Reklama na Facebooku má velké množství různorodých cílení. Jedním z nich je i cílení pomocí e-mailové adresy či telefonního číslo. Inzerent či agentura nahraje do Facebooku e-maily/telefony „svých“ zákazníků a pokud se na Facebooku najde účet se shodnými údaje, může na ně cílit reklamu.
UPOZORNĚNÍ – Někdy v roce 2020 níže uvedené přestalo platit a už není možné zjistit kdo z inzerentů nahrává/nahrával váš e-mail na Facebook.
Celé je to roky otázka zásadního porušování soukromí (řada těch co nahrávají nemají svolení k poskytování údajů zákazníků Facebooku) a Facebook to samozřejmě používá k soustavnému budování inzertních profilů i stínových profilů. Je proto dobré vědět, že se můžete podívat kdo nahrál na Facebook vaše kontaktní údaje za účelem inzerce. A můžete je skrýt – což bude znamenat, že inzerci neuvidíte, ale váš e-mail i telefon bude stále stejně zneužíván.

Jděte do Your ad preferences (stejné místo, kde se můžete podívat na to co si Facebook myslí, že vás zajímá) a rozklikněte si Advertisers/Inzerenti.
Objeví se vám přehled inzerentů, kteří na Facebook nahráli váš e-mail nebo telefon. Každého z nich můžete skrýt, ale jak už bylo řečeno, nic moc to nepomůže – chybí možnost zakázat aby bylo možné cílit podle e-mailu či telefonu. Stejně jako chybí možnost nahlásit neoprávněné využití kontaktních údajů


TIP: Jediná možnost jak se vyhnout cílení e-mailem či telefonem je, že budete pro Facebook používat unikátní samostatný e-mail, který není používán pro nic jiného. A také to, že telefonní číslo nikdy Facebooku nedáte.
Až budete seznam zkoumat, tak velmi pravděpodobně narazíte i na inzerenty, o kterých jste nikdy neslyšeli. Je zcela běžné, že firmy a agentury prostě nakoupí e-mailové adresy a poté je používají pro cílení. Že je to celé běžně v rozporu s GDRP (a i již předtím platnými zákony) samozřejmě neřeší, byť GDPR teoreticky přineslo zpřísnění zpracování těchto údajů. Je také zcela běžné, že skutečný inzerent se skryje za nějakou zcela nesouvisející Stránku na Facebooku – u každého v přehledu uvedeného se totiž můžete podívat na Stránku, která k němu patří.
Jak to funguje? A co soukromí?
Pokud vás zajímá jak toto cílení na Facebooku funguje, tak popis a návod najdete v Build Custom Audiences using these three powerful sources (konkrétně detailněji v Custom Audiences from your Customer List).
V minulosti se do Facebooku nahrávaly e-maily a telefony přímo v čitelné podobě, s příchodem GDPR se nahrává hash (otisk) e-mailu a telefonu.
Z pohledu soukromí a dalšího zpracování to nic neznamená – Facebook hash nahraného srovnává s hashem e-mailu či čísla, které již zná. Nic tedy nepomáhá, že Facebook tvrdí, že jde o jednosměrný hash (sha256). Jediné kde to může pomoci je, že (stále teoreticky) nemůže zjistit e-mail/telefon, který ještě nevlastní.
Facebook sice tvrdí, že nahrané hashe maže, ale tohle je přesně ta věc, o které je nutné pochybovat. Jsou to příliš cenné údaje pro budoucí zpracování.
TIP: Soukromí? Pro Facebook něco co prostě proměnil v peníze. Mrkněte do souhrnu tipů týkající se bezpečnosti s soukromí v ‣ Průvodce bezpečným Internetem, který bezpečný být nemůže