Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
28. 4. 2021 podle 365tipů
Bezpečnost, iOS, iPadOS, Marketing, Software

TIP#1883: Co je to App Tracking Transparency na iPhone/iPadu? Proč se Facebook bojí? A jak s tím zacházet?

Apple 26. dubna uvolnilo iOS/iPadOS 14.5 kde je i dlouho očekávaná novinka App Tracking Transparency (ATT). Oznámena byla už dříve, ale došlo k odložení, aby aplikace a další subjekty měly více času na potřebné změny.

Jakákoliv aplikace, která chce uživatele šmírovat napříč aplikacemi a weby nově musí uživatele požádat o souhlas – tomu se zobrazí dialog Povolit aplikaci „XXXX“ sledování vašich aktivit v aplikacích a na webových stránkách jiných společností/Allow „XXXX“ to track your activity across tother companies‘ apps and websites? Pod otázkou může být i uveden důvod, proč to vlastně chtějí.

Uživatel může odmítnout (volbou Požádat aplikaci o nesledování/Ask App not to Track) nebo povolit (volbou Povolit/Allow).  Právě od Facebooku určitě tuto žádost uvidíte zcela určitě při prvním spuštění po aktualizaci telefonu/tabletu, respektive po aktualizaci aplikace. „pPdporu“ ATT totiž tvůrci musí doplnit do aplikace, není to „systémové“.

V Nastavení/Settings -> Soukromí/Privacy se bude možné podívat na přehled aplikací, které si toto povolení (právo) vyžádaly a zda mají povoleno či zakázáno. Pokud to chcete plošně zakázat, tak stačí vypnout první volbu.

U konkrétní aplikace se také můžete podívat na stav (Povolit sledování). Nutno dodat, že se to tam objeví až poté, co aplikace tuto funkčnost doplní a doplnit ji nemusí pokud uživatele „nešmíruje“. K čemuž je nutné dodat, že to stejně může dělat, jen o tom prostě Apple (a uživateli) neřekne.

Jak tohle vlastně funguje

Apple se rozhodlo před mnoha měsíci, že posílí soukromí uživatelů tím, že znemožní aplikacemi šmírovat uživatele napříč aplikacemi, ale i napříč webem. Místo kompletního znemožnění si mohou uživatelé vybrat, které aplikaci to dovolí.  Facebook je jedním z typických příkladů aplikace, která zásadně a velmi silně šmíruje uživatele všude kde může, včetně využívání všech triků, které kdy využít šly (řada z nich i za hranou).

Apple na základě vaší volby znemožní konkrétní aplikaci přístup k inzertnímu identifikátoru (IDFA). Což je unikátní číslo, kterými kdysi Apple vybavilo každý telefon i tablet, v zásadě ekvivalent cookie (ano, rozumíte tomu správně, kdyby tohle Apple před lety nevymyslelo, tak by se to teď nemuselo řešit). Měli byste ale vědět, že aplikacemi mají množství velmi různorodých a velmi kreativních cest, jak vás stejně identifikovat. Ať už přes něco tak unikátního jako telefonní číslo či e-mail, tak přes jiné techniky (viz například Apple začalo blokovat aplikace, které se pokoušejí využit fingerprinting pro sledování uživatelů).

TIP: O fingerprintingu je řeč v Co všechno o vás lze zjistit přes prohlížeč? A jak se tomu bránit?

Šmírování napříč aplikacemi a webem totiž umožňuje identifikovat konkrétního uživatele (vás) na záplavě dalších míst a tím mu (hlavně) dodávat cílenou reklamu.  Ale také, nutno zdůraznit, budovat jeho inzertní profil v podstatně větším rozsahu. Facebook prostě ví kdo jste i když brouzdáte po českých webech nebo používáte aplikace, které s Facebookem nemají nic společného.

Rozsah šmírování a sbírání informace o vás je enormní  –  nejen že vás poznají na zcela cizorodých místech, ale sbírají i informace o poloze, zařízeních co používáte, párují vaše informace s údaji od dalších webů, včetně e-mailů a telefonních čísel. V řadě aplikace se šmírování odehrává pomocí SDK (Software Developer Kit) jehož autor/autoři za peníze poskytují informace o uživatelích.

Facebook proti ATT (konci IDFA) vyrazil velmi ostře, včetně rozsáhlé placené inzerce, lží, manipulací, PR aktivit i varování všech inzerentů na Facebooku. Jako rukojmí si vzal i malé a střední firmy. Tam tvrdil, že změna v iPhone/iPadu jim způsobí potíže, zdraží to reklamu, znemožní cílení a tím ovlivní jejich podnikání.  Hodně totiž záleží na tom, kolik uživatelů povolí Facebooku (a dalším) šmírování.

Skutečnost je ta, že pokud by opravdu velké množství uživatelů iPhone/iPadu šmírování neumožnilo, tak to Facebook a další podobné ovlivní. Zhorší se možnosti cílení. Na druhou stranu je ale nutné dodat, že údaje o uživatelích má Facebook stejně běžně zásadně zkreslené či staré a kvalita cílení není tak dobrá, jak se snaží tvrdit. V zemích jako je Česko toho o uživatelích navíc ví ještě méně a cílení je na tom ještě hůře.

Jak s tím zacházet?

Pokud se tedy budete ptát co zvolit v okamžiku dotazu na šmírování? Je to na vás. Dejte ale pozor na to, že to sice můžete zakázat Facebooku, ale ten se k údajům, o vás (a vaši identifikaci) může dostat přes zcela jiné aplikace . Cizí, ne jeho vlastní (Instagram, WhatsApp, Messenger, atd).  Pokud byste si tedy důsledně chtěli chránit soukromí, tak na všechny dotazy na šmírování odpovídejte zákazem.

Případně to plošně zakázat – lepší ale je odpovídat na konkrétní dotazy, umožní vám to později poznat, které aplikace to chtěly.

TIP: Další tipy a triky pro iPhone či iPad najdete v  Tipy a triky pro Apple iOS

Související příspěvky

  • TIP#1993: Monitoruje Facebook (a další aplikace) co říkáme? Cílí na nás podle toho reklamu? 
  • TIP#1350: Jak si chránit soukromí na YouTube?
  • TIP#1229: Co je to stínový profil (shadow profile) na Facebooku

Apple Cílení reklamy Mobilní aplikace Reklama Šmírování Soukromí

Předchozí článekTIP#1882: Jak odemknout váš iPhone pomocí Apple Watch, když máte roušku. Je to bezpečné?Další článek TIP#1884: Jsou QR kódy bezpečné? Co hrozí při používání?

Nejnovější příspěvky

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

TIP#2965: Má iPhone (iPad)  “guest mode”? Můžete ho nějak na chvíli bezpečně půjčit někomu jinému? 

TIP#2964: Jak na Mac OS (a nejen tam) mít lokálně LLM (AI). DeepSeek, Llama a další?

TIP#2963: Co je to whataboutismus?

TIP#2962: Patří do titulku článku na konec tečka? A co letáky, plakáty a podobné? A co seznamy? 

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA