Copywriting a copywriter (kopík hovorově) jsou dvě úzce související věci. Copywriting je činnost spočívající ve vytváření „copy“, tedy textů – pro web, reklamu, letáky, billboardy, aplikace a řadu dalších příležitosti. Provozuje ji právě copywriter a tak trochu částečně souvisí s prostým psaním článků a textů. Je ale o něco více specializovanější, cílenější a má řadu specifických podob.
Psát copy pro reklamu je totiž velmi jiné od copy pro webové stránky, které mají fungovat pro SEO. Stejně tak je jiná tvorba stránek či aplikací tak, aby fungovaly pro návštěvníka – copywriter je vlastně ta hlavní osoba, která pomůže vaší stránce k tolik potřebným konverzím. Stejně jako to bývá často osoba, která může vaši televizní, rozhlasovou či tiskovou reklamu zabít. Velmi specifický umí být copywriting pro sociální sítě kde platí poněkud jiná pravidla než na webu či v reklamě – hlavně s ohledem na uspěchanost a zásadně se zvyšující roli obrazového materiálu.
Copywriting a „kopíci“ jsou zároveň často hodně podceňovaná věc. Je běžné, že se za ně „nechce platit moc“, ideálně neplatit vůbec. Texty se nechávají psát lidmi, kteří o dobrém psaní textů neví zpravidla vůbec nic. Nebo sice psát umí, ale ne pro dané použití. Právě způsob užití výsledného textu je u copywritingu hodně důležitý.
Hodně velký rozdíl například bude mezi copywriting pro webové stránky a tím pro reklamu na Internetu. V případě webových stránek totiž copywriter bude muset rozumět SEO a mít také dostatek podkladů právě pro SEO – klíčovku a další potřebné věci (Kde analyzovat klíčová slova pro obsahový marketing?). V tom druhém bude spíše muset umět psát velmi krátké texty schopné vést k nákupu zboží.
Ve všech případech ale copywriter musí mít cit pro jazyk, měl by mít praxi a musí zvládat gramatiku, syntaxi a vůbec jazyk ve kterém tvoří texty.
TIP: Povedený text o copywriterech má Shoptet v Co je copywriting a proč je důležitý? V angličtině je povedené Complete Guide to Copywriting a na Quoře najdete What is copywriting?
Copywriteři bývají drazí a časově vytížení. Na to se připravte, až začnete hledat opravdového a dobrého kopíka. Ti špatní pro vás budou psát za 50 až 100 korun za normostránku (což by vás možná mělo varovat). Připravte si i na to, že skutečný kopík bude potřebovat co nejvíce vědět o tématu, o kterému bude psát. Klíčovka pro SEO bude také stát nějaké peníze a čas, schůzka s kopíkem pro důkladné probrání je také jednou z nutností.
Dobrý kopík vám navíc dokáže velmi dobře poradit. Neměl by se nechat ovlivnit (zpravidla) „blbými nápady“ většiny firem. Musí poznat obor o kterém píše, musí se umět podívat na vaši konkurenci a znát řadu věcí týkající se toho jak cílová skupina „funguje“. Velké rozdíly jsou v psaní pro web a psaní pro média, reklama také funguje jinak na webu než v médiích či na billboardech.
TIP: Jak hodně se snažit při blogování hledět na správný obsah klíčových slov?
Copywriting mimochodem není obsahový marketing. Jsou si velmi podobné, v obsahovém marketingu využijete i copywriting i copywritery, ale nutné to není. Rozdíl můžeme brát v účelu – copywriting tvoří texty co mají vyvolat nějakou akci zatímco obsahový marketing je jenom tvorba textu pro účely marketingu, které nemusí (ale mohou) vést k vyvolání akce.
PS: Copywriting patří do SEO, a to zase patří do SEM. To kdybyste chtěli studovat něco dalšího