Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
18. 12. 2015 podle 365tipů
Blog, Blogování, Facebook, Instagram, Internet, Komunikace, Obsah, Sociální sítě, Svět, YouTube

TIP#352: Co je to virální marketing a virální kampaň?

V tipu na téma organický vs. placený (organic vs. paid) dosah se mírně nakouslo označení virální. Používá se často ve spojení se slovem marketing, inzerce či kampaň a je to předmět řady omylů. Hlavně v tom, že se velmi snadno zaměňuje prosté organické šíření s virálním šířením.

Virálnost určité aktivity je tak trochu do poslední chvíle zázrak, něco o čem nevíte, že se stane, byť v zásadě u každé kampaně v reklamě i marketingu chcete, aby k tomu došlo. Viralita je v zásadě hlavně nekontrolovatelné šíření kdy předmět vašeho snažení převezmou (dnes hlavně) fanoušci na sociálních sítích a médiích a začnou vše šířit sami. Důležité je, že to dělají masově, opravdu ve velkém množství. Vedle sociálních sítí se viralita může projevovat prostým slovním předáváním (word of mouth).

Další klíčová vlastnost rozlišující virální šíření od klasického je, že šíření není placené původci inzerce či aktivity. Chlubit se „viralitou“ těžce podporovanou penězi je úsměvné, ale dost časté.

Nevýhoda, nebezpečí, virálních aktivit je, že se mohou proměnit v něco, co původce aktivity vlastně vůbec nechtěl. Předmět sdělení se může zcela proměnit, může se vše obrátit i proti původcům. Do hry může vstoupit parodie, satira, ironie. Velmi často se virálně šíří právě to, o co zájem nebyl. Je běžné, že hashtagové kampaně se obracejí proti tvůrcům – buď nedomysleli samotný hashtag, nebo roli jejich značky a vnímání příjemci sdělení.

TIP: Nevyšla vám snaha o virální kampaň? Nebojte se, podle Milward Brown pouze 15 % virálů dosáhne svého cíle, tedy toho aby došlo k přímému šíření sdělení zákazníky. Na uvedeném odkazu najdete i několik příkladů zahraničních, úspěšných, virálních kampaní.

Je velmi časté, že virální aktivity vedou ke vzniku internetových memů, věcí které si „Internet“ pamatuje ještě dlouho. Je například dost pravděpodobné, že si pamatujete na okurku a McDonald’s. Původně náborové video se stalo hitem. A je skoro jisté, že kdyby něco takového původně McDonald’s chtěl, tak by viralita nedorazila. To je totiž, mimochodem, jedna z dalších vlastnosti virality. Nedá se zajistit, garnatovat ani objednat.

Organizovaný „virál“ přináší většinou jedno zásadní nebezpečí. Nemusí být nutné poznat, koho se týká. Děje se to většinou proto, že počáteční fáze virální kampaně málokdy jasně ukazují „sponzora“, ten je ukázán až později, až poté co „naivní obecenstvo“ ochotně a zdarma šíří reklamu. Příkladem ne zcela dobře dopadnuvší virální kampaně může být ta od Chytrého Honzy v podobě angažmá Nikol Tučkové (Honzo díky).

Přes čtyři miliony sdílení na níže uvedeném videu je ale přesně ukázka toho jak silné virální šíření dokáže být. Ale je zde vidět obvyklý problém „virality“, na virální sdělení je později nalepeno marketingové/reklamní sděleni. A nezabralo to.

Na virálu se „udělali“ Viral Brothers, pokud chcete další příklad. Série „debilních keců“ fungovala velmi dobře. Na tomto případu je ale dobře viditelné další velké riziko „virality“.

Je obtížné ji udržet, ještě obtížnější je ji zopakovat. Viral Brothers dnes mají uctyhodných 2.5 milionu odběratelů kanálu na YouTube, ale museli kvůli tomu opustit omezené hranice Česka.

Na výše uvedené okurce a McDonald(s je možné ukázat ještě jedno další riziko a problém virality. V okamžiku virálního šíření, které není zcela v souladu s „plány“ firmy, zejména v okamžiku kdy firma vypadá jako banda komiků bývá pro firmy těžké se k aktivitě přihlásit, přidat a dokázat ji využít. U okurky to nakonec vyšlo. McDonald’s překonali sami sebe a vyšlo to.

Ne vždy tomu tak ale je. Je mimochodem zajímavé vědět, že Lidovky od McDonald’s, které nejspíš někdo moc chtěl dotáhnout z klasické do virální podoby už tak moc nefungovaly. Možná proto, že jsou prostě trapné. Velmi častý důvod, proč virál nefunguje.

TIP: Občase se u virální marketingu používá spojení „za málo peněz, hodně muziky“. Nevěřte tomu, připravit, spustit a udržet velký virál většinou velké peníze vyžaduje.

A když už je to období popularity Hvězdných válek, je čas připomenout jednu z velmi povedených kampaní ze zahraničí. Volkswagenu se podařila až natolik, že se stala virálem. Až tak dobrým, že sloužila i pro parodické a kritické aktivity Greenpace (tady).

https://www.youtube.com/watch?v=R55e-uHQna0

A poslední věta na závěr: ne všechno co vydávají za virál je opravdu virál….

Související příspěvky

  • TIP#1093: Co hlídat, pokud budete chtít využívat uživateli vytvářený obsah v kampani
  • TIP#970: Jak je to na Facebooku (i jinde) s počtem zhlédnutí videa?
  • TIP#965: Co je to SEO?

Kampaň Marketing Návštěvnost Obsahový marketing Podnikání Reklama Video

Předchozí článekTIP#351: Jak se píše zavináč? Aneb "takový to divný a" neboli "@" možná i "&". A jak se píše hashtag?Další článek TIP#353: Jak přes numerickou klávesnici ve Windows zadávat znaky z Unicode?

Nejnovější příspěvky

TIP#2972: Nákupní rádce: Koupit NAS (QNAP, Synology, …) nebo nějaký externí USB disk? 

Nákupní rádce (44): PlayStation 5 Pro. Co si pořídit pro 3D tisk. To nejlepší co jsem si koupil z Ali

TIP#2971: Obtěžuje vás v Gmailu Gemini? Můžete to vypnout a mít klid

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

TIP#2965: Má iPhone (iPad)  “guest mode”? Můžete ho nějak na chvíli bezpečně půjčit někomu jinému? 

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA