Posílání zpráv na Facebooku (ze kterého chtěl kdysi Facebook udělat náhradu e-mailu a naštěstí to nevyšlo) je jedna z nejvíce problematických věcí, kterou s účtem na Facebooku získáte. Není to ani zdaleka kvůli tomu, že Pracovní či obchodní komunikace do mailu na Facebooku nepatří. A na sociální sítě v zásadě vůbec ne nebo pro absurdní miniaturizované provedení tvářící se jako displej 4″ mobilu (ano, jde to otevřít v novém okně, ale to je další klikání navíc).
Před pár dny Honza Javorek na Twitteru napsal, že „Když po někom něco chcete, zapamatujte si, že ten nejblbější způsob ze všech na světe je poslat mu na FB zprávu.“ a doprovodil to trochu delším příspěvkem na Facebooku. V tom překvapeně konstatuje, že objevil existenci složky „Filtrované“ (Filtered) a v ní záplavu „e-mailů“, které mu tam posílali novináři a další lidé. A končí to onou velmi důležitou a podstatnou větou:
Honza Javorek: „Lidi, prosím vás, když po někom něco chcete, zapamatujte si, že ten nejblbější způsob ze všech na světe je poslat mu na Facebooku zprávu.„
Ano, Honza má pravdu. Zprávy na Facebooku jsou chat. Od toho je nakonec také Facebook oddělil do samostatné aplikace jménem Messenger a proto se také jako chat chovají. Nemají žádnou návaznost na váš e-mail, není možné si je stahovat, řešit off-line, archivovat, dostávat do nějakého CRM či TODO systému. To že se s nimi velmi obtížně pracuje (protože je to primárně chat) je už jenom další podstatná drobnost.
Lidé netuší jak zprávy na Facebooku (ne)fungují
Co je ale podstatnější? Lidé nevědí, že zprávy na Facebooku nefungují tak, že když někomu něco pošlou, tak to tomu příjemci opravdu přijde. Tohle totiž platí jenom pokud jste s t tím člověkem v přátelském stavu (a s drobnou výjimkou platí ještě to, že můžete být v přátelském vztahu se společným přítelem/přítelkyní nebo, což bylo možné dříve, že jste si za poslání zprávy připlatili).
Pokud nejste přáteli, tak může nastat to, že dorazí Message Request (Žádost zpráv)- což je mechanismus, kterým Facebook nahradil původní složku Ostatní (Other) kam prostě padalo všechno od lidí, se kterými nejste přáteli. Jenže, Message Request je velmi snadné přehlédnout, nedostat (ne všechny přijdou), nevidět a ignorovat. Čili vaše zpráva prostě nedorazí a příjemce si ji nikdy nevšimne. Zůstane někde viset. O tom ale více v Proč vám lidé na Messengeru, Twitteru ani Instagramu neodpoví na přímé zprávy?
Aby toho nebylo málo, některé zprávy rovnou padají do složky jménem Filtered (Filtrované), která se chová jako původní složka Other/Ostatní, byť by v ní v zásadě měly být pouze zprávy, které jste odmítli v podobě Message Requestu. Jistotou je, že sem padají věci samy, velmi pravděpodobně tak, že Message Request co nebyl viděn, je po určité době vyřešen hozením zprávy sem.
POZNÁMKA: Zatímco dříve záplavy spamu padaly prostě do Other/Ostatní a mohli jste je ignorovat, dnes spam vyskakuje jako Message Request a nebývale obtěžuje. Pokud máte jenom trochu více populární účet, tak vám nezbývá nic jiného. než Message Requesty ignorovat, nedělali byste nic jiného než je řešili. V poště musíte kontrolovat jak Žádosti zpráva, tak ještě přes Více se dostávat k Filtrováno.
Jak poslat někomu cizímu na Facebooku zprávu?
No, dobře, jak ale můžete poslat někomu cizímu z Facebooku zprávu? Odpověď je jednoduchá, najděte si jeho e-mail, prostě se podívejte na jeho kontaktní stránku na Facebooku (nebo na jeho blog, web, atd) a tam si najděte e-mail (nebo telefon). Poslat někomu cizímu na Facebooku zprávu vůbec nezkoušejte.
TIP: V Je potřeba v inzerátech uvádět kontakt? Telefon, web, e-mail? Facebook? se řeší absurdní zlozvyk firem neuvádět firemní kontakty, v obecnější podobě je o tom více v Podnikáte? Ujistěte se, že na vás jsou dostupné kontakty. Tady prostě platí, že pokud chcete být kontaktovatelní, tak musíte zajistit aby to bylo možné. Existují přitom jenom tři zásadní způsoby kontaktování – telefon, e-mail a poštovní adresa.
Poslední co je vhodné připomenout je, že tohle platí o jakékoliv jiné sociální sítí či chatovací aplikací nebo instant messagingu. Pokud nemáte jistotu, že někdo daný konkrétní kanál opravdu intenzivně používá, tak je marné se mu tam pokoušet psát. Vždy je potřeba zvolit univerzální způsob v podobě tří základních komunikačních nástrojů. A v elektronické podobě je to pořád e-mail, byť ani u toho se nemůžete spoléhat, že příjemce zprávu dostane.
PS: Je pro firmu bezpečné používat Facebook Workplace? Je Facebook bezpečný pro firemní komunikaci?