TIP#1568: Proč vám lidé na Messengeru, Twitteru ani Instagramu neodpoví na přímé zprávy?

K jedné věci se musím přiznat, bytostně nesnáším Messenger. Je to přeplácaná obtížně použitelná aplikace, kterou bohužel není možné deaktivovat. Což obnáší i to, že lidé prostě píší dalším lidem přes Messenger – kdyby ho bylo možné deaktivovat tak by dostali varování „příjemce nepoužívá Messenger“ a nebyli by nakonec zklamaní. Messenger totiž jejich zprávy stejně ve skutečnosti vůbec příjemci neukáže pokud si píší poprvé.

Jedna zásadní věc pro Messenger (ale i Instagram). Jsou to chatovací aplikace, které se nechovají jako SMS ani jako e-mail. Pokud někomu napíšete poprvé v životě, tak vaše zpráva končí v Message requests a je velmi málo pravděpodobné, že by si toho vůbec příjemce všiml – neobjevuje se to v upozorněních, příjemce prostě musí cíleně sledovat jestli na jenom malé místě v Messenger svítí skoro neviditelné upozornění.

Na Instagramu je to ještě horší, protože tam vaše přímá zpráva končí mezi reakcemi z Příběhů/Stories. Instagram to nijak neodlišuje, prostě je to přímá zpráva, nejste spolu v kontaktu/spojení, tak vše bude odsunuto na pozadí do neviditelné podoby. Celé je to na Instagramu ještě více komplikované u firemních účtu a účtů tvůrců – mají ještě více „došlých zpráv“ a je skoro nemožné s tím efektivně pracovat.

Instagram má ale ještě jeden zádrhel. Uživatelé běžně vůbec netuší, že tam nějaké přímé zprávy jsou. Onu ikonku „vlašťovky“ neznají a nepoužívají. Tady viz Kde je na Instagramu Direct? Kde najdu na Instagramu zprávy?

Aby toho nebylo málo,  navíc to ovlivňují algoritmy Facebooku a Instagramu, takže vedle Message Requests může vaše zpráva být brána jako Spam a objevit se ještě v dalším místě – klasicky takovém, co nikdo nekontroluje.

Firemní profily (Stránky) na Facebooku mají alespoň k dispozici jednoduché „CRM“ v podobě poměrně přehledného nástroje se všemi příchozími zprávami i komentáři jak z Facebooku tak Instagramu. Klasický Messenger ale nic takového nemá a už z povahy věci se nehodí pro větší množství konverzací.  Hodně pomáhá možnost ho používat v prohlížeči, ale ani to bohužel neřeší problém s Message Requests a algoritmem ovlivňující kdo vám vlastně smí napsat.

TIP: Stále platí tip z roku 2016 řešící Proč nepoužívat poštu na Facebooku (mimo okruh vlastních přátel). Messenger i přímé zprávy na Instagramu jsou prostě určeny pro komunikaci mezi přáteli, ne pro „firemní“ či „obchodní“ komunikaci.

Message Requests na Facebooku jsou navíc běžně zahlcené spamem od podvodných účtů a málokdo se bude zabývat tím, že mezi desítkami žádosti od fake účtů bude lovit žádosti od skutečných lidí.

Na Twitteru je to mimochodem také dost komplikované – správce účtu tam musí povolit příjem zpráv od účtu které nesleduje. Pravděpodobnost že někdo bude číst přímé zprávy na Twitteru je dlouhodobě velmi nízká. Od roku 2017 navíc Twitter má stejné Message Requests/Žádosti jako Facebook či Messenger (Tweet, odpověď, zmínka, přímá zpráva aneb jak se tvoří tweet) a navíc v něm funguje Quality Filter/Filtr kvality co k vám prostě některé zprávy vůbec nedostane a nikdy nezjistíte, že existovaly.

TIP: Pracovní či obchodní komunikace do mailu na Facebooku nepatří. A na sociální sítě v zásadě vůbec ne je dost důležitý tip. Facebook není bezpečné prostředí a navíc není určen k pracovní komunikaci.

Linkedin prozatím  žádné Message Requests ani filtraci algoritmem nemá, ale ani tam neočekávejte, že by lidé příchozí zprávy četli. V Česku má ještě méně uživatelů než Twitter a uživatelé jsou velmi málo aktivní.  Pokud chcete aby vám Linkedin pomohl v tom že vás budou moci lidé kontaktovat, tak mrkněte do Když už máte profil na Linkedin, ujistěte se, že vás lidé budou moci kontaktovat. Je tam totiž zcela jiný zádrhel, cizím lidem není dovoleno psát.

Další důvody proč to nebude fungovat

Nezapomeňte ani na to, že čím dál tím více lidí si vypíná kompletně upozornění od aplikací sociálních sítí. Ale i pokud ho mají aktivní, tak upozornění o došlé přímé zprávě dostanou někde „na cestách“, podívají se na ní a už se k ní později nevrátí. Už je označená jako přečtená, takže se nepřipomene.

Problém je u lidí, kteří mají více sociálních sítí. Není reálné kontrolovat všechny došlé zprávy ve všech a i kdyby ano, tak je příliš komplikované si pamatovat ve které z nich probíhá určitá konverzace. Většinou tohle lidí řeší tím, že mají preferovaný způsob komunikace (v mém případně například WhatsApp).

Jak tedy někoho kontaktovat?

Pokud někoho opravdu potřebujete kontaktovat, tak si na něj sežeňte telefonní číslo a e-mailovou adresu. Zkusit výše popsané cesty samozřejmě můžete, ale prostě počítejte s tím, že vám prakticky nikdo neodpoví.

TIP: ‣ GTD aneb jak prorazit prokrastinaci je užitečné místo pro obsahově podobné tipy