TIP#1774: Chcete pro někoho udělat návrh webu či sociálních sítí? Nezkazte to

Čas od času se setkávám s tím, že někdo pro někoho dělá nějaký návrh webu (a k tomu i případných sociálních sítí) a udělá to v reálu. Tedy zaregistruje doménu, zprovozní někde web na té doméně, založí účty na Twitteru, Facebooku či Instagramu. Je jedno jestli je to v rámci nějakého výběrového řízení a nabídek nebo prostě jenom proto, že se o tom začalo někde komunikovat.

Nikdy ale opravdu nikdy neregistrujte domény pro někoho bez předchozí domluvy a bez registrace na správného registrátora a doménový účet. Doménu sice je možné později převést, ale je to administrativní opruz – nejen že je potřeba převést doménu, ale pak také změnit poskytovatele doménových služeb, nastavit nové doménové servery a také to, kam bude (či nebude) doménu „ukazovat“.

Opravdu nikdy pak na registrované doméně nezprovozňujte web. Zejména ne takový web, který se dostane do vyhledávání protože ho zprovozníte jako veřejný a neuvedete zákaz indexování pro Google a další. Což mimochodem nemusí stačit (viz tip o robots,txt), takže všechny pracovní a beta weby musí být zaheslované, aby se tam žádný vyhledávač nedostal. O tom je ostatně řeč v Jaký je rozdíl mezi vývojovým (development), staging a ostrým (production) webovým prostředím?

Zcela určitě nezakládejte účty na sociálních sítích a neplňte je obsahem. Opět dojde k tomu, že se dostanou do vyhledávačů Pokud budou vidět, tak (stejně jako u webu) se na ně dostanou návštěvníci a budou uvedeni v omyl. Na konci je opět bude nutné převádět na někoho dalšího nebo rušit. Převody budou vyžadovat změny hesel, řešení případných dvoufaktorů, změny správců.

TIP: Co je to ten Lorem Ipsum? A proč to nepoužívat

S případným zákazníkem/klientem se samozřejmě můžete dohodnout, že k něčemu z výše popsaného dojde – ale bez předchozí dohody, jasného určení pravidel a parametrů, to nikdy nedělejte sami.

Jestli pro někoho chcete něco navrhnout, tak to opravdu nedělejte v reálné podobě – tohle všechno se řeší pomocí modelů – můžete to pak zpřístupnit v nějakém modelovacím software – jako klikací či neklikací model – nebo v nějaké jiné formě (včetně PDF atd).  Inspiraci na software najdete v V čem vytvářet wireframe, dráťáky. A složitější design webů?

Je tu ale ještě další aspekt – to, že pro někoho něco takového uděláte neznamená, že za to dostanete zaplaceno, pokud se na tom předem nedohodnete. Na druhou stranu, to co jste udělali nesmí bez vzájemné shody na vyrovnání se (finančním) nebo bezplatném poskytnutí práv použito. Pokud jste si tedy tak například vymysleli nějaký název pro nějakou službu, tak druhé straně komplikujete situaci. Opět je tedy potřeba zdůraznit, podmínky dohodněte předem.

Ale také to neznamená, že můžete libovolně použít nějaké vizuály, loga, názvy či obchodní jména – bez svolení to může znamenat, že porušíte něčí práva (v tom horším případě), nebo že se někdo může cítit dotčený. Prostě dbejte na to, aby vždy existovala jasná dohoda, nastavená pravidla, dohodnuté cesty a případné odměny.

TIP: ‣ Pomocník Webdesignera obsahuje další tipy a triky pro webdesign