TIP#971: Měl bych online účty, které jsem přestal používat, smazat?

Jedno takové malé dilema. Přestanete používat nějakou online službu a zůstane vám tam účet. Smazat ho? Nesmazat ho? Odpověď na to není jednoduchá. Existují důvody proč mazat (bezpečnost a soukromí zejména), stejně jako proč nemazat (praktická možnost návratu ke službě, užitečné obsazení nějakého uživatelského jména, uchování uložených dat, atd).

Pokud už se účet rozhodnete smazat, tak je potřeba myslet na to, že online služby se běžně brání smazání uživatelského učtu a zejména dat s tím spojených. Některé se brání jen tím, že mazání komplikují a schovají. Jiné si data nechají a jenom vám tvrdí, že účet byl smazán. Některé vůbec smazání účtu neumožňují.

Případné smazání účtu může mít i negativní dopad na to, že název vašeho účtu (ale třeba i e-mailová adresa na freemailu) se může dostat do vlastnictví někoho jiného. Nejvíce nebezpečné je to u freemailů, které mají zásadně nedostatečně nastaveno zablokování e-mailů spojených se zrušenými účty – po určité době je totiž uvolňují a někdo cizí se tak může stát vlastníkem „vaší“ e-mailové adresy. Sice se nedostane k původnímu obsahu, ale bude se za vás moci vydávat.

Osobně mám na tento problém poměrně jasný názor – účty nemazat, ponechávat si je, pečlivě si schovat přihlašovací údaje a informace, případně si ohlídat aby nedošlo k jejich smazání pro neaktivitu (tady viz Může Twitter smazat můj účet pro neaktivitu? A jak je to u dalších internetových služeb?). Nezapomeňte takto „k ledu“ odložené účty vybavit silným unikátním heslem, aby je někdo nemohl jen tak snadno ukrást.

Pokud snad pátráte po návodech jak smazat účet, tak by jich tu pár bylo, ale nečekejte, že tu najdete návod ke každé online službě.

Případně vhodně související jsou i tipy jak smazat jen informace, které o vás někdo udržuje. Což je varianta kdy si účet stále ponecháte, ale odstraníte z něj informace o vás. Což bývá dost často také problém.

TIP: Nezapomeňte na zdejší souhrny v ‣ Průvodce bezpečným Internetem, který bezpečný být nemůže a ‣ Průvodce soukromím na Facebooku

Reklamy