Facebook po mnoha a mnoha letech zrušil zbytečné „servisní účty“ – říkávalo se jim v průběhu existence různě – service account, business account, šedý účet (grey account), sdílené přihlašování (paradoxně sdílet i tento druh účtu bylo Pravidly zakázáno). Na školeních jsem řadu let varoval, že pro správa Stránek se nehodí a bylo zbytečné si s nimi komplikovat život.
Bohužel rušení servisních účtů Facebook doprovidil zmateným doporučováním k přechodu na „Business Manager„, který pokud se vůbec k něčemu hodí, tak agentury či firmy, které spravují záplavy Stránek a inzertních aktivit. A nenechte se mýlit tím, že některé články o Business Manageru píší věci, které ve skutečnosti platí už pro klasický způsob správy Stránek i inzertních aktivit. Ani se do použití Business Manageru nijak extra nežeňte, nic zásadního a výhodného vám totiž nepřinese dokud nemáte Stránek opravdu hodně.
Byli jste varování, Business Manager není pro každého
Měli byste také vědět, že argument „Business Manager vám umožní nemuset sdílet přihlašovací údaje“ je jeden z častých mýtů. Přihlašovací údaje nikdy nebylo potřeba sdílet (a ani to nebylo možné, Facebook to zakazuje a postihuje). Správci a role jsou součástí Stránek (ale i inzerátů a aplikací) už dlouho a fungují velmi, velmi dobře.
Co byste také měli vědět, že pokud přejdete na Business Manager, některé věci budou fungovat jinak. A také, že není prakticky cesta zpět. Pokud prostě spravujete pár stránek nebo spravujete stránky pouze pro jednu jedinou firmu, tak tím nic nezískáte.
Přechod na Business Manager bude nejenom znamenat změnu, ale je spojený s nutností věnovat tomu čas – musíte si ho založit, musíte k němu připojit alespoň základní Stránku vaši společnosti, musíte přidat všechny účty osob, musíte nastavit kdo bude spravovat co. A samozřejmě, hlídat to všechno.
Měli byste také vědět, že Business Manager není určen pro práci s příspěvky – k tomu budete buď potřebovat stále pracovat přímo se Stránkou nebo si pořídit nějaké věci mimo Facebook. Business Manager neumí plánovat, neumí nic co se týče příspěvků.
Na druhou stranu, k něčemu to může být dobré
Business Manager samozřejmě řeší některé věci praktičtější způsobem – například tím,že pokud vám někdo „cizí“ spravuje Stránky, nemusíte přidávat práva „cizím osobám“. Pokud to pro vás navíc nedělá někdo dlouho, tak je dost jisté, že ve vaší Stránce zůstávají jako správci lidé, kteří už tam dávno nemají být.
Business Manager dokáže odstínit osobní účty od správcovství Stránek. A také občas pomoci tam, kde si „správce“ neuvědomí, že je zrovna správce. Vyžaduje to ale jiné způsoby užívání Facebooku a přinese řadu komplikací.
Stránky i inzerce na Facebooku se stále snadno zakládají i spravují pomocí osobního účtu
Na Facebooku potřebujete mít osobní účet. Nikde není napsáno, že ho musíte nějak aktivně používat, že ho musíte plnit fotkami, statusy a přidávat si přátele. Stačí založit účet – stačí vám k tomu libovolný e-mail (doporučím nějaký, o kterém nikdo neví, pokud chcete zůstat více skrytí) a vyplnění jména a příjmení. Můžete riskovat a vyplnit si nějaké falešné, ale nemyslím si, že se to vyplatí. A tím to hasne. Váš „osobní profil“ může zůstat takto prázdný.
Pak můžete zakládat Stránky co hrdlo ráčí – po založení budete správcem a můžete přidávat správce další. Také se můžete stát správcem již založených Stránek, stačí když se stanete fanouškem Stránky a stávající nejvyšší správce vás bude moci přidat. A také vám přidělit odpovídající roli.
Trochu složitější to bude, pokud budete chtít na Facebooku kupovat inzerci – budete mu totiž muset nejspíš svěřit číslo platební karty. A potřebovat k tomu budete opět ten osobní účet. Plus samozřejmě kartu, která umožňuje platby přes Internet. Případně máte ještě možnost použít PayPal, pokud chcete Facebook trochu odstínit od vaší karty.
DŮLEŽITÉ: Stránka na Facebooku nikdy nesmí mít jen jednoho správce. Hodně důležité pravidlo, na které opravdu nezapomínejte. Pokud dostanete „ban“, ani Business Manager vám nepomůže.
Ale co s tím Business Managerem? Co ještě?
Osobní účet budete tak jako tak potřebovat i pokud dorostete do fáze, kdy je Business Manager pomůcka vhodná pro vaši velikost i význam. Bez osobního účtu se do něj stejně nedostanete. Nezaložíte ho, nemůžete se dostat do již založeného, atd.
Dejte si pozor i na to, že pokud přidat inzertní účty, tak je nebudete moci odstranit – tedy jedině, že by tohle podivné omezení z loňského roku konečně Facebook napravil.
A poslední co je potřeba dodat? Business Manager vždy byl dost beta. Nedotažený, zmatený, plný chyb. A protože jsme na Facebooku, tak bez odpovídající podpory. Jinými slovy, pokud nejste hodně velcí aby pro vás dával smysl, tak se mu vyhněte.
Jak to je s Business Manager dva roky po uvedení?
Převést na Stránky pod BM je stále krok, který byste měli velmi pečlivě zvážit. Řada chyb už je naštěstí odstraněna, ale práce se Stránkami začleněnými pod BM je stále stejně problematická – třeba už jenom tím, že mají zcela jiné adresy (jiné než www.facebook.com).
Po pár letech práce se stránky samostatně a stránkami v BM jsem stále nepřišel na nic, co by reálně BM umožňoval nějak opravdu výrazně výhodně navíc. To že máte na jednom místě možnost rozkliknout všechny Stránky totiž rozhodně není dobrý důvod k podstupování převodu stránek do BM. A s tím, stále, spojených případných problémů, když je chcete dostat pryč.
Jak je to s Business Managerem čtyři roky po uvedení
Business Manager se postupně stává nástrojem, která časem kompletně nahradí původní správu Stránek – ještě pár let a vše bude probíhat jenom v BM. Je stále více komplikovaný a nepřehledný. Řada nových věcí je ale dostupná pouze v něm – z těch důležitých třeba ověření webu patřícího ke Stránce.
Facebook navíc začal pracovat i na novém způsobu vkládání příspěvku – Creator Studio navíc umí vkládat i plánovat příspěvky na Instagram.