Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
10. 12. 2015 podle 365tipů
e-mail, Facebook, Internet, Komunikace, Obsah, Podnikání, Reklama, Sociální sítě

TIP#344: Co jsou to earned, owned a paid média? A co teprve shared a converged?

V Co je to organický vs. placený (organic vs. paid) dosah (či další věci) byla řeč o příbuzných termínech z marketingu, které tak trochu souvisí s těmi z tohoto tipu. Ty dnešní se vyskytují hlavně ve spojení s médií – earned (získaná), owned (vlastní, vlastněná) a paid (placená). Aby to nebylo jednoduché, tak ještě můžete narazit na shared (sdílená) a converged (konvergovaná)

Nenechte se zmást slovem média, protože v tomto případě se vůbec netýkají jen novin, rádia či televize: Jde o cokoliv co nese informace, takže když se podíváte o kousek níže, tak zjistíte, že tam opravdu najdete hodně věcí.

Earned …

… je něco co jste si získali (bez placení) – patří sem sdílení na sociální sítě (někdy ale označované jako samostatné v podobě shared), zmínky o vás/vašich produktech, zveřejněné články či citace či odkazy někde, kde jste pro to v zásadě nemuseli nic dělat (hlavně ale ne platit). Do earned by mimochodem mělo správně patřit i to co vznikne přes PR aktivity (v českém pojetí „PR článek“ není earned ale čistě paid a hlavně zcela špatně).

U získaného zviditelnění v médiích ne vždy dosáhnete výsledku, který jste opravdu chtěli. Noviny či blogeři si prostě vydají věci podle sebe, na druhou stranu jde o média, která mají nejvyšší kredibilitu. Je možná dobré vědět, že do téhle části se můžete snadno dostat, pokud vaše owned i paid kanály fungují dobře.

Owned …

…  je něco co vlastníte – sem typicky patří váš web a mobilní web, blogy a sociální kanály. Nad těmito médií máte plnou kontrolu. Můžete to samozřejmě rozšířit i do neinternetového světa, můžete vydávat noviny, můžete rozesílat direct mailing (ale také e-mailing).

S vlastními médii si můžete dělat co chcete, vydávat co chcete a máte nad nimi plnou kontrolu. V řádě případů jsou ale méně důvěryhodná, právě proto, že si je vydáváte sami. Dlouho a draze vás přijde budování vlastních médií, která mají silnou a velkou audienci.

Paid …

…  je to, kde jste zaplatili za šíření informací – PPC a display reklama, reklama na sociálních médiích, retargeting, lidé placení za šíření (influenceři, blogeři, ambasadoři), sponzorovaný obsah a vůbec obsah který jste někam dali za peníze.

Paid (placené) kanály jsou dobré v tom, že je můžete mít kdykoliv, stačí prostě jenom zaplatit. Snadno se škálují, stačí víc platit. Neočekávejte ale nějakou extra kredibilitu. Hlavně tam, kde je dost jasné, že jste si články od lidí prostě zaplatili. Někdy je lepší zůstat u earned i když to není 100% dokonalé a pozitivní, tak jak byste chtěli.

Shared …

… se v některých definicích odděluje jako samostatné – patří sem pak klasické sdílení a zmínky na sociálních sítích, šíření prostřednictvím WOM (Word of Mouth, nebo chcete-li Word of Mouse v té počítačové podobě). Nehledejte v tom vědu, tohle v původní podobě je součástí earned a není příliš důvod to nějak hodně oddělovat.

Ale ještě konvergence …

Ale teď ještě jeden termín, converged media – ten vymysleli v Altimeter group a není samostatnou kategorií, v zásadě jde o kombinaci a integrace všech čtyř výše uvedených typů médií.

Ve zjednodušené podobě jde o průnik všech tří (vraťme shared zpět do earned) výše uvedených typů mediálního působení. A jde hlavně o to, že byste se měli opravdu snažit o to, abyste působili současně na více kanálech současně – hlavně proto, že případná konvergence, jejich spojení, dokáže velmi výrazně zvýšit úspěch, nabídnout lepší výsledky.

Související příspěvky

  • TIP#713: Jak na firemní blog (ale i sociální profily)? S fiktivní postavou nebo reálnou osobou?
  • TIP#712: Mohu na sociálních sítích opakovat příspěvky tím, že dřívější zveřejnění smažu?
  • TIP#679: Co je linkbaiting a clickbaiting?

Blog Blogování Content marketing Internetový marketing Marketing Média Obsahový marketing PPC PR SEO Sociální sítě

Předchozí článekTIP#343: Stránka na Facebooku nikdy nesmí mít jen jednoho správce. Hodně důležité pravidlo.Další článek TIP#345: Co je to Inbox Zero? Mýtus nebo realita? Pomocník nebo zabiják?

Nejnovější příspěvky

TIP#2973: Proč svítilny a nářadí s USB-C nejde nabíjet čistě USB-C kabelem. A co si s tím počít?

TIP#2972: Nákupní rádce: Koupit NAS (QNAP, Synology, …) nebo nějaký externí USB disk? 

Nákupní rádce (44): PlayStation 5 Pro. Co si pořídit pro 3D tisk. To nejlepší co jsem si koupil z Ali

TIP#2971: Obtěžuje vás v Gmailu Gemini? Můžete to vypnout a mít klid

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA