TIP#1966: Používat v e-mailech emotikony (smajliky)? Kdy ano, kdy ne

Co jsou to emotikony či smajlíky asi víte, že? 😇 Jak emoji (další název pro totéž) používat a psát snad také víte. Jenže, důležitá otázka, kdy je odpovídající je používat a kdy ne s ohledem na psaní si e-mailem? 

V minulosti jsme tu už řešili, abyste to nepřeháněli to s emotikony u příspěvků na sociálních sítích, zejména na firemních účtech. Hodně tam totiž záleží na tom, na jakou cílovou skupinu vlastně příspěvky mluvíte. Ti mladší emotikony miluji a používají je, ti starší už podstatné méně. 

Rozdílné věkové skupiny navíc běžně chápou ten samý emotikon jinak. Nevěřite? Přečtěte si Sending Smiley Emojis? They Now Mean Different Things to Different People. Například tam říkají, že „Generace Z přijala nové významy, zatímco starší lidé se drží tradic. Výsledkem je spousta matoucích interakcí.

Klasický :) (v novější podobě 🙂) může znamenat šťastný, dobrá práce stejně jako desítky dalších významů. Pro ty mladší je ale tento smajlík povýšenecké či pasivně agresivní chování. Mladí ho používají jako sarkasmus

Co navíc, problém emotikonů je, že není vždy jasné co znamenají (jenom těch žlutých smajlíků je několik desítek) a to jak jsou zobrazeny se liší i podle platformy – tentýž emotikon může na Androidu vypadat radikálně jinak, než na iPhone či Windows. Některé z emotikonů se navíc mohou zobrazit jenom jako čtverečky, ne všechny totiž jsou přítomny všude.

TIP: Klávesová zkratka pro otevření Emoji panelu ve Windows 10 a Jak na Mac OS psát emotikony, smajlíky a nezvyklé znaky se může hodit, pokud nevíte, jak si na Windows i Mac usnadnit život

Zádrhel vzniká třeba i u toho že 🏨 je hotel a 🏩 je hodinový hotel. Což může znamenat, že když ten druhý “omylem” použijete místo prvního, tak to může způsobit poněkud rozčarování.

V e-mailech byste se smajlíky měli být velmi opatrní.

  • Nepoužívají se v obchodní či oficiální korespondenci 
  • Nepatří tam, kde by mohly vyvolat zmatení či rozdílné vysvětlení si 
  • Můžete je použít v osobní korespondenci s někým, koho už znáte 
  • Velmi snadno se může stát, že příjemce použitím emotikonů urazíte

V e-mailech platí všechny ty výše uvedené komplikace o čitelnosti, různém zobrazení a tak – dnes i e-maily bude hodně lidí číst na mobilních telefonech a tam se ta “žlutá kolečka” prakticky nedají rozeznat jedno od druhého. 

To, že byste mohli příjemce smajlíkem urazit, berte vážně. Osobně jsem si v tomhle naběhl už párkrát. Jeden takový na “:)” v e-mailu reagoval odpovědí, že “si vyprošuje, abych mu do e-mailu psal takovéhle věci” a rovnou se tehdy pokoušel stěžovat si mému domnělému nadřízenému. 

Nic tedy nezkazíte, pokud se v-emailech prostě smajlíků vyvarujete.