Před osmi lety vznikl tip Může zaměstnavatel nějak mluvit do obsahu mého osobního účtu na sociální síti? řešící něco trochu jiného, tedy to, jestli zaměstnavatel může zkusit řešit, co smíte psát na vlastní, osobní, účty. Ale před pár dny dorazil následující dotaz:
Zamestnavatel mne opakovane cca 30x vybidl, abych prostrednictvim sveho uctu automaticky siril jeho obsah na LKDN.Zazil jsem komunismus, a tak jsem rekl ne. Spousta kolegu ale rekla ano a nikterak je nezatezuje, ze pod svym jmenem posilaji ven typicky corporate bullshit. Doba je divna
Je to trochu podobné téma, ale zároveň ne. Je opačné, tedy jestli zaměstnavatel může vyžadovat, abyste na svých osobních účtech sdíleli či se nějak zapojovali k firemním příspěvkům, ať už na firemním profilu, nebo příspěvků od vedení.
V jednom je to stejné s předchozím. Nemůže vás k tomu nutit, ale může to zkoušet. A vy ho můžete prostě odmítnout. A nemělo by to nic znamenat.
Na druhou stranu je běžné sdílet věci o tom kde a jak pracuji, takže proč to nedělat. Tedy za předpokladu, že ty věci na firemních účtech jsou smysluplné, zajímavé a já, sdílející, jsem ochoten se pod ně podepsat. A ne že je to typická příšernost, která se stala standardem na Linkedin.
Je mimochodem vhodné si ověřit, jestli vám do pracovní smlouvy či popisu práce nepropašovali něco, čeho jste si nevšimli.
A tím bych to považoval za uzavřené a jasné. Ale pro zajímavost jsem to hodil ještě do Chat GPT o3 Mini (Prompt je název tipu). A níže je dlouhá odpověď. K té dodám to, že je vcelku dobrá, jen bod (2) bych si dovolil nesouhlasit. Ale jinak je to obvyklý “AI text” snažící se být zadobro se všemi.
Co na to AI
Situace, kdy vás zaměstnavatel vyzývá k propagaci firemního obsahu na osobním profilu, není neobvyklá – řada firem dnes očekává, že jejich zaměstnanci budou i takovými „brand ambasadory“. Přesto ale máte několik možností, jak situaci řešit:
- Zkontrolujte svou pracovní smlouvu a popis práce:
Nejprve se podívejte, zda propagace firmy na sociálních sítích spadá do vašich pracovních povinností. Pokud to není výslovně uvedeno, můžete se zeptat, zda se jedná o doporučení nebo o povinný úkol. - Zjistěte firemní politiku ohledně sociálních sítí:
Mnohé firmy mají vnitřní směrnice, jak by se měly komunikovat firemní zprávy a jak by zaměstnanci měli zacházet se svými osobními účty. Seznámením se s těmito pravidly získáte lepší představu o tom, co se od vás očekává a zda můžete odmítnout sdílení bez negativních následků. - Promluvte si se svým nadřízeným nebo HR oddělením:
Pokud vám přijde tento požadavek nepříjemný či nevhodný, nebo pokud máte obavy o své soukromí, je vhodné to otevřeně probrat. Můžete například navrhnout kompromis – sdílení pouze určitého obsahu, nebo využití odděleného profesního účtu, pokud máte obavy mísit osobní a pracovní záležitosti. - Respekt osobní volby:
V ideálním případě by mělo jít o dobrovolnou činnost, která vám umožní budovat váš profesní image. Pokud se však cítíte nuceni sdílet obsah, který není v souladu s vašimi osobními hodnotami nebo stylem komunikace, je důležité to řešit konstruktivně s vedením. Můžete vysvětlit, že preferujete, aby váš osobní profil zůstal autentický, a že byste byli rádi, kdyby firma nabídla alternativní formy, jak se zapojit do marketingu. - Právní aspekty:
Obecně vzato, pokud vám není ve smlouvě stanoveno, že musíte používat osobní účty pro firemní propagaci, nemůže vás zaměstnavatel nutit k takové aktivitě. Pokud by se situace vymkla kontrole, můžete se poradit s pracovněprávním odborníkem, který vám pomůže pochopit vaše práva.
Shrnuto, jde o otázku rovnováhy mezi firemními zájmy a vaším osobním prostorem. Klíčové je otevřeně komunikovat s nadřízenými a hledat řešení, které bude vyhovovat oběma stranám. Pokud se vám požadavek zdá nepřiměřený, nebojte se o něm diskutovat a hledat alternativy, které by respektovaly vaše osobní hranice.
Další tipy týkající se LinkedIn
-
TIP#2485: Znáte pravidla netikety? Proč byste neměli křičet na LinkedInu (a nejen tam, samozřejmě)
Jak jste si možná všimli, titulky ani příspěvky na LinkedIn, a vůbec na jakékoli sociální platformě, se obecně nepíší VELKÝMI PÍSMENY. Přemýšleli jste někdy proč? Související příspěvky TIP#833: Jak komunikovat a působit…
-
TIP#2400: Pomohou vám příspěvky na Linkedin pro SEO?
Betteridguv zakon, ke kterému se možná ještě vrátí jiný tip, říká něco o tom, že pokud v novinách padne v titulku otázka, tak odpověď je prostě NE. Nejsme sice v novinách, ale…