TIP#801: Jak zjistit návštěvnost nějakého (cizího) webu

Sice by asi bylo vhodnější začít něčím takovým jako co je to návštěvy/návštěvník, zhlédnutá stránka, uživatel, unikátní uživatel, reálný uživatel a tak podobně, ale začneme troch odzadu a k termínům a způsobům měření návštěvnosti se můžete dostat v samostatném tipu (viz Jak se měří návštěvnost? Návštěvy, uživatelé, zhlédnutí, reální uživatelé).

Zjistit návštěvnost nějakého webu či blogu budete potřebovat většinou když řešíte, jestli má smysl na něm umístit reklamu. Je to jeden z prvních ukazatelů, protože pokud vám bude někdo nabízet web/blog s pár tisící návštěv (návštěvníky) měsíčně, tak si tam moc pozornosti vaše reklama neužije. Když už to bude pár desítek tisíc, tak to bude trochu lepší, ale až od vyšších desítek tisíc nahoru (přes stovky až miliony) to teprve začíná být zajímavé. V Česku samozřejmě. To proto, že tu máme něco mezi sedmi a osmi miliony lidí, kteří měsíčně používají Internet.

Jak zjistíte jakou má nějaký web návštěvnost?

To nejvíce užitečné k zjištění je to, že se podíváte na www.netmonitor.cz zda tam web je měřený. Není tam měřený každý, pouze ti co jsou členy a platí. Ale denní, týdenní i měsíční data jsou volně dostupná. Co navíc, pokud web v téhle české službě najdete, tak jsou k dispozici i sociodemografická data, která vám daný web může poskytnout (vy sami se k nim nedostanete).

NetMonitor má ale ještě jednu výhodu, není to jen prosté měření návštěvnosti (jako například Google Analytics, viz dále). Měření pomocí cookies je doprovázeno měřením pomocí panelu a tahle služba jako jediná udává reálné uživatele (RU). Nutno dodat, že RU nejsou volně srovnatelní s unikátními uživateli/návštěvníky ani návštěvami/návštěvníky z Google Analytics či jiných zdrojů. Ale jsou zpravidla poměrně přesným určením návštěvnosti. S výjimkou velmi malých webů, kde panel nemůže dost dobře fungovat.

Pokud web v NetMonitoru nenajdete, vyžádejte si informace z Google Analytics nebo nějaké tomu podobné služby na měření návštěvnosti (je jich více, viz Google Analytics? Nebo něco jiného? A proč vůbec něco takového?). Tady vás hlavně budou zajímat uživatelé (znovu upozorním, že nejsou srovnatelní s RU) a případně sezení/sessions (což jsou v zásadě návštěvy). Požádejte si o report za alespoň tři a více měsíců, protože jenom tak budete vidět, jak se návštěvnost vyvíjí. A nebude hrozit, že vám řeknu nějaké jedno číslo vytržené z kontextu.

TIP: Nenechte se uspokojit tím, že vám nějaké číslo řeknou, chtějte (PDF) repor z Google Analytics, ať máte alespoň trochu jistotu, že si nevymýšlí. Přístup do Google Analytics vám „pro čtení“ navíc mohou dát

Pokud daný web či blog běží na WordPress.com tak je dobré vědět, že tamní statistiky návštěvnosti jsou ve skutečnosti Google Analytics a dozvíte se unikátní návštěvy (coz odpovídá uživatelům v Google Analytics) a počty zhlédnutých stránek (které, jak už víte, jsou z hlediska návštěvnosti webu celkem nic neříkající). Stejně jako všude jinde i tady jsou k dispozici denní, týdenní a měsíční údaje.

Jak orientačně zjistit návštěvnost webu? Přes SimilarWeb.com

Pokud vám provozovatel webu nechce (nebo nemůže) dát informace o návštěvnosti (nebo si prostě chcete jen tak něco ověřit), tak zkuste www.similarweb.com – ale pamatujte na to, že jde o „americkou“ službu a o českých webech může mít velmi zkreslené informace. Získáte tam ale odhad počtu návštěv, což je vždy několikanásobek počtu uživatelů či unikátních uživatelů/návštěv.

2017-05-31 07_15_48-365tipu.wordpress.com Analytics - Market Share Stats & Traffic Ranking.png

Jak zkreslené? O @365tipů si například myslí, že má 246 tisíc návštěv měsíčně, což je hodně nereálné (duben 84 tisíc unikátních návštěvníků a 151 tisíc zhlédnutí stránek). O původním www.pooh.cz si myslí, že má 40 tisíc návštěv v dubnu, ve skutečnosti měl 20 tisíc RU (byl v NetMonitoru) a 13 193 uživatelů podle Google Analytics (15 tisíc sezení). Tohle jasně ukazuje, že tyhle různé služby na odhadování/určování návštěvnosti se mohou velmi lišit od reality, ale když už nic jiného, tak alespoň zhruba dají představu.

2017-05-31 22_49_54-Přihlášení – účty Google.pngDůležitý dodatek ([31.05.17 22:49]), pokud se budete chtít na Similarweb.com zaregistrovat (vytvořit účet), tak přihlášení přes Google+ povede k povolení poněkud nadbytečných práv. Raději nedělat.  Pokud si tam chcete vytvořit účet, tak prostě pomocí e-mailu a hesla.

Další služba odhadující návštěvnost je Alexa na www.alexa.com, ale opět jde o „americkou“ službu, takže české věci bude mít silně zkreslené. Pokud máte problém na hlavní stránce najít kde hledat konkrétní web, tak zkuste rovnou www.alexa.com/siteinfo. Tady ale bohužel většinou nezjistíte žádné informace o počtu návštěv či uživatelů, pouze „Alexa rank“, který se pak můžete pokoušet srovnávat s jinými weby (třeba takovými, u kterých víte návštěvnost, v NetMonitoru jich najdete dost). Zjistit čísla o počtu návštěv z Alexa lze zjistit jenom u velkých webů a ještě se navíc musíte stát placeným uživatelem (můžete zkusit využít sedmidenní trial).

2017-05-31 07_18_34-Seznam.cz Traffic, Demographics and Competitors - Alexa
Jojo, Seznam.cz není jedničkou na českém Internetu.  Google i Facebook už dlouho vládnou

Pokud děláte do SEO, tak určitě znáte www.semrush.com – i tam si můžete zobrazit analýzu provozu a zjistit návštěvy (dokonce stačí si jenom založit účet, nemusíte začít platit). Neumí ale například zjistit „365tipu.wordpress.com“, dělá to jenom pro doménu nejvyšší úrovně (tld).

Nějaké další možnosti?

Těžko říct, protože většina cizokrajných řešení nebude dobře fungovat pro Česko. Můžete zkusit třeba www.visitorsdetective.com, ale možná tak spíš pro pobavení.

V Česku můžete ještě web najít na www.toplist.cz, ale ten už hodně dlouho nikdo neaktualizoval a už jenom připomíná doby kdy mít ikonku od Toplistu něco znamenalo (je to služba měřící web kterou musí daný web používat). Ne všechny weby v této službě „měřené“ ale budou mít dostupná data. Služba mimochodem měří návštěvníky (samozřejmě neunikátní).

Poslední české k případnému vyzkoušení je www.navrcholu.cz. Pokud vámi zkoumaný web tuhle službu používá, tak můžete zjistit opět návštěvy a návštěvníky (a je zde i historický údaj o počtu unikátních IP adres, který klasicky nic neříká). Pokud si chcete srovnat jak dobře či špatně tohle měří, tak můžete zkusit třeba Měšec.cz jehož čísla najdete i v NetMonitoru. Zjistíte, že podle Navrcholu měl mít okolo 500 tisíc návštěvníků a k 800 tisícům návštěv – v NetMonitoru má návštěv 708 tisíc a 371 tisíc RU.

Něco postrádáte? Dejte vědět ….

Reklamy