UGC je zkratka z User Generated Content. Jde o termín z (obsahového) marketingu jde o uživateli vytvářený obsah (setkat se lze ještě s variantou uživatelsky generovaný obsah). Je to okamžik, kdy obsah (pro sociální sítě, blogy, weby, atd) vytvářejí sami uživatele (vašich produktů či služeb), vaši fanoušci.
Výhoda UGC je ta, že jde o poměrně finanční nenáročnou možnost – lidé vám budou například velmi rádi posílat fotografie z dovolené. Stačí je motivovat nějakou vhodnou výhrou či oceněním – produktem, službou, slevou, penězi, ale dost často funguje i prosté zviditelnění.
Nevýhodou UGC může být to, že ve většině případ vyžaduje výběr vhodného obsahu, vynechání nevhodného, nějakou formu zveřejňování a organizování. Nutné zpravidla být i ošetření podmínek užití, tedy hlavně autorského práva, tak aby bylo možné „cizí“ obsah (od fanoušků) dále použít.
Většinou bývá velmi důležité se věnovat tomu co uživatele/fanoušci posílají/vkládají – řada kampaní založených na UGC se obrátila proti pořadatelům. Problematické mohou být i tak jednoduché věci jako používání hashtagů – příliš snadno se totiž mohou objevit u kontroverzního či problematického obsahu.
Příklady UGC kampaní? Podívejte se do The 10 Best User-Generated Content Campaigns on Instagram či do staršího User-generated content campaigns: 10 great examples from 2016. A máte-li v oblibě nějaká ta čísla, tak 38 Mind-Blowing Stats About User Generated Content jich nabízí záplavu.
V otázce autorského práva je potřeba hlídat i to, aby nedocházelo k porušování přímo fanoušky – nejčastěji se to děje tam, kde jsou zapojený fotografie. Nejenom že něco takového musíte mít v podmínkách spojených s aktivitou, ale bývá dobré se věnovat ověření fotografií pomocí zpětného vyhledávání fotek.
Uživateli vytvářený obsah může mít i formu personalizovaných výrobků či služeb – vlastně sem patří třeba i to, že v Starbucks píší jména na kelímky (a lidé je strašně rádi fotí) nebo lahve Coca Coly, které bylo možné získat s vlastním jménem (kde opět bylo návazné sdílení fotografií s těmito lahvemi na sociální sítě).
UGC je mnoho druhu i forem – fotky, videa, texty, tweety, recenze, blognutí, články, příběhy (Stories) a jakékoliv kombinace či odvozené formáty. Pravdou je, že s dnešním rozmachem fotografií a videa bývají právě uživateli vytvářené fotky (velmi často selfie s produkty) tím nejpraktičtějším způsobem. Má to velmi úzkou souvislost s jednou z cenných vlastností pro moderní společnosti – autenticitou, opravdovostí. A také tím, že lidi (fanoušky) baví si hrát, zapojovat se, mít pocit, že jsou důležití a je o ně zájem.
Velmi často je nedílnou součástí UCG nějaký hashtag – umožňuje lépe identifikovat nejenom značku, ale hlavně kampaň, aktivitu. Může mít formu nějaké tvrzení, nebo prostě čehokoliv co je dostatečně jasné, zajímavé a uchopitelné. Výhodou je pak i to, že příspěvky uživatelů se snáze dohledávají a analyzují
Pokračování tipu najdete v Co hlídat, pokud budete chtít využívat uživateli vytvářený obsah v kampani