Když jsem začínal s @365tipu, tak jsem nepředpokládal, že bude větší počet „delších“ textů. Skutečnost je samozřejmě taková, že nakonec těch delších textů je víc. Znamená to, že jsem původně vsadil na klasický systém blogu = jsou vidět kompletní články na hlavní stránce. Ten druhý systém, kdy jsou vidět pouze „upoutávky“ se víc používá u e-zinů. Případně ho lze dotáhnout ještě dál, k „novinovějšímu“ systému, kdy šablona používá titulek, perex/upoutávku a obrázek, ale samotný obsah článku vidět není (což je třeba www.justit.cz, z mých webů).
Včera se Roman Káčerek na Twitteru zcela správně a oprávněně ptal: Na blogu @365tipu se nepouziva tag <!–more–> zamerne? Kdo to ma na mobilu porad scrollovat?. A přidal k tomu i odkaz na nápovědu WordPressu k „Splitting Content: More Tag“
Dnes ráno (dnes je neděle 22. února) jsem prošel přes padesát článků co tu jsou a ve všech doplnil onu „MORE“ značku. Což je samozřejmě otravné dělat, ale z důvodu co uvádí Roman můžete snadno pochopit, proč je to případně dobré.
Dilema blogu. Celé články nebo jenom upoutávky
Věřte nebo ne, tenhle „problém“ se v počátcích blogování řešil emotivními diskusemi trvajícími i měsíce. A nikdy se žádné univerzální řešení nenašlo. To mé spočívá v tom, co používám už roky na www.pooh.cz – pokud je příspěvek delší, tak ukázat upoutávku. Pokud je kratší, tak nechat celý na hlavní stránce. A pro rýpaly dodám, že na zmíněném www.pooh.cz to taky čas od času poruším a důvodem je lenost – tam totiž upoutávka vyžaduje vyrobit upoutávkový obrázek.
MORE značka WordPressu (každý CMS/redakční systém to má udělané jinak) funguje tak, že na hlavní stránce se zobrazí pouze velký obrázek a text článku až do této značky. K celému textu se dá klasicky dostat kliknutím na titulek (nadpis), kliknutím na obrázek před ním a kliknutím na „Pokračování textu“.
V pojetí WordPress.com to má pár zádrhelů. Vložení značky MORE v editoru se občas chová ukázkově chaoticky. A jak se ukazuje, tak je spíš vhodné vytvořit nový odstavec (nový řádek) a tam vložit značku. Nebo ji vložit na začátek odstavce, ale tam zjistíte, že právě tohle WordPress.com dělá velmi nespolehlivě.
Důvod vkládání „mezi“ dva odstavce je, že pokud ji vložíte na konec odstavce, tak se ono „Pokračování textu“ zobrazí na konci odstavce – což mně osobně připadá jako nepraktické a nedostatečně výrazné.
TIP: Vydat dlouhý článek jako jeden celek nebo rozdělit na víc pokračování? Rozebrané výhody a nevýhody.
Co ještě k celé články vs upoutávky dodat?
Doporučím vám, pokud si budete někdy zakládat blog, si tohle rozmyslet předem. Přeci jenom otevírat desítky článků a doplňovat do nich tuhle značku je prostě otravné. Pokud budete nejistí, tak doporučím jit cestou značky, tedy cestou upoutávek na hlavní stránce. Budete-li dumat proč, tak třeba pro to co psal Roman. Ale i po otevření vašeho blogu v počítači to bude praktičtější.
Budete-li dumat nad tím co jsem to za pako, že jsem to neudělal od samého počátku, tak to má stejný důvod jako řada dalších věcí – praktickou ukázku, vyzkoušení alternativ a možnost to ukazovat a vysvětlit. A těch věcí je víc, jedné jste si mohli všimnout včera – objevily se viditelné rubriky a začal jsme měnit jejich strukturu, což je taky jedna z věcí, kterou mám už dlouho v „TODO“.
Vyhnout se dilema používání/nepoužívání MORE vám může pomoci samotný CMS a šablona – na www.justit.cz je šablona „e-zine“ a MORE tam potřeba není, perex (upoutávky) se vkládá do samostatného prvku při vkládání článku. Ostatně totéž je na www.feedit.cz.
Mělo by platit, že pokud používáte upoutávku, tak to co na hlavní stránce ukazujete by mělo zaujmout, přimět k rozkliku a čtení pokračování. To je ten ideální stav, kdy si hrajete na obsahový marketing a blogování se všemi těmi poučkami a zásadami (což, prosím pěkně, nečekejte, píšu už desítky let jen tak jak mě to baví a chci psát).
TIP: V Co by mělo být hlavní stránkou blogu? Přehled článků nebo statická stránka? je řeč o dvou alternativách provedení blogu.
Jak dlouhá by měla být zobrazená část? To je těžké, já se většinou snažím o zhruba dva odstavce a tam kde je možné zahrnout nějaký obrázek, tak ho ponechám. Pokud je článek moc krátký, tak ho nechám vidět celý (pár jich najdete, tuším že TIP #001 tak zůstal). Jsem si jist, že v některých případech jsem měl zvolit text kratší.
Pokud si budete hrát na počty zhlédnutí a zobrazovat inzeráty, tak je samozřejmě MORE výborná věc, zvýší počty zhlédnutí stránek na blogu, stejně jako zobrazení inzerátů.
K používání upoutávek je ještě vhodné přemýšlet nad jednou věcí, tedy alespoň v případě zdejší šablony – obrázek „nad“ článkem by neměl být příliš vysoký. Což je taky jedna ze „zanedbaných“ věcí, neřeším příliš jak velké je tam nahrávám a opět to patří do pozdějšího „TODO“.