V mých marketingových a sociálně-mediálních školeních je část věnována i tomu, že pokud nepoužíváte call to action, tak lidé prostě nic dělat nebudou. Budou číst vaše příspěvky, ale neudělají to, co chcete aby udělali. Call to action (zkratku má CTA) je výzva k akci, poměrně zásadní marketingový a reklamní nástroj. Na který byste měli hodně pamatovat.
Řeč o call-to-action už na @365tipů byla, například v Proč neodkazovat slovem „zde“?, protože výzva k akci je jedním ze zásadních prvků vytváření správných odkazů, třeba těch co vedou ke konverzi, tedy tomu že si někdo něco koupí, stáhne, nainstaluje, no prostě udělá. Značný význam má i v Se 100 fanoušky máte na Facebooku dosah v desítkách procent. Postupně ale dojdete ke 2 %., protože pomáhá vylepšit zapojení (engagement) fanoušků a bojovat tak s zásadní neochotou Facebooku ukazovat příspěvky.
Poznámka: Facebook před časem vytvořil pro Stránky call-to-action prvek (knoflík), který lze nastavit na různé možnosti. Je hodně nešťastný v tom, že vás připravuje o podstatnou aktivitu, tedy kliknutí na Líbí a získání fanouška. A protože na Stránku samotnou nikdo nechodí, je poměrně dost k ničemu. Facebook ale doufá, že si prostě budete platit další peníze za to, aby lidé tenhle call to action viděli. Popravdě, zaplaťte si reklamu, který povede k potřebné akci a tuhle podivnost vynechte.
Řekněte jim co udělat, oni to udělají
Marketingové call to action je skutečně výzvou, instrukci k aktivitě. Používá se od nepaměti, s Internetem má pramálo společného, stačí se chvíli dívat na období televizních prodejních reklam, které se výzvami k akci vrchovatě hemží. V offline světě je to takové to klasické „zavolejte teď“, „navštivte náš obchod“ (ideálně ještě doprovázené slovem „dnes“), „objednejte si“ a podobně.
Internet přinesl do marketingu mnohem více interaktivity, takže zdejší CTA mají velmi různorodou podobu. Od těch jednodušších jako podávání otázky, které je výzvou k akci v podobě odpovědi, komentování. Chcete-li aby vám na Facebooku fanoušci něco sdíleli, prostě si o to řekněte. Chcete aby pozvali své přátele jako fanoušky stránky? Řekněte si o to. Chcete výrazně přispět k tomu, aby se návštěvník Stránky stal fanouškem? Dejte do obrázku v záhlaví šipku směřující na příslušný prvek a doplňte výzvou k akci.
Na webových stránkách či v aplikacích (mobilních i klasických) jsou CTA velmi často vytvářený formou různorodých ovládacích prvků. Bannery, jasně viditelné odkazy, odesílací/objednací knoflík. Okolo toho najdete skoro vědu, která říká jak mají podobné prvky vypadat, které barvy jsou lepší, jaké je správné umístění. A také užitečnou věc jménem A/B testování, ke které se určitě někdy v budoucnu vyskytne samostatné heslo.
Hodně užitečné může být, pokud osloveného člověka zkoušíte navádět sérií menších výzev k akci (CTA), například sérií postupného výběru parametrů nějakého produktu nebo služby, kde až na konci je zásadní CTA v podobě „Objednat“.
Důležité na call to action je hlavně to, že poměrně hodně platí, že pokud si o něco neřeknete, tak to lidé nebudou dělat. Takže na to pamatujte, až budete řešit něco, kde vám call to action pomůže k většímu úspěchu.