Návod jak na newslettery (zpravodaje) na Linkedin by tu byl, tam můžete začít. Je k němu ale vhodné doplnit řadu praktičtějších a pokročilejších postřehů.
Rozdíl mezi e-mailem a na Linkedin je markantní a musíte s tím počítat. Jedna ze zásadních věcí je, že jakékoliv odkazy vložené jako náhled se na Linkedin zobrazují korektně, v e-mailu je místo nich obtěžující a nepoužitelný obdélník bez obsahu. Mohu-li tedy doporučit, používejte “embed”, tedy náhled odkazu jenom velmi střídmě. Pro zahrnutí příspěvků ze sociálních sítí (Twitter, Facebook, atd) můžete jít cestou screenshotu příspěvku.
Přihlášení/odběr je možné pouze pokud někdo má Linkedin účet. Což je jasné, ale bohužel i tak obyčejná věc jako náhled na newsletter vyžaduje velmi často totéž. Stejně tak přístup do “archivu” vašeho newsletteru. Váš newsletter je sice (například) k nalezení v Google, ale příchod na něj je komplikovaný. Tohle je hodně nepříjemná věc a pokud hledáte cestu jak mít newsletter co je volně přístupný tak Linkedin není cesta.
Už o tom byla řeč v předchozím návodu, ale nemůžete přenést odběratele nikam jinam. Jejich e-maily Linkedin nedá, nemůžete ani stáhnout seznam odběratelů. Je to klasicky walled garden a chcete-li otevřenost musíte jinam.
Totéž platí o nemožnosti exportovat samotný newsletter. Ačkoliv jsou to vaše texty, nemůžete si je stáhnout a přenést někam jinam.
Žádná obvyklá čísla: Nezjistíte míru otevření e-mailů ani doručitelnost. Nezjistíte kdo z uživatelů je aktivní/neaktivní. Žádné vývoje v čase. Údaje nelze stáhnout.
Nezapomeňte, v základním návodu je to už sdíleno, můžete mít jenom jeden newsletter na účet (vlastní) nebo profil (firemní). A pokud newsletter smažete, tak nejspíš hned tak nebudete moci založit nový.
Chybí monetizace, takže pokud chcete mít placený newsletter (nebo kombinace zdarma a placeného obsahu), tak Linkedin není místo kde ho můžete mít. V Česku doporučím Pickey pro „svět“ doporučím Substack
Nepočítejte s tím, že u hodně velkého newsletteru nenarazíte na moment, kdy Linkedin začne omezovat jeho zviditelnění a šíření.
TIP: Základní a detailní návod najdete v Jak na e-mail zpravodaj (newsletter) v Linkedin? Kompletní návod
Není možné si poslat testovací e-mail. Jedině co můžete je získat odkaz na draft/rozpracovaný článek ale jak dopadne po odeslání zjistit nemůžete.
Rozesílaná e-mailová podoba mimochodem není responzivní a na mobilech s malým displejem se zobrazuje nešťastně.
Obrázek v záhlaví Linkedin převede na JPEG a zásadně sníží velikost a tím i kvalitu (tedy běžně katastrofálně rozmaže). Obrázky přímo v textu podle všeho nechává v nahrávané podobě (PNG/JPG).
TIP: Pokud chcete vidět jak vypadají newsletter na Linkedin tak skočte do Jak na LiinkedIn. Newsletter založený právě pro účely těchto tipů.
Váš newsletter nemůže mít „hezčí“ adresu. A už vůbec nemůžete mít vlastní doménu. Pokud toto chcete, musíte jít jinam.
Z jiného soudku
Na Linkedin citelně chybí možnost objevovat newslettery, takže nezapomeňte na nutnost dostatečně silného marketingu aby váš newsletter rostl.
Nevytvářejte newsletter pro obsah, který má být v příspěvcích (včetně článkové “pulse” formy). Newsletter není obsah, který budete zveřejňovat na firemním profilu. Newsletter je o hodnotných informacích, o všech trvalejších nebo zásadnějších hodnoty. Realita je, že záplava newsletterů na Linkedin přesně toto porušuje. Založí Newsletter a jedou tam produkty a služby – od toho newsletter opravdu není (a jedno jestli na Linkedin).
S tím souvisí i frekvence newsletteru a řeč už o tom také byla v základním návodu. Nepřehánějte to a nezkoušejte mít “něco jako” denní newsletter. Denní zveřejňování je vlastnost klasických příspěvků na Linkedin. Aby newsletter měl vysokou frekvenci, musel by být absolutně zásadní. Prostě týden je víceméně ideální, co dva týdny se dá. Měsíční už je příliš nepraktický.
UTM parametry pro odkazy kupodivu Linkedin v newsletterech aktuálně neodstraňuje. Zda to tak zůstane je otázkou, protože přístup k Linkedin je poněkud odmítavý. V osobních profilech zůstávají, aktuálně (únor 2023) zůstávají i ve firemních profilech. V minulosti je totiž odstraňoval. Pokud se UTM vydáte používat, tak to dělejte opravdu jenom pokud to opravdu budete vyhodnocovat