TIP#1189: Co je to geofencing, geoblocking a proč je Internet blokovaný teritoriálním dělením světa

Geofencing či (možná lépe) geoblocking je označení pro blokování obsahu na Internetu podle toho odkud přistupujete. Je to běžné na YouTube, kde dost často narazíte na video, které vám prostě neukáží, protože jste z Evropy. Je to běžně na stovkách amerických webů a služeb, kde se provozovatelé ukázali jako neschopní ignoranti a kompletně zablokovali celou EU „protože GDPR“.

2018-10-07 20_10_53-Los Angeles Times - We are currently unavailable in your region.png
Věru zvláštní představa o oceňované žurnalistice, kde GDPR vyřešili zablokováním kompletní EU. 

Je to ale běžné u filmů a hudby – tam platí zásadně teritoriální dělení světa a následné znemožnění podle toho pro jakou část světa má někdo práva pro šíření. Proto je například obsah v Netflixu zcela rozdílný pro USA a Česko. Proto se občas setkáte s tak absurdními věcmi, jako je nemožnost si na YouTube (či jinde) pustit hudbu českého zpěváka či kapely – ona služba totiž nemá práva ho šířit do Česka (a jiná služba ta práva má). Proto nemůžete poslouchat rádia v Pandoře, atd.

2018-10-05 19_58_29-A storm is coming in American Gods’ new season two trailer - The Verge.png

Jak vyzrát na územní omezení

O geofencingu je řeč v  Jak se na YouTube podívat na video, které mi odmítá ukázat, protože jsem v Česku? ale i v Jak prorazit cenzorský firewall? Bude se vám hodit, až Babiš začne cenzurovat Internet.

Pro obcházení geofencingu totiž musíte pro danou službu/web vypadat jako když přistupujte z jiné části světa, než skutečně jste. Hodí se k tomu zejména VPN, ale třeba výše zmíněný Netflix se proti nim naučil dost úspěšně bojovat.

V jednodušších případech vám může pomoci třeba prohlížeč Tor (viz Co je to Tor a Tor Browser? K čemu je dobrý?). Tím jak vás bude „přeposílat“ přes různorodé IP adresy po celém světě zamaskuje tu vaši původní.

2018-10-10 07_21_53-Pandora.png

Geolokace jako nástroj marketingu

Geofencing ale může být i užitečná pomůcka – v geolokačním marketingu to totiž může znamenat, že SMS s nabídkou služeb či slev pošlete jenom lidem, kteří se aktuálně nacházejí nedaleko konkrétního obchodu. Používá se i sbírání údajů o mobilních uživatelích – opět těch co se nacházejí blízko určitému obchodů nebo aktivitě. V tomto případě se ale můžete setkat i s termínem geotargetting.

Operátoři jsou typicky těmi, kdo umí cílit na své zákazníky podle toho, kde se vyskytují. Nemusí to být ani v podobě SMS založené na aktuální poloze. Úspěšně lze využívat i oslovení zákazníků podle polohy přílohami k vyúčtování.

V reklamě je běžné, že můžete cílit podle lokace – na Facebooku či Google v Česku až na úroveň jednotlivých měst. Logické a užitečné využití, pokud například dáváte inzerát a hledáte skladníky do Jihlavy, tak je zbytečné ho ukazovat lidem z Aše.

Jak se zjišťuje poloha?

Geofencing/Geoblocking může být založen na mnoha faktorech – IP adresa (občas dost nespolehlivá), GPS informace z mobilního zařízení, jazyk prohlížeče, jazyk/locale ze zařízení ale třeba i informace poskytnuté přímo uživatelem (jeho adresa bydliště například).

Blokování podle IP adres či GPS představuje poměrně dost zásadní komplikaci pro uživatele nějaké služby v okamžiku kdy cestují – zatímco „doma“ mají k službě přístup, při cestování ho ztrácejí. Celé je to tak absurdní, že si pak takový člověk běžně musí pořizovat VPN umožňující mu přistupovat k těmto službám „oklikou“ ze země původu.

POZNÁMKA: Evropská Unie sice „uzákonila“ zákaz geoblockingu (zeměpisného blokování), ale v praxi je to k ničemu. Netýká se totiž audiovizuálního obsahu, tedy toho kde nejčastěji blokování tohoto druhu zažijete. Nebude se týkat vlastně žádného obsahu na Internetu, žádný vliv na hudbu, filmu, e-knihy, hry, webové stránky. Navíc jak už bylo připomenuto výše, nezvládnuté GDPR přineslo ještě větší záplavu geoblockingu

TIP: Pojem „geofencing“ a „geoblocking“ zamíří do zdejšího Jazykového koutku

 

Reklamy