Taková zajímavá maličkost. Interpunkce v podobě tečky v titulcích. Máte ji tam dávat či nemáte?
Tečku obvykle ne, opravdu ne. A to i přes to, že otazník či vykřičník ano. A také přesto, že titulek bez tečky je gramaticky neúplná věta.
Pokud byste nevěřili, tak mrkněte do následujícího:
„Na konci titulku se obvykle nepíše žádné interpunkční znaménko, pokud nejde o otázku nebo zvolání.“ (Ústav pro jazyk český)
Dobré vědět je i to, že to stejně tak platí i mimo Česko.
- „Nepoužívejte tečku na konci titulku, pokud se nejedná o otázku nebo vykřičník.“ (The Chicago Manual of Style)
- “Titulky se píší bez tečky na konci, kromě případů, kdy to vyžaduje interpunkční pravidlo (např. otazník).” (Associated Press (AP) Stylebook)
Letáky, plakáty a podobné?
Tady je to mimochodem stejné a mnohem méně zažité, takže budete běžně narážet na plakáty, letáky a bannery s tečkami. Ale není to až tak “špatně” jako u titulku – tečka na konci věty se často vynechává, pokud nejde o souvislý text.
Nebudete tedy tečku dávat
- v nadpisech, sloganech či heslech,
- u jednoslovných výrazů,
- v krátkých větách či výčtech.
Prostě tečky jen tam, kde jsou funkčně nebo výrazově potřeba.
Odrážky či číslované seznamy?
Tady je to vlastně také snadné, pokud jsou to krátké fráze nebo slova, tam tečky uvádět nebudete. Pokud jsou to ale celé věty, tam tečky patří.
Platí zde ale i tak trochu výjimka, designový kompromis, často u letáků a na webu kde je klíčová čitelnost. Tam tečky také nebudete uvádět.