Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
1. 4. 2019 podle 365tipů
Android, Google, iOS, MAC, Mobilní aplikace, Online služby, Software

TIP#1326: Jak pracovat s cloudem? Stahování, synchronizace a co všechno to vlastně umí

Umíte pracovat s cloudem? Používáte ho „správně“, respektive umíte využít všech jeho možností? Víte jak správně nastavit a používat Dropbox, One Drive a Google Drive? Víte jaký je rozdíl u souborů vytvořených v Dokumentech Google (Google Docs) a těch co tam prostě jenom nahrajete? Má smysl vlastně něco takového řešit? Vždyť by mělo jít o věci, které „každý zná“. A kde vůbec začít?

Cloudové úložiště je to, čeho se tenhle tip hlavně týká – výše zmíněný Dropbox, Disk Google, Microsoft One Drive a Apple iCloud jsou místem kam se ukládají soubory. Jsou přístupné v internetovém prohlížeči, v mobilní aplikaci a můžete je mít synchronizované do počítače či notebooku. Což jsou tři důležité způsoby užití. Google do toho ještě trochu přináší zmatky v tom, že umí tabulky, dokumenty, prezentace vytvářené a používané přímo v prohlížeči, ale k tomu se ještě vrátíme.

Cloud pro synchronizaci a přímou práci

První a základní model využití cloudového úložiště je, že si do počítače/notebooku nainstalujete aplikaci daného řešení a nastavíte si synchronizaci souborů z počítače do cloudu a zpět. Pokud máte víc počítačů, tak si ji můžete nainstalovat do všech a soubory se vám tak budou synchronizovat i mezi počítači. Když změníte nebo vytvoříte soubor, tak se aktualizuje v cloudu (a také v dalších počítačích). Když soubor na počítači smažete, tak se smaže v cloudu (a na dalších počítačích). Můžete přejmenovávat, přesouvat mezi složkami (těmi co jsou v cloudu).

Hodí se to pro zálohování, synchronizaci mezi počítači, sdílení souborů s dalšími lidmi (můžete jim poslat odkaz na soubor v cloudu nebo zpřístupnit soubor/složku přímo v daném řešení pokud ho také používají). Vy sami se můžete k souborům dostat i z prohlížeče, stačí jít na web (například www.dropbox.com) a tam se přihlásit a vše máte dostupné.

Pokud máte mobilní telefon nebo tablet, tak si tam také můžete nainstalovat aplikaci vašeho cloudu. Soubory se tam ale nebudou synchronizovat (nebývá tam tolik místa), ale zpřístupní se pomocí aplikace a můžete si je na mobilu/tabletu otevřít, aktualizovat, mazat, atd.

Můžete sice používat cloudové úložiště i bez oné aplikace v počítači, ale moc užitečné to není – museli byste ručně soubory stahovat (přes prohlížeč) a také ručně nahrávat (opět přes prohlížeč). S aplikací v počítači se to děje automaticky – jen musíte většinou udělat to, že začnete pracovat se složkou (a podsložkami), které právě ono cloudové úložiště v počítači vytvořilo. Můžete si i nastavovat jaké složky se synchronizují a jaké ne. Google Disk umí například i „offline“ složky a soubory – v počítači je sice uvidíte, ale stáhnou se až v okamžiku, kdy je budete chtít otevřít (viz tip o streamování z disku a On-Demand u One Drive).

2019-04-01 07_26_31-Daniel.png
Místo klasické uživatelské složky ve Windows si můžete vytvořit něco jako C:\DANIEL a tam umístit cloudové složky a pracovat tam. Jak to udělat u Dropboxu viz Jak změnit místo, kde váš Dropbox ukládá soubory

POZNÁMKA: Výše zmíněný iCloud je takový trochu podivný hybrid, který je navíc zásadně omezený tím, jak Apple nemá pro iOS (iPhone/iPad) stále plný souborový systém a jak se chovají mobilní aplikace. iCloud nicméně také je dostupný z Apple počítačů, takže principy jsou podobné.

TIP: Cloudových úložišť je více, než jenom ty zde uváděné. Přehled najdete v Velký přehled cloudových úložišť aneb Dropbox, OneDrive, Box.net a ti další. K tomu ještě případně nastudujte Mám používat více cloudových úložišť? Praktické postřehy k životu se soubory v cloudu

Co je asi vhodné připomenout je, že cloudová řešení mají ještě velkou výhodu v tom že podporují více platforem – jeden cloud tak můžete mít na Windows, MAC OS X, Linuxu, Androidu i iOSu.

Cloud pro přímou práci s dokumenty (Google a Microsoft)

Pokud používáte Google, tak máte k dispozici nejenom Disk Google, ale také Google Docs, Sheets, Presentations – dokumenty, tabulky a prezentace, které vytváříte v prohlížeči a pracujete s nimi přes prohlížeč a jsou alternativou pro Microsoft Office. Tyhle soubory zůstávají v cloudu – pokud synchronizujete, tak se vám na disku objevují jenom „zkratky“ k nim. Není možné je mít fyzicky synchronizované do počítače.

Je ale možné je stáhnout v nějakém klasickém souborovém formátů (DOC, XLS, PPT) a stejně tak je možné do cloudu nahrát tyto formáty a převést je na přirozenou podobu od Google, tu co můžete opravovat online. Tady se počítá s tím, že budete Google Docs používat hlavně v této přímé podobě, vůbec nebudete řešit nějaké soubory v počítači – není k tomu ostatně důvod, dokumenty, tabulky i prezentace od Google toho (přes prohlížeč) umí dostatek na to, aby vám nic nechybělo.

Je dobré si uvědomit, že pokud z Google Docs/Sheets/Presentation vytvoříte konverzí odpovídající DOC/XLS/PPT, tak je to samostatná kopie – nebude se aktualizovat, když změníte originál. A také to, že tyto konverze nikdy nejsou dokonalé – vždy může dojít k nějaké změně ve formátování – nejvíce asi když DOC/XLS/PPT chcete importovat do přirozené podoby. Proto je lepší pracovat přímo v prostředí Google Docs.

Microsoft má tohle řešené trochu jinak – musíte ale používat Office 365 v online podobě a tam se přímo pracuje s DOC/XLS/PPT soubory.  Cloudové řešení je tady One Drive, integrované ve Windows 10 a fungují stejně jako ostatní řešení.

TIP: V Jak je to se soukromím v Dropboxu či One Drive? Může být šifrované online úložiště opravdu bezpečné? jsou dost důležité věci, týkající se bezpečnosti a soukromí ve spojitosti s cloudem.

Kombinace obou způsobů

Pokud jste si vybrali Google Disk, tak nakonec budete používat kombinaci obou výše uvedených způsobů. Pokud máte Dropbox, tak druhá varianta je sice částečně možná (doplňují tam postupně možnosti práce s dokumenty přímo v prohlížeči), ale nepříliš praktická – tam spíš zůstane u první cesty. Platíte-li si Office365 tak je asi dost jasné, že nějaké ten „nativní“ formát řešit nemusíte.

Osobně používám jak Google Disk (platím si G-Suite, bývalé Google Apps) tak Dropbox. Google Docs pak mám jako nejvíce používaný nástroj a většinu dokumentů i tabulek vytvářím a používám přes prohlížeč /(jediné co nepoužívám jsou Google Sheets).

 

Související příspěvky

  • TIP#789: Jak si nenechat zahltit Internet cloudovými službami jako je Dropbox, OneDrive či Disk Google
  • TIP#1324: Občasné zálohování vám práci nezachrání. Jak se chránit proti ztrátě souborů, když náhle odejde počítač?
  • TIP#1160: Jak je to se soukromím v Dropboxu či One Drive? Může být šifrované online úložiště opravdu bezpečné?

Cloud Cloudové úložiště Disk Google Dokumenty Google Dropbox Google Docs Google Drive iCloud Linux Microsoft OneDrive OS X Windows

Předchozí článekChcete ušetřit místo na Raspberry Pi? Vyhoďte Wolfram a možná i LibreOffice. Update bude podstatně rychlejšíDalší článek TIP#1327: Obrázkové podpisy v mailu? V žádném případě

Nejnovější příspěvky

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

TIP#2965: Má iPhone (iPad)  “guest mode”? Můžete ho nějak na chvíli bezpečně půjčit někomu jinému? 

TIP#2964: Jak na Mac OS (a nejen tam) mít lokálně LLM (AI). DeepSeek, Llama a další?

TIP#2963: Co je to whataboutismus?

TIP#2962: Patří do titulku článku na konec tečka? A co letáky, plakáty a podobné? A co seznamy? 

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA