Nejvyšší čas se tak trochu vrátit k Co je to backlink, zpětný odkaz? v podobě samostatného povídání o budování zpětných odkazů. Činnosti označované v angličtině (a v SEO) jako linkbuilding. Poměrně nepostradatelné, pokud chcete, aby vaše weby byly k nalezení ve vyhledávání. Samozřejmě až poté, co váš web bude mít pro vyhledávače první nejzásadnější věc – tedy kvalitní obsah.
Zpětný odkaz, to už víme z minulého tipu, je odkaz směřující na váš web (vaše stránky) odněkud odjinud. Je u něj důležité aby měl správnou formu, ale také aby byl na správných webech. Relevantních, významných, důvěryhodných. Pokud bychom šli ještě do větší hloubky, tak by měl vznikat přirozeně, ale to je taková zábavná letitá představa Google, že bude určovat, co jsou přirozené (natural) a nepřirozené (unnatural) odkazy. V žádném případě by (opět podle Google) neměl vzniknout na komerčním základě, ať už přímým placením nebo nějakou jinou formou odměny.
Výše popsané ale vynechme, nebo nechme odborníkům, protože i o tom nakonec linkbuilding (= budování zpětných odkazů) je. Budete je potřebovat pro váš web budovat v zásadě nepřetržitě. A budou sloužit dvěma účelům
- Jako „potrava“ pro vyhledávače (Google, Seznam, Bing, atd), které podle počtu, obsahu a kvality zpětných odkazů budou usuzovat na význam vašeho webu (každé konkrétní stránky) a podle toho umisťovat do výsledků ve vyhledávání
- Pro přivádění návštěvnosti, coby součást klasického inbound makretingu, tam kde umístíte odkazy na vhodné místo a návštěvníci „cizího“ webu na ně budou klikat (a tady bude se vám hodit vědět, co to je linkbaiting a clikbaiting)
Zpětné odkazy budete získávat automaticky (organicky) pokaždé, když nějaký jiný web, médium či blog odkáže ně něco na vašem webu. Můžete to ovlivnit tím, že buď budete tématy vyvolávat zájem nebo budete oslovovat zajímavé a relevantní weby. Můžete se zkusit (poněkud trapně a marně) pokusit o „výměnu odkazů„, ale tam se vám všichni solidní vysmějí. A firma, která vám bude „dělat SEO“, bude odkazy velmi často opatřovat nákupem (Mám prodávat zpětné odkazy? a Chcete koupit či získat zpětné odkazy? Co udělat když oslovujete provozovatele webu a s čím vším počítat ).
Pro budování zpětných odkazů můžete využít i toho, že vy sami provozujete více webů. @365tipů, Pooh.cz, Justit.cz, FeedIt.cz, Bradbury.cz, Bookz.cz, @rychlofky či @prtipy jsou všechno weby, které mají jednoho provozovatele. Pochopitelně na sebe různě „křížově“ odkazují. Nutno dodat, že je to vždy tak, aby to dávalo smysl a bylo ve správném kontextu. Což je dost důležitá maličkost.
TIP: Co je to SEO? je případně dobré místo kde začít pro vysvětlení co všechno to znamená, když se řekne SEO. Doplnění najdete v Co je to SEO Analýza a širší povídání v SEM
Co dodat na konec?
Zpětné odkazy ze sociálních sítí jsou dobré pro přivádění návštěvnost. Pro SEO jsou ale bezcenné. Nepředávají onen tolik důležitý PageRank (dnes už je to celé trochu jinak, ale stále to můžeme použít jako pomůcku pro chápání SEO mechanismů) a vlastně ani nejsou zpětnými odkazy – vždy totiž vedou přes nějaké přesměrování.
TIP: Jedno zábavné související téma najdete v nedávném tipu Co mám dělat, pokud v SEO testu od SEO Servis nemám 100 procent? Dá se změřit SEO? ale pokud chcete něco užitečnějšího, tak ještě tip Je dobré vědět, odkud k vám přicházejí lidé. Co že je to ten referer?
PS: Nezapomeňte, že u zpětných odkazů hrají také roli klíčová slova v nich použitá. Viz například Jak hodně se snažit při blogování hledět na správný obsah klíčových slov?