedy je, že jeden člověk může znamenat klidně i stovku zobrazení. Přitom, ve skutečnosti, ani tolikrát váš příspěvek neviděl, natož aby ho četl. Není to reálně tedy ani zhlédnutí.
Dobré vědět je i to, že s počty zhlédnutí videa je to od doby zavedení automatického přehrávání velmi komplikované. Každé automatické spuštění se totiž počítá jako zhlédnutí, jen na některých sociálních sítích lze zjistit i zda se na to někdo díval jen “omylem” nebo to sledoval delší dobu. Každopádně i z této metriky se stala metrika nepoužitelná.
Dosah (reach)
Před mnoha a mnoha lety byla zhlédnutí (včetně čirých pageviews) jedinou použitelnou metrikou, ale protože nic neříká, postupně se vyvinulo sledování dosahu – nejprve v podobě návštěv (visits) hlídaných pomocí cookies až do podoby “reálných uživatelů” (český NetMonitor) či unikátních uživatelů (lépe řečeno účtů).
Sociální sítě dnes udávají velikost v aktivních uživatelích (Měsíčních, MAU, a denních, DAU) a umožňuje jim to hlavně to, že uživatelé jsou přihlášení – mohu navíc zkombinovat uživatele na webu i v mobilních aplikacích aniž by je počítali dvakrát.
Nutno dodat, že Linkedin je charakteristické tím, že tuhle metriku odmítá používat a vykazuje počty účtů, tedy další nic neříkající číslo (stejně jako je to u zobrazení).
Proto můžete na Facebooku či Instagramu mít u příspěvků informací o dosahu, kolik daný příspěvek vidělo lidí (samozřejmě reálně kolik to vidělo účtů, tedy včetně těch falešných). Což je, nutno zdůraznit, přeci jen podstatně lepší metrika než počty zobrazení. Každý jedinec z dosahu totiž může být za jedním až desítkami či stovkami zobrazení.
TIP: V Jak se měří návštěvnost? Návštěvy, uživatelé, zhlédnutí, reální uživatelé se dozvíte více i o různých dalších metodách měření “návštěvnosti”.
Podstatné nakonec
Kdykoliv vám někdo bude ukazovat hezké grafy, tak je potřeba vědět, co znamenají, jakou metriku ukazují. A také vědět, zda na daném (například) sociální sítí je vůbec možné zjistit to, co o grafu někdo tvrdí.
- Linkedin totiž umí jen počty zobrazení
- Twitter také umí jen počty zobrazení
- Facebook umí dosah, takže oslovené účty
- Instagram vykazuje také oslovené účty.
Stejné je to udáním velikostí sociálních sítí.
Linkedin je udává v založených účtech a dělá to proto, že tohle číslo je běžně 3 až sedmi násobek počtu aktivních uživatelů.
Twitter si vymyslel vlastní metriku mDAU o které tvrdí, že jde o počet “monetizovalelných” denních uživatelů.
Facebook dlouhodobě používá MAU a DAU, ale protože mu klesají čísla, tak má různé kreativní cesty jak to zamaskovat.
Při jakémkoliv zkoumání návštěvnosti či dosahů je ale vhodné si pamatovat, že existuje nepřeberné množství způsobů jak návštěvnost falšovat nebo ji uměle navyšovat. Na českém Internetu je generátorem umělé návštěvnosti Seznam Newsfeed.
A protože tu byla řeč hlavně o Linkedin, tak tady máte další tipy pro Linkedin
Další tipy a triky pro Linkedin
TIP#2633: Pořídit si placený LinkedIn nebo nepořídit? Dostanete něco užitečného?
“Premium účet” na Linkedin je něco, s čím vás bude Linkedin velmi často obtěžovat. A také se na LinkedIn budou předvádět lidé, kteří si ho platí a často to bude předkládáno jako “společenský…
TIP#2625: Sledování nebo navázání spojení na Linkedin?
Sledovat? Navazovat? Je jedno lepší než druhé a čím se liší? Jaké jsou výhody a nevýhody a omezení. (Pokračování textu…)
TIP#2603: Dá se nějak zjistit zda dělám LinkedIn dobře?
Tohle je komplikované. Linkedin neposkytuje prakticky žádné metriky, které by reálně ukazovaly úspěch. Chybí dosah, takže nevíte kolik lidí (účtů) jste oslovili – víte jenom počet zobrazení příspěvků, ale to nic neříká. Počty…
TIP#2596: Co je to SSI od Linkedin. A proč je to nic neříkající číslo?
SSI (Social Selling Index) by mělo být metrikou určenou k hodnocení efektivity aktivit na LinkedIn, ale je to jenom klasický umělý konstrukt a e-peen. Hlavním cílem je, že vás má udržet v marné…
TIP#2578: 26 oblíbených mýtů o Linkedin. Věci které lidé dělají a přitom zbytečně či dokonce kontraproduktivně
Dejme si další řadu mýtů, tentokrát pro Linkedin. V trochu jiném a podstatně delším pojetí. A nutno dodat, že řada z nich je už pokryta v detailnějších tipech, takže některé jsou i doplněné…
TIP#2551: Proč je označování v příspěvcích tak vesmírný opruz? Jak na to?
Starám se o pár “vlastních” účtů na sociálních sítích a pak ještě kupičku “cizích”. Mých klientů, ale i klientů Rubikonu. A pokaždé, když je nutné v příspěvcích označit (tagging) jiné účty či osoby,…
TIP#2545: Kde v Linkedin najdu naplánované příspěvky?
Padlo to před pár dny jako dotaz u klienta, kde že v LinkedIn najít naplánované příspěvky. Protože Linkedin je uživatelsky extrémně nepřívětivé, tak je to dotaz velmi častý – mělo by to totiž…
TIP#2518: Proč na Linkedin (a nejen tam) nepoužívat v příspěvcích vlajky?
Protože je ve Windows nezobrazuje už několik let. A jakkoliv jde o jasnou chybu, Microsoft se nějak stále nemá k tomu, aby ji opravil. Na Androidu, iPhone či Mac OS je zobrazí, ve…
TIP#2506: Kde v Linkedin přepnout mezi Nejnovější vs. nejrelevantnější? A bude to fungovat?
Linked vám předkládá příspěvky algoritmicky. Vybírá co smíte vidět, v jakém pořadí, co vám vůbec neukáže. Běžně bude ukazovat znovu a znovu pořád dokola týden staré věci, případně vám vnucovat věci, které jste…
TIP#2504: Jak hodně důležitá je pravidelnost u blogování/podcastů? Jak často je “málo”?
Ne že by tohle téma už tady nebylo dříve řešeno. Třeba v Jak často přispívat na blog? či Jak často přispívat na firemní sociální sítě? Šest užitečných pravidel a vlastně ještě v Jak…
TIP#2503: Jak na Linkedin vložit Karusel (Carousel) ačkoliv to už Linkedin neumožňuje?
Karusel byl jeden z velmi oblíbených formátů příspěvků na Linkedin. Hlavně proto, že dobře fungovalo, vyvolával vysoké zapojení (uživatelé si v něm listovali) a tím byl prospěšný pro váš účet. Linkedin ale Karusel…
TIP#2494: Pomůže pro lepší dosah sdílet odkazy jako příspěvek s obrázkem?
No, nepomůže. Alespoň na Facebooku rozhodně ne. Je jedno jestli vytvoříte příspěvek co je přímo odkaz nebo příspěvek, kde je odkaz v textu. V obou případech je penalizace stejná, Facebook prostě odkazy odmítá…
TIP#2485: Znáte pravidla netikety? Proč byste neměli křičet na LinkedInu (a nejen tam, samozřejmě)
Jak jste si možná všimli, titulky ani příspěvky na LinkedIn, a vůbec na jakékoli sociální platformě, se obecně nepíší VELKÝMI PÍSMENY. Přemýšleli jste někdy proč? (Pokračování textu…)
TIP#2482: Co když výrazně omezíte počty příspěvků pro socnety? Co když skoro přestanete přispívat? Jde přejít na jinou síť?
Zkusil jsem v červnu a červenci různě experimentovat. Hlavně proto, že Twitter, Facebook i Linkedin příspěvky bez placení skoro neukazují. A chtěl jsem vyzkoušet pár věcí. (Pokračování textu…)
TIP#2464: Mohu na Linkedin v příspěvku použít libovolnou cizí fotografii či video?
Rozmáhá se na Linkedin takový nešvar. A rozmáhá u úspěšných příspěvků od “úspěšných” lidí. Nelámou si hlavu s tím, co do příspěvku dají za fotku či video. Vykrádají fotky známých autorů, vkládají fotky…
TIP#2459: Proč jsou typické příspěvky na Linkedin tak zvláštní? Jak vypadá typický Linkedin příspěvek?
Budete-li se intenzivně věnovat konzumaci obsahu na Linkedin začnete po pár měsících být poněkud přejedení. Obsah je tak nějak zásadně stejný, příspěvky typické a stále se opakující. V řadě případů iritující až hloupé. Neznamená…
TIP#2455: Kam přejít z Twitteru? Jaká je nejlepší náhrada Twitteru?
Musk na konci června, první dny v červenci, opět vymyslel další skvělé způsoby jak zničit Twitter. Ten nejzásadnější v podobě znemožnění přístupu k příspěvkům i profilům bez přihlášení se. Ten druhý v omezení…
TIP#2446: Používat Unicode znaky pro “tučné” či “šikmé” písmo v příspěvcích na Linkedin (a nejen tam)? A jak to funguje?
Je to tak trochu módní vlna. V příspěvcích na Linkedin používat “tučné” písmo, které ale není tučné. Jsou využity znaky z Unicode, které jsou “tučné” (ale můžete i “šikmé”). Zpravidla jsou takto použity…
TIP#2441: Mám opravdu věnovat dvě hodiny denně Linkedin? Denně 200 komentářů?
Linkedin lunatici (jak je trefně nazývá r/LinkedinLunatics) se aktuálně usilovně věnují přesvědčování o tom, že aby Linkedin fungoval, tak mu musíte denně věnovat alespoň dvě hodiny. A také mají novou metriku, že denně…
TIP#2426: Proč na Linkedin nevíme nic o dosahu? Ani o hledanosti hashtagů?
Nekonečná záplava #letsconnet spamu a dalších “populárních” hashtagů pokračuje. Linkedin navíc nedávno změnil algoritmus pro newsfeed, takže mnohem více ukazuje právě sledované hashtagy. (Pokračování textu…)
TIP#2406: Píšete na Linkedin romány? Zkraťte to. Dlouhé věci nikdo nečte
Je to další zvláštní móda. Příspěvky na Linkedin jsou doslova romány, desítky řádek textu, prapodivné formátování, snaha aby příspěvek působil co nejdelší. (Pokračování textu…)
TIP#2400: Pomohou vám příspěvky na Linkedin pro SEO?
Betteridguv zakon, ke kterému se možná ještě vrátí jiný tip, říká něco o tom, že pokud v novinách padne v titulku otázka, tak odpověď je prostě NE. Nejsme sice v novinách, ale odpověď…
TIP#2392: Jakou výhodu přináší pro Linkedin “staircase” formátování příspěvků?
Staircase formátování je teď na českém Linkedin “cool” a přední čeští chrliči písmenek na Linkedin se velmi snaží, aby ho co nejvíce využili. Já se zašel zeptat #chatgpt a pokusil se i nějaké…
TIP#2362: Nevýhody a komplikace newsletteru (zpravodajů) na Linkedin
Návod jak na newslettery (zpravodaje) na Linkedin by tu byl, tam můžete začít. Je k němu ale vhodné doplnit řadu praktičtějších a pokročilejších postřehů. (Pokračování textu…)
TIP#2354: Jak na e-mail zpravodaj (newsletter) v Linkedin? Kompletní návod
Linkedin před nepříliš dávnou dobou doplnili možnost vytvářet zpravodaje/newslettery, tedy články zveřejněné na Linkedin, které ale zároveň odejdou odběratelům – dozví se o novém článku na Linkedin v upozorněních a dorazí jim i…
TIP#2247: I’m happy to share that I’m starting a new position na Linkedin? Nebuďte ovec a věnujte tomu pár sekund
Linkedin záležitost. Příspěvky s “I’m happy to share that I’m starting a new position as” doplněné o název pozice. A s připojeným obrázkem. Buď jásající lidi a dortík s třešničkou nebo balónky s…
TIP#2242: Jak pomoci růstu a viditelnosti firemního profilu na Linkedin. Kompletní návod
Máte firemní profil na Linkedin? Je dobré ho mít, ale počítejte s tím, že Linkedin je v Česku miniaturní, má velmi málo aktivních lidí (i ten tolik zpochybňovaný Twitter je 3 až 4…
TIP#2188: Co vědět o vkládání obrázků na Linkedin? Jde určit jejich pořadí?
Linkedin umí příspěvky s až devíti fotografiemi, ale protože je to Linkedin, tak po vložení nemůžete změnit pořadí. Prostě se tam nahrají a tak to zůstane. Nemůžete ostatně ani přidat další obrázek, pokud…
TIP#2187: Používáte emotikon pro kalendář 🗓📆📅? Pozor na to jak vypadají u příjemce
Taková trochu zapeklitá situace. Chcete do příspěvku na sociální sítě dát ikonku kalendáře. Běžně se to dělá u pozvánek na akce. Tak si vyberete tu jedinou, kde není vidět datum – protože ty…
TIP#2183: Jak přejmenovat Stránku (firemní profil) na Linkedin
Přejmenovat Stránku (firemní profil) na Linkedin je poměrně snadné. musíte mít práva super správce a vydat se na předmětnou Stránku a poté do Edit Page (najdete vpravo pod obrázkem v záhlaví). (Pokračování textu…)