TIP#1229: Co je to stínový profil (shadow profile) na Facebooku

Krátce? Stínový profil vytváří Facebook pro každého člověka, které „potká“ někde na Internetu nebo se o něm dozví něco od lidí, kteří již používají Facebook. Později, když si takovýto uživatel založí účet na Facebooku (a možná i na Instagramu či WhatsApp) tak se všechny již dříve zjištěné informace ze stínového profilu spojí s běžným, viditelným profilem.

Co je ve stínovém profilu není možné zjistit, stejně jako není možné zjistit jaké neveřejné informace si Facebook udržuje u klasických profilů. Stínový profil po vás zůstane i poté, co si smažete (zrušíte) účet na Facebooku.

TIP: V Jak nastavit soukromí na Facebooku? 22 kroků, které soukromí stejně nezajistí je zásadní postup, jak si dopomoci k lepšímu soukromí. Je tam řeč i o stínových profilech. Souvisí s tím ale i Pomůže smazat účet na Facebooku, aby mě Facebook přestal šmírovat?

Facebook stínové (shadow) profily shromažďuje a buduje ze všech dostupných zdrojů – je to vlastně i dost podobné tomu co je popsáno v Jak na Facebooku funguje doporučování lidí do přátel? a hlavně v Facebook vás šmíruje, všude kde to jde. Jak se zbavit šmírování Facebookem?

Desítky zdrojů informací pro stínové profily

Na webu to funguje tak, že pokaždé když navštívíte web s nějakými prvky Facebooku (Líbí, Komentáře, Sdílení, atd), tak si vás Facebook označí aby poté mohl sledovat na jaké další weby chodíte. V řadě případů mu to pomůže vytvořit poměrně užitečný inzertní profil – bude prostě vědět co vás zajímá, byť možná ještě nebude vědět  kdo jste ani jak se jmenujete. Pokud ale chodíte na e-shopy, tak ví moc dobře na jaké a dokonce na jaké stránky (produkty) se díváte a jaké nakupujete – umožňuje mu to Facebook Pixel.

Do stínových profilů se ale dostávají i fotografie, které někdo nahraje na Facebooku a není možné určit kdo na fotografii je – později ale možná někdo nahraje další fotografie, kde se rozpoznávání obličejů použije ke spojení s předchozími. Možná bude u fotografií popis, takže tam začne být možné odhadovat jméno. Mívají i nějaké geolokační informace.

V řadě zemí (v Česku naštěstí ne) nakupuje Facebook informace o občanech – zejména aby věděl kdo má jaké příjmy, kde pracuje, kde bydlí, jak se hodí pro cílení reklamy. Vznikají tím stínové profily mající již jména a příjmení, data narození a řadu dalších informací.

Další informace získává Facebook z interní pošty, kde prohlíží každou zprávu a sbírá z nich informace (texty, fotky a videa). Velmi užitečné informace jsou i telefonní čísla – tam vzniká další stínový profil – každé telefonní číslo, které někdo (bohužel) předal Facebooku (Instagramu, WhatsApp) tím že nahrál své kontakty je použito pro vytvoření profilu nebo pro párování s již existujícími profily. U takto získaných čísel má Facebook k dispozici nejenom jména a příjmení, ale také e-mail – ty také slouží k vytváření a párování.

Někteří lidé bohužel dají Messengeru přístup k SMS a tím předají Facebooku další záplavu informací – telefonní čísla, s kým si kdo píše, o čem si píší. Většinou bývají v telefonu SMS i za měsíce či roky zpět a Facebook tak získá i historická data.

Pro spojování profilů a propojení mezi profily pak slouží i všechny ty věci jako zaměstnání, koníčky, stránky, skupiny, události, zmínky, setkání se na stejném místě (geolokační informace).  Pokud máte v mobilu aplikaci Facebooku, tak tak získává i informace o dalších aplikacích, které používáte. Pokud jste se nechali nachytat na Onavo, tak Facebook vše co jste v telefonu posílali (dovnitř a ven) analyzoval a využíval.

Cenné pro stínové profily jsou i data od inzerentů, kteří na Facebook nahrávají e-maily či telefonní čísla svých zákazníků, aby na ně mohli cílit. Všechna čísla či e-maily u kterých Facebook nedokázal najít profil jsou důvodem k zakládání stínových účtů. A pokud se Facebooku podaří identifikovat na Internetu uživatele podle čísla či e-mailu, tak na něj umožní inzerentům cílit.

Stínové profily Facebook samozřejmě používá i pro cílení inzerce – podle toho co ví o někom kdo není uživatel Facebooku (ale má na něj „stínovou složku“) mu bude ukazovat reklamu na Facebooku i Instagramu. Stejně jako mu může ukazovat reklamu v inzertních sítích. Pokud se podíváte do Facebook Is Giving Advertisers Access to Your Shadow Contact Information tak zjistíte, že ačkoliv vy sami se k informací z vašeho stínového profilu nedostanete, inzerentům Facebook tyto informace zpřístupňuje ochotně.

Můžete se stínových profilů zbavit?

Pokud používáte Internet, tak je vlastně dost jisté, že na Facebooku máte alespoň stínový profil. Zbavit se ho nemůžete, předejít jeho vytvoření je velmi obtížné. Řeč o tomhle byla už ve výše zmíněném Facebook vás šmíruje, všude kde to jde. Jak se zbavit šmírování Facebookem?

Jednu věc ale můžete Facebooku dělat. Čím více budete používat prostředky na ochranu soukromí a proti šmírování (třeba Tor Browser, ale stačí blokování reklamy/ochrana proti šmírování), tím více nepoužitelných stínových profilů si o vás bude Facebook vytvářet.

PS: Nedělejte si iluze, že by něco podobného nevyužívaly i další technologické společnosti. Tohle nebude jen věc Facebooku, byť v jeho případě to má zásadní rozměry. Celé to je založené i na tom, že prohlížeče prostě umožňují příliš věcí, které někteří rádi využijí, ostatně vizCo všechno o vás lze zjistit přes prohlížeč? A jak se tomu bránit?