@365tipu

TIP#2246: Vydat nějaké složitější téma jako seriál několika pokračování?

Když vyšlo Vydat dlouhý článek jako jeden celek nebo rozdělit na víc pokračování? tak nemůže chybět i pokročilejší varianta. Seriál -často se používající pro vydání nějakého složitějšího nebo výrazně dlouhého tématu. 

Na 365tipech je občas také použitý – “návod” k Apple TV má několik dílů a začíná v Apple TV (návod a recenze): Jak zprovoznit a základní věci (1). Totéž “návod” pro Apple HomePod. A starší, jedenáctidílný, “návod” pro chytré topení od Netatmo začínající v Chytrá domácnost: Jak na chytré vytápění (1)

Velmi často je seriál jasnou volbou s ohledem na postupný vznik. Někdy není možné (či není vhodné) čekat až na dopsání všech textů a je praktičtější je pouštět rovnou.

U seriálu musíte počítat s tím, že další a další díly budou zpravidla mít nižší a nižší čtenost. Počítejte s tím, že čím delší odstup mezi díly bude, tím méně to bude fungovat.

Jsou tu i vyšší nároky na zpracování – jednotlivé díly musíte prolinkovat, ať už ve formě “předchozí <> další” díl nebo pomocí “přehledu” všech dílu na konci každého z dílů. Nezapomeňte i upozorňovat, že jde o seriál, pro čtenáře je to podstatná informace.

Seriál má smysl pokud zpracovává opravdu něco komplexního, složitého. Něco co jde velmi dobře členit do logických samostatných celků

Nevyplatí se pouze vzít dlouhý článek, rozsekat ho na několik dílů a postupně pouštět. 

Na druhou stranu je seriál užitečný pro SEO – dá se v něm lépe optimalizovat, jednotlivé díly mohou mít různé (a lépe fungující) titulky i samotný obsah, lépe poslouží pro interní prolinkování, ale i pro externí odkazy. 

Užitečný je i v tom, že lze lépe odkazovat na určitá dílčí témata/věci. Což by u jednoho velmi dlouhé článku nebylo tak snadné. Byť i tam můžete nasadit kotvy a odkazovat kamsi do hloubi textu. 

Komplikovanější to budete mít i se zviditelňováním. Každý díl nejspíš budete sdílet zvlášť, takže vás to bude stát více času. Podobně to může být s reklamou, byť tam můžete prostě promovat počátek, tedy první díl. Praktické to ale být moc nemusí.

Méně užitečné je to i pro sledování čtenosti. U mnoha dílů bude obtížnější vyhodnocování. |Zhlédnutí nejsou totiž moc použitelná metrika a unikátní čtenáře napříč díly moc dobře nepůjde zjistit.

Nutno dodat, na závěr, že někdy není vyhnutí a seriál (sérii) prostě udělat musíte. Články dlouhé desítky tisíc (a více) znaků, se záplavou obrázku, prostě jednotlivě vydávat moc nejde. Takže volte mezi seriálem, nebo článkem co má víc dílu.

TIP: WordPress umí vytvářet přehledy článků (například) spojených štítkem a můžete si to jako „šablonu“ uložit do znovu použitelných bloků. Pak už jen stačí seriálu dát štítek a každý článek správně označit. Na konec pak dát příslušný blok. Příklad v nově postupně zveřejňovaných tipech pro QNAP najdete níže. Byť to není přímo seriál.

Další tipy pro QNAP

Loading…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Nepotřebujete něco?

Související příspěvky