Máte obsahový web? Třeba jako je 365tip.cz, ale může to být cokoliv dalšího, kde zveřejňujete klasický obsah a potřebujete na něj přivádět čtenáře. Ještě před pár lety fungovaly sociální sítě jako dobrý nástroj, ale poslední dva roky to celé mizí. Končí. Návštěvnost z nich nezískáte. Proč?
- Sociální sítě nesnášejí odkazy a cokoliv s odkazem potlačují, neukazují. Prostě rovnou počítají s tím, že jde o reklamu a tu byste si měli platit.
- Sami uživatelé na sociálních sítí na odkazy neklikají. Stačí jim titulek a obrázek, víc vědět nechtějí. Což je problém i v okamžiku, kdy začnete platit. Nebudou vám na to stejně klikat.
- Extra potlačeny jsou odkazy vedoucí na zpravodajství, takže pokud vás takto síť bere, máte dvojitou smůlu. Bohužel ale nepoznáte, jako co vás bere. s výjimkou Facebooku, kde zpravodajské weby tvrdě ničí a nezobrazuje náhledy ani perexy. V roce 2022 se o to postarala neschopná Unie vydavatelů a pár nenažraných českých mediálních domů.
- Sociální sítě chtějí aby všichni jeli video, takže tradiční příspěvky, s odkazy i bez, prostě nebudou ukazovat. Všechno to válcuje TikTok. Ale na videa nikdo nekliká, jen kouká.
- Počítá se s tím, že za všechno budete tvrdě platit, takže organicky jste už bez šance
- Profily (Stránky a podobné) trpí “vymírajícími fanoušky”, takže to ani není komu ukazovat.
- Vítězit bude click baiting, dezinformace, fake news. Seriózní věci mají smůlu.
- Lidé jsou už unavení, minimálně reagují (a nesdílejí dál). A algoritmy jsou založené na zapojení, takže kde zapojení není, tam není viditelnost.
- Twitter coby zpravodajské médium zemřel na konci roku 2022 poté co ho koupil a zničil Elon Musk
- Facebook umřel už před pár lety, mladí tam nejsou a staří vymírají.
- Snahy o vítězství nad algoritmy a tlak na zapojení vám zajistí běžně shadowban a budete “nevidět” ještě více. Mají ho všechny sítě a prakticky od žádné se nedozvíte, že jste ho získali.
- Algoritmy navíc ukazují vaše příspěvky hlavně pořád dokola fanouškům vašeho profilu, takže se nedostanete mimo bubliny (s výjimkou TikToku, nově Threads). Fanoušci se brzo vyčerpají a vy prostě musíte jít mimo. S tím počítá síť v tom, že začnete platit jako mourovatí. A vlastně i o tom už byla dávno řeč v Proč na sociálních sítích jít mimo stávající fanoušky? Hlavně při připlácení a cílení
Příchody za 120 dní na 365tipů
100 483 Google
12 360 Seznam
7 020 Bing
5 527 Google CZ
2 716 Twitter
2 097 Facebook
1 154 Substack
523 DuckDuckGo
490 Google SK
337 Linkedin
277 Threads
187 BlueSky
Pokud byste hledali Mastodon, tak ten používá „noreferer“ u všech odkazů, takže o příchodech se nedozvíte. Linkedin je skutečně tak málo a je to tak dlouhodobě. Patří k sítím kde odkazy jsou drasticky potlačeny, takže příspěvky ukazuje minimálně. Facebook a Twitter ještě před pár lety byly na druhém a třetím místě. Celkem jde o 229 456 návštěv, 159 123 návštěvníků. Čísla výše jsou návštěvy.
Jaká jsou řešení?
- Jděte do obsahu, který sociální sítě milují. Ale Až ho ale milovat přestanou, budete tam kde předtím. A možná budete muset začít dělat něco zcela jiného než chcete. Příklad v tom jak Instagram přešel z fotek na Příběhy (protože Snapchat byl hrozba) a vzápětí na Reels (protože TikTok je hrozba)
- Začněte platit. Pokud ale nedokážete vytvořit návratnost, tak budete jen spalovat peníze. Pokud peníze nemáte, jako 365tipů, tak tenhle bod můžete rovnou škrtnout
- Vezměte si své čtenáře zpět, jděte do e-mail newsletterů. Toto by měla být priorita. Ostatně viz Pivot to e-mail? Proč se vydávám do minulosti
- Tlačte že máte také RSS a pomozte návratu osobních čteček. Vhodné čtení v Je čas se vrátit k RSS čtečkám. Čtěte jen to co chcete a po svém
- Berte sociální sítě jako jinou formu RSS a nečekejte zázraky, Prostě tam buďte pro ty co vás chtějí a neřešte to. Investujte do toho minimum času i peněz.
- Vydejte se do nových sociálních sítí. Mastodon a fediverse zejména. Bluesky, Threads. Mají jiné algoritmy, a pokud to budete brát jako “další RSS”, tak to nebude drahé. Zapomeňte na Linkedin, ze všech sítí je na návštěvnost nejméně použitelná. Tady viz Proč by média měla mít vlastní instance Mastodonu (fediverse)?
- Hlídejte si SEO, ale moc nedoufejte. Trpí to stále více stejným problémem. Včetně tlaku na to abyste si platili (PPC, reklama), protože SEO funguje méně a méně (a je stále nákladnější a pracnější)