TIP#1232: Být na IGTV či nebýt? Měla by naše společnost mít Instagram TV?

Instagram TV je popsána v Jak vytvořit kanál na IGTV a jak nahrávat videa a pracovat s nimi a je vhodné připomenout, že byla spuštěna v červnu 2018 a start se moc nepovedl. Od té doby Instagram pochopil, že povinně vyžadovat samostatnou aplikaci pro sledování příspěvků fungovat nebude, takže obsah z Instagramové televize už jde sledovat přímo v aplikaci Instagramu. Řešit kanál, nahrávat videa a pracovat s IGTV je ale stále nutné v oddělené aplikací. Stejně jako stále není možné prostě přímo  něco nahrát na mobilu, videa si musíte připravovat předem.

2018-11-17 08.24.42.pngPokud se ptáte zda být na IGTV, tak na to není jednoduchá otázka. Prozatím se IGTV nepodařilo dostatečně rozšířit a sám Instagram (Facebook) si s ní neví moc rady.

Zásadní barierou je zde video na výšku (nebo zásadně malé video zasazené do videa na výšku) a tím nutnost pořizovat nový obsah. Celé je to pak spojeno s dalšími náklady, které nedokáží přinést odpovídající návratnost – uživatelé IG TV nijak v oblibě nemají (na rozdíl od Příběhů/Stories, které jedou ve velkém zejména mezi mladými).

Pro představu – video o Kylie Jenner a Travisi Scotovi mělo na YouTube 30 milionů zhlédnutí (kanál s 2.5 miliony fanoušky), na Facebooku 4.7 milionů zhlédnutí (2.8 milionu fanoušků) a část videa přímo na Instagramu měla 2.1 milionu zhlédnutí (4.3 milionu fanoušků). Na IGTV byl ale počet zhlédnutí pouze 137 tisíc.

IG TV na konci roku 2018 nenabízí nic, co by jen vzdáleně bylo podobné dosahům a možnostem všech ostatních kanálů . desítky tisíc zhlédnutí tam kde mají miliony fanoušků jsou běžné, překročení stovek tisíc je výjimečné – při zkoumání čísel je poměr 1:100 co se fanoušků vs. zhlédnutí týče. Ano, rozumíte tomu správně, jedno procento dosahu

Znamená to, že IGTV je lepší ignorovat?

Na tohle opravdu není snadná odpověď a asi nebude dřív, než za nějaké ty dva roky – pak se uvidí, jestli přežije, nebo jestli umře.

Z čehož plyne, že pokud máte čas a peníze, tak se IGTV asi vyplatí zkoušet, zkoumat a učit se. Naučíte se tím dobře pracovat s videem ve vertikální podobě – což podle všech příznaků bude dost zásadní formát videa pro budoucnost. Byť je to hlavně Instagram a Facebook, kdo tuhle myšlenku tlačí a je nutné k tomu přistupovat se zásadní nedůvěrou (zásadně lhali o využití videa vůbec v posledních letech). Dobrá zpráva v tomto ohledu je, že YouTube umí vertikální videa také.

Vedle poněkud nepraktického formátu videa hlavně pamatujte na to, že IGTV má zásadní nedostatek v tom, že k fanouškům si musíte videa dostat sami – nejde tam hledat, nejsou tam hashtagy, je to zmatené, špatně se to ovládá, Instagram už videa z IGTV přestal vnucovat jako součást newsfeedu (už jen nahoře ukazuje ikonku).

Takže pokud máte v IGTV obsah, budete muset pracovat na tom, aby se dostal k fanouškům – nedává vám to ale jinou možnost než Příběhy a „swipe up“. Což buď vyžaduje placení nebo účty s více než 10 000 sledujícími.

Jak se pustit do IGTV?

Ne každý bude ale schopen využít IG TV – má stejný problém jako Instagram samotný. Musíte mít lákavý vizuální obsah – pro klasické příspěvky navíc opravdu hodně profesionální, pro Stories/Příběhy se zase musíte velmi snažit aby ho bylo dostatek a využívat všechny různorodé vychytávky. U IGTV jde o video – musíte zvládnout tvorbu videa na výšku, včetně zvuku (který většina diváku nebude poslouchat). Navíc ho musíte natáčet a případně stříhat ještě předtím, než ho dostanete na IG TV.

TIP: Pokud by se vám zdálo, že tento tip je příliš pesimistický, tak se mrkněte do Instagram Users Are Disappointed With IGTV: Now What? a Why Can’t Instagram Get Anybody to Care About IGTV?

Do IGTV naštěstí můžete využít všechna vertikální videa (bohužel ne ta co jste si dali do Příběhů, jedno z nešťastných omezení). Můžete ale vertikální videa spojovat, stříhat. Můžete tam dávat i čtvercová videa (stačí je „obalit“ do podoby na výšku) a když vám nebude vadit divný pocit, tak tam jde nahrát i klasické vodorovné (široké) video – bude jenom na výšku (musíte je předem otočit a dostat do formátu 9:16). Některá klasická videa půjdou oříznout, chce to jen kreativně přemýšlet (a umět stříhat).

Trochu komplikované bude natáčení klasickými kamerami – tam se s videem na výšku nepočítá. Nic vám ale nebrání točit na (třeba) iPhone (jakýkoliv mobil s dobrou kamerou) přímo do podoby vertikálního videa. Neuškodí ale trochu pomoci – umístěním na stativ, nasvícením, atd.

Postupně se objevují i aplikace pro mobily, které vám právě s videem pro IGTV mohou pomoci – zejména otáčením a obalováním.

Jak je to s jinými sociálními sítěmi

 

Reklamy