TIP#1321: Co je to streaming her, jak to funguje a čím je to komplikované

Když už Google oznámil novinku jménem Stadia (viz Google se pouští do herního streamingu. S Google Stadia budete moci hrát hry na prakticky čemkoliv kde je Chrome), tak je možná čas se věnovat i streamingu her (game streaming). Termínu co není až tak nový, ale až opravdu rychlý Internet a další technologie něco takového reálně umožňují.

Streaming her funguje tak, že hru nehrajete na svém zařízení – samotná hra běží kdesi na druhém konci světa a na váš počítač, mobil či mobilní telefon se přenáší pouze obraz a zvuk. Opačným směrem se přenáší ovládání – klávesnice, myš, gamepad. Znamená to, že poměrně náročnou hru můžete hrát i na podstatně méně náročných počítačích, mobilech či tabletech. Celé to není nic jiného, než vzdálený přístup co v klasické podobě znáte třeba jako Remote Desktop z Windows 10. Jen toho musí umět trochu víc a lépe.

Google v tomhle rozhodně není první, kdo něco takového zkouší, ale bude narážet na stejný omezení jako všechny ostatní pokusy.

Tím hlavním je, že potřebujete rychlé připojení k Internetu, které má navíc malé zpoždění. Počítá se totiž s tím, že video by mělo být až 4K, takže nároky na kapacitu vašeho Internetu jsou dost vysoké. Vedle toho to také znamená, že hrát takto hry na mobilním připojení nebude dobrý nápad – omezený FUP, zpravidla značné zpoždění (latency) a velmi často i silně kolísající rychlost přenosu to dost komplikuje.

Tohle nejzásadnější omezení znamená, že pokud budete chtít začít nějaký herní streaming používat, mělo by být možné si ho na pár týdnů zdarma vyzkoušet. Zda vůbec bude z Česka poučitelný. Začít ale stejně můžete tím, že si otestujete jak rychlý máte Internet.

Google Stadia vše staví na hraní přes Chrome a podporu protokolu pro Chromecast, jiní to řeší jinak, včetně samostatných klientů. Hraní v prohlížeči je každopádně podstatně elegantnější řešení. Zajímavé ještě je, že Google Stadia má vlastní herní ovladač, který je přímo připojen přes Wi-Fi. Logické, protože k některých zařízením prostě něco takového v klasické (USB či Bluetooth) podobě nepřipojíte.

Vhodné připomenout je, že herní streaming vždy stojí extra peníze v podobě měsíčního předplatného. Ceny jsou různé, většinou v nižších desítkách dolarů měsíčně.

K hernímu streamingu navíc patří i další drobný zádrhel, nebývá dostupný celosvětově. Naše malá republika tak často bude mít prostě smůlu. Celé je to dáno i tím, že poskytovatel herního streamingu musí mít jistotu, že k němu „ze všech stran“ vedou dostatečně rychlé a spolehlivé „dráty“.

Jedna ze značných výhod herního streamingu pak bývá i ta, že se nemusíte starat o žádné hardware ani aktualizace. Umístění v cloudu zaručuje, že vše by mělo být stále aktuální.

POZNÁMKA: Existuje ještě podobný termín – game live streaming – tedy živé streamování toho, jak někdo hraje hry. Trochu jiné téma, ale masově oblíbené zejména mezi dětmi. Pokud chcete začít studovat, tak k tomuhle slouží nejčastěji YouTube nebo Twitch. A Facebook by velmi rád získal vliv.

Pokud se game streaming vydáte zkoušet, tak neočekávejte, že kvalita obrazu bude taková jako u hraní lokálně. Je dost jisté, že na obrazovce jasně uvidíte různé fragmenty a rozmazání. Celé to bude zásadně záviset na tom co bylo uvedeno výše – jak rychlé máte připojení k Internetu.

Kdo je v téhle hře konkurentem Google?

Nvidia GeForce Now byla spuštěna v roce 2015 a stále je to jenom beta verze – podporuje max 1080p/60fps a z požadavků na připojení si můžete udělat představu jak náročné to je – 50 Mbps (tohle zpravidla nedáte ani na klasickém VDSL). Poběží to ale i na polovičním připojení, ale pouze 720p. Řešení je i trochu jiné než u Google, dostáváte přístup k hernímu PC v Cloudu – na ten instalujete hry (k dispozici jsou zhruba čtyři stovky her). Hrát musíte na počítači (PC/MAC) nebo na herní konzoli Shield.

Blade Shadow je založené na cloudovém stroji s Windows 10, kterou můžete použít i mimo hry. Tady je zajímavé, že Blade stačí 5 Mbps připojení, byť k tomu patří 720p/60fps (doporučených je 15 Mbps a rychlejší připojení přinese až 1080p či 4K). Pro přístup je potřeba aplikace (Windows, MAC, Android, iOS),

Playstation Now funguje dokonce od roku 2014, ale má omezený počet her (750 celkem) i podporovaných zařízení – hrát můžete jen na PC nebo PS4. Sony uvádí minimální připojení 5 Mbps a podporuje maximálně 720p. Můžete si zkusit sedmidenní trial a hry nemusíte jenom streamovat, můžete si je stáhnout a hrát i přímo v PS4 konzoli. 100 USD ročně, 20 USD měsíčně.

Microsoft Project xCloud je „na cestě“ a je, pochopitelně, založený na Xboxu. Zajímavé na něm je, že hry by nemělo být potřeba nijak extra upravovat. V testech prozatím běží přes 10 Mbps připojení

Další možnosti

Jump se spíše zaměřuje na menši hry, nezávislou tvorbu ale poněkud se liší – podstatně více používá vaše vlastní (lokální) hardware. Mají dvou týdenní trial, jinak 5 dolarů měsíčně. Project Stream

parsec staví na hraní streamovaných her s přáteli, dokonce i když nemají multiplayer.

LiquidSky je podobné předchozímu a zvláštní nápad je, že tady budete platit za  hodiny hraní.

Shadow si můžete zkusit na 30 dní a pak za 30 USD měsíčně,. To jenom pro ilustraci toho, že tyhle legrace málokdy budou levné.

Vortex umožňuje hry hrát v prohlížeči nebo přes jejich vlastního klienta. Najdete tu i docela užitečnou věc, Ping Test co umožní otestovat jak je na tom vaše připojení vůči jejich serverům. Trochu na škodu je, že neposkytne žádná čísla.

Lokální streaming

Moonlight (dříve Limelight) je zajímavý tím, že je to Open Source klient pro herní streaming od Nvidia (tedy pro jejich Gamestream protokol). Což znamená že si vy sami můžete zprovoznit streaming her z počítače.

Xbox One, to je také vhodné zmínit, má streaming her na Windows 10 počítače. Tohle je něco co můžete používat sami, doma.  Funguje to totiž jenom v lokální síti. Microsoft přitom pracuje i na opačném směru, tedy hry na PC do Xbox One. Viz ostatně výše zmíněný xCloud.

Rainway je vlastně něco podobného, umožní streaming her z vašeho počítače na další počítače či zařízení (Mac, Linux, Chrome OS a přes prohlížeč prakticky kamkoliv)

Reklamy