Když už se tu nedávno řešilo zda uvádět na obsahovém webu informaci o tom jak dlouho bude čtenář číst článek, tak je vhodné zmínit ještě jednu věc. Počet přečtení článku, tedy údaj, který se také občas objevuje na nějakých webech či blozích.
Motivací pro uvádění něčeho takového je, že se někdo chce trochu pochlubit tím, kolik lidí článek čte. Jenže to má celé poměrně hodně zádrhelů.
První je, že malá čísla odrazují od čtení. Někdo se tím totiž čirou náhodou může chtít řídit a když vidí malé číslo, tak ho to odradí. Je to dost podobné profilům na sociálních sítích, které mají málo fanoušků.
Druhý zásadní zádrhel je, že většinou to číslo není počet přečtení, dokonce ani počet zobrazení. Je to prostě jenom počet vyžádání daného článku – lidmi, roboty, vyhledávači, opakovaným mačkáním F5/Reload, natažením prohlížečem co si myslel, že se to bude hodit, kdyby náhodou uživatel kliknul. Pokud si tahle čísla budete srovnávat s (například) Google Analytics a počtem unikátních návštěvníků tak „počet přečtení“ bude klidně dvou a více násobek.
TIP: V Jak se falšuje návštěvnost? je docela dobře vidět, že když někdo bude chtít, tak si tahle čísla může uměle navyšovat. Ve skutečnosti to bude mít ještě snazší, prostě je v databází článků nastaví na cokoliv co se bude hodit.
Což vytváří třetí problém – budujete falešná očekávání, pokud na webu prodáváte reklamu nebo máte PR články, tak poskytujete nadsazená čísla. Ta pak mohou velmi neodpovídat s tím, že si inzerent například sleduje zobrazení či prokliky. Vy pak budete muset poměrně zbytečně vysvětlovat nevysvětlitelné.
Možným řešením by bylo, pokud by se tohle číslo dalo vytahovat z Google Analytics – pak by se alespoň trochu blížilo realitě (tedy počtu přečtení unikátním návštěvníkem, nikoliv ale čtenářem) a mělo jasnou metriku, vynechávalo boty a různé další strojové zpracovaní. Jenže něco takového se nedělá. Počty přečtení jsou jenom zásahy na URL daného článku.
Vlastně se dá zmínit ještě čtvrtý problém – ti co téhle věci rozumí vám nikdy takováto čísla nebudou věřit, takže je lepší je prostě neuvádět. Což je také závěr tohoto tipu. Na webu neuvádějte „čtenost“ článků.
Pokračovat případně můžete do Jak se měří návštěvnost? Návštěvy, uživatelé, zhlédnutí, reální uživatelé. Užitečné čtení o všech těch různých metrikách. Případně i do Co všechno by mělo být na blogu aby dobře fungoval pro čtenáře i autora?
TIP: Další užitečné tipy k webdesignu a blokování hledejte v ‣ Pomocník Webdesignera a ‣ Jak na WordPress