Pokud používáte Dropbox a máte v němá pár GB dat, tak může být nepraktické, že všechno máte uložené na výchozím místě – což ve Windows je klasicky v rámci vaší uživatelské složky, tedy v /Users na systémovém disku. Možná to budete chtít přesunout, ať už třeba pro to, že máte SSD, nebo máte systémový disk menší a potřebujete volné místo. Vyplatí se i přesunout Dropbox na rychlejší disk.
Přesun souborů je snadný – stačí v Nastavení Dropboxu najít záložku Account/Účet a tam si v Location/Umístění můžete vybrat novou složku – v té si Dropbox vytvoří vlastní složku jménem Dropbox.
Po mírném přemýšlení se vás pak zeptá, jestli chcete skutečně vše přesunout a pak zahájí přesun. Připravte se na to, že to může trvat poměrně dlouho.
V mém případě jde o zhruba 23 GB dat ve více než 33 tisících souborech a Dropboxu přesun trval pár desítek minut (zjevně to není jenom o přesunu dat a plnou rychlost přenosů vašich disků to nepoužívá). Po dokončení přesunu bude Dropbox znovu vše indexovat, takže i tady si můžete poměrně dlouho počkat.
Nové umístění Dropboxu musí být pochopitelně na lokálním disku, nemůže jít o síťové úložiště. Na problém můžete narazit, i pokud budete na novém disku mít nějaký jiný souborový system, než očekávané NTFS.
Přesun na externí disk je nicméně podle všeho podporovaný, ale nepočítejte s tím, že Dropnox bude schopen fungovat, pokud externí disk odpojíte (a musí být přístupný v okamžiku startu vašeho systému). K externímu disku je vhodné upozornit, že sám Dropbox varuje, že případné odpojení disku může vést k mazání souborů z úložiště.
Pokud používáte osobní a firemní účet, tak před výběrem přesunu nezapomeňte vybrat ten účet, který chcete přesunout. A poslední poznámka, můžete vše kdykoliv vrátit zpět, nakonec je to pořád jenom složka v rámci vaší uživatelské struktury pod Users.
TIP: Co se ve Windows stane s daty uživatele smažu-li účet uživatele?
Pokud si chcete nastavit co se má či nemá synchronizovat, tak je to možné na totožném místě – můžete potlačit synchronizaci některých složek. Nezapomeňte, od ledna 2017 umí placené Dropbox ještě pracovat se soubory co jsou v cloudu, ale nemáte je na disku.
Co není možné? Abyste si vybrali „někde v počítači“ složku a tu přidali do vašeho cloudu v Dropboxu – obsah ve vašem Dropboxu musí být v rámci oné složky Dropbox.
Částečně je toto řešitelné pomocí symlinků, ale osobně bych spíše doporučil (pokud to jde) změnit pracovní postupy a příslušné složky mít opravdu umístěné v rámci struktury Dropboxu. O symlinkováni/junction je řeč případně v Jak získat volné místo na SSD (ale i prostě na disku) ve Windows?[31.08.19] V létě 2019 Dropbox podporu symlinků odstranil.
Pár drobností po přesunu
Nezapomeňte na případné připnuté položky v Rychlém přístupu, ty se přesunem nezmění a musíte si je nastavit znovu.
Pokud si původní místo symlinkem „nepřesměrujete“ na nové místo, tak si dejte i pozor na různé soubory, které jste z původního místa otevírali – budou nedostupné, takže se nedivte až je budete chtít otevřít z Historie souborů v nějakém tom programu.
TIP: V Mám používat více cloudových úložišť? Praktické postřehy k životu se soubory v cloudu najdete hodně velmi užitečných postřehů k tomu jak používat cloudová úložiště. Hodit se ale může i Jak si nenechat zahltit Internet cloudovými službami jako je Dropbox, OneDrive či Disk Google