Se 130 fanoušky budete mít na Stránce na Facebooku (bez placení a pomáhání) reach příspěvku pod 20, výjimečně tak 30. Což pochopitelně znamená, že by vaší snahou mělo být získávání podstatně většího počtu fanoušků, což ale bude znamenat postupné snižování dosahu (reach). Chce to platit. Ale také si výrazně pomáhat jinými účty a Stránkami, kam můžete vy nebo vaši „věrní fanoušci“ (mohou to být vaši přátelé ale třeba i vaši zaměstnanci) příspěvky sdílet. Samozřejmě ne všechny, ale takové, které jim opravdu na sdílení přijdou dobré.
V tu samou dobu s 488 sledujícími na Twitteru je tamní reach (na Twitteru zhlédnutí tweetu, bohužel tu není k vyčíslení na počet unikátních účtů, které to zasáhlo) běžně okolo 300. Nevýhoda nesrovnatelných metrik, pochopitelně. To „impressions“ je totiž skutečně „počet kolikrát uživatelé viděli tweet“ a nikoliv reach (dosah).
O něco později, když dorazíte na 400 fanoušků se dosah u jednotlivých příspěvků bude pohybovat někde mezi 100 až 150 v tom lepším případě. Některé příspěvky na tom budou lépe, některé různě, protože bude záležet i na denní době a dni v týdnu ale i jestli třeba zrovna prší. Což vlastně stále ještě není špatné, ale pořád je to jenom někde mezi 20 až 30 % fanoušků, byť běžnější je 60 až 100 fanoušků zasáhnutých při 400+ fanoušcích
TIP: Jak používat Facebook pro marketing – praktická příručka je místo, kde najdete soustředěné podstatné informace a návody k tomu, jak dělat na Facebooku marketing.

Pokud máte to štěstí (a možnosti) a můžete sdílet příspěvky z vaší Stránky na další Stránky či osobní profily, může se dosah příspěvku nebýval zvýšit. U @365tipů čas od času nasdílím příspěvek ze stránky na některou další Stránku nebo můj osobní profil – výsledek je vidět v příklad níže, dosah 1 200. Stejným způsobem vám mohou pomoci vaši fanoušci, pokud je přesvědčíte aby sdíleli (a oni to dělají neradi pokud to není nějaká nesmírně vtipná ptákovina), tak si pomůžete výrazně.

Dosah omezuje Facebook ale i vy sami
Měli byste vědět, že před dvěma lety, kdy Facebook zavedl placení za zvýšení dosahu příspěvků, byl dosah běžně až třikrát/čtyřikrát vyšší, než je nyní. Facebook postupně omezoval dosah a co navíc, čím více fanoušků máte, tím více jste omezení. Mít Stránku s pár stovkami fanoušků je docela dobré, 20 či 30% dosah není zlý. Jakmile ale postoupíte na další úrovně, tak u velkých stránek (stovky tisíc až miliony) se postupně dostanete na dosah pouze 2 až 4 procenta.
Facebook na tohle uplatňuje jednoduchý princip, čím větší jste, tím spíše máte peníze, tím více tedy můžete platit. A protože Facebook už dávno není zdarma, tak prostě říká, „firmy plaťte“. Stejně jako platíte za internetovou reklamu, v zásadě zde není žádný rozdíl.
TIP: Ve Vidí moji přátelé na Facebooku všechny mé příspěvky? A jak je to se Stránkami? se dozvíte, že stejně jako u firemních profilů je dosah příspěvků drasticky omezen i u osobních profilů. Prostě vaši přátele vidí jen zlomek toho co jim píšete.
V Jak funguje newsfeed (timeline, informační kanál) na Linkedin? Jak hodně vám filtruje co sledujete? Jak zapnout chronologický newsfeed. zjistíte, že na Linkedin je to stejně špatné. Pokračování v Jak funguje algoritmus na Linkedin? Proč nejsou mé příspěvky vidět?
U příspěvku si můžete připlatit za zvýšení dosahu hned při zveřejnění, ale rozumnější je připlatit si až tak den po zveřejnění a dělat to u takových příspěvků, které samy o sobě mají nějaký ten „engagement“ = zaujaly fanoušky a ti lajkovali, komentovali či sdíleli.
Nebojte se připlácet malé částky, stačí stokoruna, pouze tam kde jde o příspěvek zásadního významu má smysl platit více. Můžete navíc připlácet, tj. později ještě další peníze přidat, podle toho jak se vše vyvíjí.
K připlácení je podstatné v Proč na sociálních sítích jít mimo stávající fanoušky? Hlavně při připlácení a cílení a Proč nemůžete sociální sítě použít jako prostředek krizové komunikace
Jak zlepšit dosah příspěvků bez připlácení
Zásadní pro dosah příspěvků je to, jestli příspěvek zaujal a fanoušci ho lajkují, komentují a sdílejí. První dvě aktivity povedou k tomu, že Facebook mírně lépe ukáže příspěvek dalším fanouškům. Poslední, ted sdílení, bude znamenat, že příspěvek uvidí další lidé, kteří navíc nejsou nejspíš vůbec fanoušci. Něco o co byste se měli hodně snažit.

Co pomáhá? Sdílení fanoušky ale i vámi, pokud máte kam.
A hlavně? Silné téma. V tomto případě například uvedení
Windows 10 – to může za skvělé výsledky v srpnu 2016..
Ovlivňuje to samozřejmě hlavně to, jaký příspěvek je. Jak je napsaný, jakou má fotografii, o čem je. Zda se trefil do zájmu fanoušků, zda jste použili nějaké „call to action“ a vyzvali je k odpovídání, lajkování či sdílení.
Zásadní ovlivňující faktor je i to, kdy byl příspěvek uveřejněn. Pokud jsou vaši fanoušci aktivní hlavně večer a vy zveřejňujete příspěvek v osm ráno, tak šance je zastihnout je velmi malá. Musíte se dobře trefit do doby kdy jsou vaši fanoušci online (dobré časy jsou tak jako tak dopoledne mezi osmou a devátou, v době oběda, okolo čtvrté odpoledne a hlavně v sedm/osm hodin večer). Velkou roli hraje jak čas, tak den v týdnu (sobota je například na Facebooku hodně ospalá) a vše ovlivňují další aspekty – počasí, státní svátky, hokejové či fotbalové utkání, program v televizi, období dovolených.
TIP: V Jak často přispívat na firemní sociální sítě? Šest užitečných pravidel najdete sadu užitečných pravidel, které vám pomohou lépe pochopit jak to je s četností přispívání.
Je dobré vědět, že Facebook používá rozdílné algoritmy pro určování co ukáže na počítači a na mobilním Facebooku, takže bude i hodně záležet na tom, jestli jsou vaši fanoušci mobilní nebo desktopoví.
Více příspěvků zasáhne více lidí a opakování matka moudrosti
Je vcelku logické, že pokud je jeden určitý příspěvek omezen v dosahu uměle Facebookem a vnějšími vlivy, tak více příspěvků povede k tomu, že se vám povede zasáhnout více lidi. Dnes nestačí přispívat dvakrát či třikrát týdně, jak to bylo u firemních účtů možné před třemi a více lety. Dnes jde spíš o tři příspěvky denně jako vhodné minimum.
Stejně tak je jasné, že opakování je poměrně zásadní nástroj. Pokud příspěvek zopakujete třikrát, má velkou šanci zasáhnout podstatně víc než prvotních, řekněme, dvacet procent fanoušků. Jak je to tedy s tím Opakováním či neopakováním příspěvků na sociálních sítích? Odpověď je jednoduchá, ano opakovat, ale můžete si pomoci různými taktikami k lepším výsledkům i přijetí opakování. A souvisí s tím Mohu na sociálních sítích opakovat příspěvky tím, že dřívější zveřejnění smažu?
Právě opakování vám navíc umožní jedním příspěvkem (u kterého ale klidně můžete měnit copywriting i obrázky) zasáhnout uživatele používající Facebook v různé denní doby či dny. Takže se toho rozhodně nebojte.
Sám Facebook nakonec ukazuje dosah Stránky jako celkový za posledních sedm dní, protože takové číslo vypadá poněkud lépe. Pro vás tohle číslo může být dobrým ukazatelem – pokud je příliš nízké, nedaří se vám oslovovat ani vaše fanoušky. Pokud jen mírně přesahuje počet vašich fanoušků, tak nedokážete příspěvky šířit mimo vaši stránku.
Pokud se podíváte na obrázek výše, tak týdenní dosah zhruba 1 900 při 413 fanoušcích znamená, že se podařilo zasáhnout zcela určitě několikrát tolik lidí, než je na @365tipů fanoušků. Bez placení.
TIP: Jak poznat, jestli má Stránka na Facebooku, profil na Instagramu či Twitteru živé fanoušky?
Červen 2015 přináší novou metriku, čas
Od června 2015 zavádí Facebook novou metriku, týkají se každého příspěvku – čas strávený nad příspěvkem. Má a bude to mít řadu úskalí a nehledejte v tom nic užitečného ani pozitivního – viz Dosah? Engagement? Zapomeňte, přichází nová božská metrika od Facebooku, kde je více informací (z toho mála, co je dostupné).
A až budete vytvářet nové příspěvky, pamatujte, že to chce hodně videí, protože ta se spouštějí automaticky a přinutí vás zastavit rolování (videa teď Facebook hodně prosazuje ve snaze porazit YouTube). A chce to hodně animovaných GIFů, ty se sice automaticky nespustí, ale ikonka na nich přispěje k tomu, že na ně lidé budou více klikat. A chce to hodně křiklavé a vybočující obrázky, ať už přímo nebo jako součást odkazů – protože tohle dokáže zaujmout a je daleko větší šance na to, že uživatel přestane rolovat.
Jinak bude fungovat to, co předtím: hlouposti, provokace, linkbaiting, clickbaiting, likebaiting, kontroverze, extrémně lživé a chytlavé titulky. Pokud máte obsah, který se pro tento způsob šíření nehodí, máte smůlu.