Facebook je liška podšitá, vychytralá a taky poněkud nenasytná. A měli byste vědět, což je nutné říci hned na začátek, že pokud na Facebooku zveřejníte příspěvek na osobním profilu, tak z vašich přátel ho uvidí zhruba jedna třetina. Částečně proto, že nebudou online, případně k němu nedorolují. Ale hlavně proto, že Facebook viditelnost příspěvků omezuje. A dělá to proto, že si můžete připlatit, abyste byli lépe vidět.
Pokud jde o Stránky, tedy firemní profily, tam v roce 2016 viditelnost jednotlivých příspěvků u velkých stránek (takových co mají stovky tisíc až miliony fanoušky) byl omezena prakticky na nějaká pouhá dvě procenta. Malé stránky, mající stovky fanoušků, měly viditelnost (v příznivém případě) někde mezi dvaceti až třiceti procenty. Máte-li zhruba 400 fanoušků (jako má @365tipů) tak se dosah příspěvků pohyboval mezi 50 až 100, ty lepší si sáhly tak na 120. A čím více fanoušků budete mít, tím více bude Facebook omezovat dosah.
V roce 2018 to došlo tak daleko, že ony velké (milionové) stránky mají dosah běžně jenom půl procenta – celé to kleslo tak na čtvrtinu až polovinu toho co před dvěma lety.

Fungování Facebooku je založené na Edgerank mechanismu. V zásadě jde o číselné vyjádření toho, jaký má jeden profil na Facebooku zájem o druhý, v jak pevném jsou vztahu. Můžete si snadno všimnout, že když si s někým píšete v chatu, nebo mu náhle dáte Líbí na nějaký příspěvek, tak vám ho bude Facebook náhle víc ukazovat. Zjednodušeně řečeno, čím více spolu komunikujete, tím ochotněji vás vzájemně bude Facebook ukazovat, dávat dohromady.
Celé je to taková hloupá Hlava 22. Prostě čím méně s někým mluvíte, tí méně ho uvidíte a tím méně s ním budete mluvit. Facebook to samozřejmě dělá pro „dobro uživatelů“, prý aby nebyl zaplavování příspěvky. Loni dokonce tvrdili, že člověk nezvládne za den vidět víc jak 1 500 příspěvků a podle toho to tehdy prý nastavili.
TIP: Čím více máte přátel sledujete účtů a jste fanoušky stránek, tím rozsáhlejší je tato cenzura obsahu. Pokud někdo má opravdu velmi malý sociální kruh, tak omezení viditelnost příspěvků skoro nepocítí, kde nic totiž není, tam ani Facebook nemůže cenzurovat.
Realita je, že lidé zvládají tolik kolik sami chtějí a mohou si to sami snadno řídit. Stačí sledovat (či být přáteli) pouze s takovými lidmi a účty, které opravdu chci sledovat. Bohužel na Facebooku máte smůlu, jediné kdo to opravdu (zatím) funguje bez omezování je Twitter.
Vývoj dosahu od listopadu 2016 do listopadu 2018. 1 500 fanoušků na počátku, 2 300 na konci. Vlastně se to drží na stejné hodnotě (něco jako 500 například). Jenže podílem je to od 30 % na 21 %. A tady jde o sumární pohledy za všechny příspěvky, nikoliv za jednotlivé
Facebook navíc každý druh příspěvků ukazuje jinak ochotně, na což je dobré také myslet. Stejně jako na to, že se může stát, že z deseti příspěvků od někoho koho chcete sledovat vám Facebook ukáže jenom jeden, dva či tři.
Dělat s tím nemůžete nic. Všechny ty různá přidávání někam, vytváření okruhů zájmů, jsou v zásadě jenom cesta jak lidem co nejvíce nadávají dát zdání, že mají nějaký ten nástroj, který umožňuje obejít cenzuru Facebooku. Pryč je i možnost přepnout timeline z „nejdůležitějších“ příspěvků na všechny. Jediné co ještě jakž takž zbývá je to, že si ty které chcete opravdu sledovat přidáte do Seznamů (Lists) a budete si je otevírat samostatně.
TIP: Pokud máte firemní profil, Stránku, tak vedle tvrdého placení si můžete pomáhat i tím, že vaše příspěvky budete sdílet dál. Nejenom, že je uvidí další lidé, ale je šance, že se tím zlepší engangement a Facebook bude o něco mírně více ochotný příspěvky ukazovat více fanouškům. Ale moc nejásejte, duben 2015 opět přinesl další utahování kohoutků a Facebook se blíží ke kýženému stavu kdy organický (neplacený) dosah bude prostě 0%.
Pokud chcete vědět víc o tom jak je to u Stránek, tak čtěte v Se 100 fanoušky máte na Facebooku dosah v desítkách procent. Postupně ale dojdete ke 2 %.
A ještě jednu věc byste měli vědět. Je rozdíl mezi Facebookem na počítači a tím na mobilu. Pokud si otevřete současně Facebook na obou, tak velmi rychle zjistíte, že vám na mobilu ukazuje úplně jiné příspěvky, než na počítači.
Chcete vidět od někoho všechno co na Facebook napsal? Jediná možnost je, dát si ho do oblíbených (bookmarks, favourites) v prohlížeči a pravidelně chodit přímo na jeho profil. Jinak platí, že nikdy neuvidíte všechno, co vaši přátelé na Facebook vkládají.
Červen 2015 přináší novou metriku, čas
Od června 2015 zavádí Facebook novou metriku, týkají se každého příspěvku – čas strávený nad příspěvkem. Má a bude to mít řadu úskalí a nehledejte v tom nic užitečného ani pozitivního – viz Dosah? Engagement? Zapomeňte, přichází nová božská metrika od Facebooku, kde je více informací (z toho mála, co je dostupné).
PS: Na Linkedin to je stejná bída. Čtěte v Jak funguje newsfeed (timeline, informační kanál) na Linkedin? Jak hodně vám filtruje co sledujete? Jak zapnout chronologický newsfeed a Jak funguje algoritmus na Linkedin? Proč nejsou mé příspěvky vidět?