TIP#830: Když vám nejede web (a jste navíc noviny), dejte o tom rychle vědět. Rozhodně na sociálních sítích

To takhle v pátek 7. června někdy okolo 11:15 přestaly jet všechny weby Economie – Aktuálně, Respekt, DVTV, Hospodářky, ale také komplet Centrum.cz. Velmi nepříjemné, protože ty první jsou čtená média, to poslední je pořád dost používáno lidmi pro e-mail.

Zhruba půl hodiny deset minut po počátku výpadku se o tom zmínil Respekt na svém Twitteru, skoro hodinu to trvalo DVTV. Skoro hodinu to trvalo, než se to objevilo na Facebooku Aktuálně.cz.

2017-07-07 12_21_20-Aktuálně.cz - Příspěvky.png
Hodinu trvalo, než pověsili informaci o výpadku. O asi pět minut později už výpadek nebyl.

Taková ta klasická ukázka toho, jak v žádném případě neřešit problém s výpadkem. Tady totiž platí, že pokud někomu poněkud významnějšímu nejede web (či dokonce všechny weby), tak je o tom potřeba co nejdříve informovat – ideálně na všech sociálních sítích co mají (Twitter, Facebook nejméně).

Další co platí je, že pokud výpadek trvá, tak je vhodné v nějakém rozumném intervalu informovat o tom, že „trvá“ a také o tom co se děje a na čem se pracuje. Poslední co je nakonec vhodné udělat je informování o tom, že je vše opět funkční. A to nejenom na sociálních sítích, ale také na vlastních webech ve formě nějakého článku či blogpostu.

POZNÁMKA: Tohle všechno předpokládá, že budete vědět, že vám něco nefunguje, nebo že jste poněkud nedostupní. Což nemusí být poznatelné „uvnitř firmy“. Dostupnost webových stránek je prostě nutné monitorovat. A protože může jít i o výpadek „někde cestou“, tak je nutné monitorovat z více míst na Internetu.

Aby lidé nepropadali panice

Děláte pro to, abyste informovali své návštěvníky/uživateli a ti nepropadali panice. Platí to nejenom u webů, ale také u online her či mobilních aplikací – tam je navíc potřeba zajistit, že se zpráva o výpadků zobrazí v aplikaci, takže musíte mít nějak vyřešené načítání zpráv odjinud než v vlastního webu (protože ten nepojede).

Řada velkých online služeb má stránky s přehledem výpadků (například Google/G-Suite, Microsoft a jejich Office365/Xbox a další. ). Pochopení, že informovaný uživatel je klidný uživatel je velmi podstatné, třeba i pro to, aby zmatení uživatelé nezpůsobovali ještě více problémů (záplavou marných snah se připojit) nebo nehledali problémy někde u sebe (a nepropadali klasicky panice). Samozřejmě i zde platí, že stránky s těmito informacemi také musí být někde jinde, než je samotná služba.

2017-07-07 11_29_28-{D__!} - Far 3.0.3367 x64.png

TIP: Nepropadání panice předpokládá, že víte, že problém není někde u vás doma. V tom může pomoci  Jak zjistím, jestli mi funguje připojení na Internet? a Jak zjistím, jestli má Facebook výpadek? A nejenom Facebook, jakýkoli web.

Snadné řešení

Docela dobré řešení bývá i v tom, že si zprovozníte blog někde na něčem dostatečně spolehlivém (WordPress, Medium, Blogger) a o případných výpadcích informujete tam – výhodu to má v tom, že můžete informovat poněkud méně stručně, ale nezbaví vás to potřeby dávat informace na sociální sítě.

Jak rychle byste měli informovat o výpadku? Pokud jste web/blog s malou návštěvnosti, tak nějaký velký spěch určitě není nutný, ale neuškodí co nejdříve. Pokud jste něco jako výše uvedené weby od Economie, tak během několika minut od počátku výpadku. Je pořád lepší o dalších pět, deset minut později informovat o vyřešení problému než desítky minut mlčet.

Reklamy