Taková ta zvláštní věc, chcete někom (obrazně řečeno) dát vydělat. Prostě máte zakázku, našli jste někoho, kdo by mohl být tím kdo vám danou věc zajistí, ať už dodáním služby nebo přímo nějakého zboží. A narazíte na to, že není možné na člověka (či dokonce firmu) získat kontakt. Chybí e-mail, možná je tam jenom telefonní číslo,. ale možná tam nakonec není ani to.
Je to podobné jako ve starším tipu Je potřeba v inzerátech uvádět kontakt? Telefon, web, e-mail? Facebook?. Ujistěte se, že na vašich sociálních sítích i webových stránkách jsou dostupné kompletní kontakty. Takové, které umožní zatelefonovat, poslat e-mail (dvě zásadní cesty) i poslat klasický dopis (tam kde to dává smysl, samozřejmě). Zcela určitě nestačí, že „mi přece mohou napsat na Facebooku“ (a to nejenom proto, že Pracovní či obchodní komunikace do mailu na Facebooku nepatří. A na sociální sítě v zásadě vůbec ne).
Před časem jsem u klienta řešil to, že na webové stránce nemají e-mailový kontakt. Na dotaz mi bylo vysvětleno, že nechtějí aby jim někdo posílal spam nebo psal hlouposti. A prý že „když si zavolají, tak e-mail řeknou„. Výborné řešení, které v praxi znamená, že ten kdo chce e-mailem obeslat možné dodavatele prostě tuhle firmu (ale může to být i jednotlivec, freelancer) vynechá. Stejně nevhodné je řešení, které vyžaduje abyste vyplnili formulář a odeslali. Bez možnosti poslat e-mail. Zapomeňte na to, tudy cesta nevede.
Single Point of Contact pro nové zákazníky pomáhá
Cesta jak vás kontaktovat by navíc měla být jednoduchá a ideálně jedna. Pokud dáte potenciálnímu zákazníkovi na výběr z desítek e-mailů a záplavy různorodých telefonů, tak se pak nedivte, že neví kde a jak vás kontaktovat. Usnadnit první kontakt je jedna z nejdůležitějších věcí, povahou a důležitostí velmi podobná tomu, že první návštěva vašich firemních webových stránek musí co nejvíce pomoci tomu, aby návštěvník v panice neuprchl.
TIP: Pokud na webové stránce uvádíte e-mail, zapomeňte na to, že ho tam dáte jako obrázek nebo nějakým podivným způsobem co „chrání proti spamu“. Stejně budete dostávat spam. A co hlavně, je na vás, abyste měli poštovní řešení co ho umí poznat. Nekomplikujte život těm, co vás chtějí kontaktovat. Ti potřebuje označitelný, kopírovatelný a hlavně i klikací e-mail. A nejenom proto, že budou váš kontakt hledat (a chtít použít) na mobilním telefonu. Ale o tom je řeč v Máme e-maily na webu dělat neklikací a nekopírovací? a v Jak uvádět telefonní čísla na webu či v e-mailech zjistíte, že i telefonní čísla mohou být klikací.
Pamatujte na to, že sociální profily mají občas snahu kontaktní informace skrývat (zejména Linkedin, ale Facebook má také podivné nápady) a ujistěte se, že návštěvník vašeho profilu kontakty vidí. A také, že nepotřebuje mít účet ani s vámi vstoupit do přátelského či jiného stavu. Podnikáte-li, nedává smysl kontakty důmyslně skrývat a podmiňovat. Mimochode, o Linkedin je řeč v Když už máte profil na Linkedin, ujistěte se, že vás lidé budou moci kontaktovat
Kontaktní informace na webu musí být okamžitě dostupné, ideálně pod obvyklými slovy („Kontakt“). Nespoléhejte se na to, že někdo pochopí, že jste je schovali do „O nás“. Nebo „Zeptejte se“. Zapomeňte na to, že je tam dáte v nějaké grafické podobě. A pokud chcete vypadat „in“ a dát je tam jako vizitku v QR kódu, tak jedině jako alternativu, ne jako hlavní podobu. Nejlepší řešení je, když vámi preferovaný způsob kontaktu je vidět na každé stránce, ideální místo vpravo nahoře. Druhotné užitečné místo poté v patičce webu. Pokud vás v tuhle chvíli napadlo, že tohle je potřeba i pro SEO, tak vás to napadlo správně.
TIP: Pokud máte kontakty dostupné, tak nezapomeňte na to, že je potřeba telefony zdvihat a na e-maily odpovídat. A rozhodně ne tak nějak po týdnu či dvou, co vám někdo e-mail poslal. Automatická odpověď vám samozřejmě nepomůže, zpravidla potenciálnímu zákazníkovi naznačí, že o něj vlastně nemáte zájem.
Hodit se vám bude ještě toto: Zapomeňte na podpisy v mailech, skoro nikdo je nečte aneb pravidlo KISS je velmi praktické. Nejenom tady.
Hlídejte si, kde všude jsou vaše kontaktní informace. Firemní i osobní vás upozorní na jedno poměrně zásadní riziko. Dokonce finanční riziko.