„Přece když jsi fanouškem té stránky, tak to znamená, že to podporuješ!“ je jeden z nejčastějších omylů. Týká se Stránek na Facebooku, ale také sledování účtů na Twitteru, Instagramu. Má podobu i v tom, že někdo dal „Líbí“ na nějaký příspěvek. Pokud vynecháme častou variantu že o tom ani neví (stal se fanouškem některým z podvodů nebo na mobilu při posouvání aktivoval Líbí) a šlo o vědomý a záměrný akt, tak je nutné vědět, že to nemusí znamenat vůbec nic.
Novináři například zcela běžně jsou fanoušky stránek či účtů na Twitteru u politických stran a politicky činných lidí aniž by to znamenalo, že by snad něco/někoho takového volili a podporovali. A už vůbec to neznamená, že by s něčím/někým takovým souhlasili. Umožňuje jim to sledovat co se na daném místě píše. To je totiž jedna z nejzásadnějších funkčností, kterou Líbí/Like a sledování (na Twitteru a jinde) umožňuje.
Neméně ne jednoznačné je to s Líbí a (hlavně) sdílením příspěvků. Může to samozřejmě být způsobeno tím, že sdílející (lajkující) se sdělením souhlasí, ale také tím že na téma chce jenom upozornit další lidi. Bylo by samozřejmě nejlepší ke každému sdílení doplňovat vysvětlení „proč jsem to vlastně sdílel“, ale ne vždy je to možné. A někdy prostě člověk nemá slov.
V dobách kdy Twitter neměl srdíčka ale hvězdičky, tak je uživatelé běžně a masově používali jako „označení pro zpracování“. Prostě si na mobilu označili tweet, který si později na počítači našli a otevřeli to další, o čem pojednával.
Stejná situace jako s Líbí/Sdílením či fanouškovstvím je u Událostí (Events) na Facebooku. To že se někdo „přihlásil“ k události jako účastník jenom velmi výjimečně znamená, že na ní opravdu půjde. Opět je zde častým důvodem zájem či potřeba vědět, co se u dané události bude psát. A také to, že řada lidí prostě automaticky kliká na Ano/OK kdykoliv se něco takového objeví v jejich zorném poli. Ale to už jsme řešili v Co jsou to Události na Facebooku. Znamená něco, že někdo je „přihlášený“ k události na Facebooku?
Líbí/Like jsou běžně používána i jako příznak pro další strojové zpracování. Osobně mám například Líbí na Instagramu napojené na IFTTT a vede k nasdílení označené fotografie na Facebook. Podobně mám napojené Líbí z YouTube tak, aby přes IFTTT video nasdíleno na testovací blog na Tumblru. Další okamžik kdy se stávám fanouškem stránky je ten, že jsem správcem (a všimněte si, níže na obrázku, jsem prý fanouškem 207 stránek, ale ukazuje to pouze tři a pod 204 se nedá dostat).
Mimochodem: 207 stránek, o třech vím a je to jasné proč, pak jsem prý fanouškem 4 filmů, 7 televizních pořadů, 6 hudebních záležitostí. A tím to končí, což je 17+3. Kde je ale těch dalších zhruba 190? Tohle jsem zjistil ale až poté, co jsem zkusil přestat být fanouškem původních zhruba 850 Stránek. Tolik se jich nashromáždilo za nějakých těch necelých deset let existence Facebooku.
SHRNUTO A PODTRŽENO?
Like/Líbí může mít řad velmi různorodých důvodů, stejně jako stání se fanouškem a řada dalších podobných sociálních aktivit. Pokud chcete vědět proč je někdo fanouškem nějaké Stránky, musíte se ho zeptat. Nic víc, nic miň.