Pokud používáte Google Analytics pro váš web a rozesíláte e-maily tak je hodně vhodné vědět o tom jaká je doručitelnost vašich e-mailu také jak je to s proklikovostí. Prokliky a návštěvy vedoucí na web můžete snadno sledovat přidáváním UTM parametrů k odkazům, ale jak sledovat alespoň v základní podobě otevření e-mailů?
Poměrně snadná cesta je přes Google Analytics Image Pixels, tedy miniaturní neviditelné měřící body v podobě obrázků (IMG SRC) o rozměru 1×1 pixel. Není to zcela spolehlivé, ale základní informace vám to poskytne. Je samozřejmě nutné aby příjemce měl poštovního klienta co otevírá obrázky vložené do e-mailu a neblokoval Google Analytics.
Velmi snadno si URL pro měřící bod (pixel) pořídíte třeba v Google Analytics Email Pixel Generator (už nefunkční link, přesunuto na jinou adresu). Stačí zadat identifikaci vašeho webu (UA) a vyplnit další parametry. Můžete si zde ihned i obrázek vyzkoušet – generuje událost (Event) v Google Analytics, takže se můžete dívat v real time sekci na události.
Měřící bod pro Google Analytics si můžete tvořit i ručně – jeho základní adresa je https://www.google-analytics.com/collect?v=1 a musíte jenom přidat všechny potřebné parametry.
- &tid= pro doplnění GA Tracking ID (UA)
- &cid= identifikace klienta
- &aip=1 povolení (1) nebo zákaz (0) anonymizace IP adresy, požijte nejlépe jedničku
- &t= pojmenování typu události, text
- &ec= kategorie události, můžete použít &ec=email
- &ea= aktivita v rámci události, třeba &ea=open pro otevření
- &dp= cesta k dokumentu, pokud obsahuje znaky „/“ nezapomeňte je nahradit pomocí %2F
- &dt= titulek/název dokumentu, můžete použít cokoliv, nezapomeňte mezery nahrazovat %20
Vše bude fungovat samozřejmě jenom v HTML e-mailech a je vhodné měřící bod dávat na konec – budete tak spíše evidovat skutečné přečtení než jen zobrazení náhledu. Nepočítejte s tím, že by vám (například a zejména) Gmailu umožnil jakkoliv identifikovat uživatele – je běžné, že e-mailoví klienti potlačují cookies a dělají další věci po ochranu soukromí.

Čísla co získáte tak nebudou počty lidí co otevřeli e-mail, ale počty otevření e-mailu kde každé otevření se může započítat znovu. Ve skutečnosti se to ale moc stávat nebude, protože měřící bod se při opětovném otevření spíš otevře z cache.
TIP: Jak se bránit šmírování v e-mailu? Jak to vůbec funguje?
Další tipy týkající se Google Analytics
- Jak přesunout službu (Property) pod jiný účet (Account) v Google Analytics?
- Google Analytics? Nebo něco jiného? A proč vůbec něco takového?