Musíte mít účet na Facebooku, abyste viděli co na něm je? Taková otázka s trochu složitou odpovědí – některé věci na Facebooku uvidíte i bez účtu, některé neuvidíte vůbec. Prakticky vždy vám ale Facebook bude vnucovat založení účtu, takže to co uvidíte, bude různě šikovně něčím zakryté či špatně přístupné. Bez účtu samozřejmě nebude možné na Facebook cokoliv psát, komentovat ani dávat Líbí.
Přístupné jsou například Stránky (firemní profily) a hlavní stránka osobních profilů (příspěvky na nich ale pouze ty „Veřejné“). Mohou být viditelné i některé další věci (Skupiny, Události).
TIP: Vyzkoušet něco takového je snadné u každé sociální sítě či online služby. Zkopírujte si adresu (URI) toho co chcete ověřit a pak si ji zkuste otevřít v anonymním okně prohlížeče (tím nebudete přihlášeni). Výsledek uvidíte hned. Málokdy platí, že by aplikace na mobilním telefonu byla použitelná bez přihlášení.
Twitter ukáže bez problémů obsahy účtu i jednotlivé tweety, ale už se například nebudete moci podívat na to kdo dával Líbí, jaké další účty někdo sleduji či kdo sleduje jeho, ani na to na co dal Líbí. Přístupné nejsou ani Seznamy – to všechno vyžaduje, abyste na Twitteru měli účet.
Instagram v aplikaci vždy vyžaduje účet a na webu je to také trochu komplikované – pokud víte adresu (URL) příspěvku, tak ta otevřít jde, stejně jako konkrétní účet (samotné www.instagram.com ale bude požadovat přihlášení). Nemůžete se ale podívat na sledující/sledované. Zajímavé je, že Příběhy/Stories také nejsou přístupné bez přihlášení.
TikTok je jedna zásadní hodně problematický výjimka – stačí mít aplikaci a můžete i bez účtu vidět co se na TikToku děje. Hodně problematické je to s ohledem na množství dětí, které tam mají veřejně přístupné účty. Tady viz Jak nastavit soukromí: Jak bezpečně (zejména pro děti) nastavit TikTok (bývalé Musical.ly)
TIP: Vždy platí, že příspěvky mající „nějak“ nastavené „soukromí“ (viditelnost) nejsou volně (bez účtu a přihlášení) viditelné. Některé věci pak neuvidíte ani s účtem a po přihlášení, stačí aby měly nějak omezenou viditelnost (platí zejména na Facebooku, tek si stále hraje na velmi komplikovaný systém viditelnosti).
Linkedin je typickým příkladem sociální sítě, která moc chce, aby si každý založil účet. Takže ačkoliv si tam můžete nastavit, že by váš profil měl být vidět veřejně, nefunguje to. Řeč je o tom trochu v Jak se podívat na něčí profil na Linkedin tak, aby se o tom nedozvěděl? A měli byste vědět, že veřejně přístupné nejsou ani firemní profily.
Pinterest ukáže nepřihlášeným vás účet a když budou chtít vidět jednotlivé fotky, tak bude porůznu chtít přihlášení, ale podívat se můžete.
Chatovací aplikace (WhatsApp, Messenger, atd) prakticky nikdy nemají možnost, aby tam cokoliv bylo vidět veřejně – je to dáno tím, že vždy slouží ke komunikaci buď mezi dvěma lidmi nebo v úzké skupině lidí.
YouTube je bezproblémově přístupná bez účtu, takže tady si můžete pouštět videa prakticky bez omezení.