T-Mobile už několik týdnů prakticky nefunguje síť v Hrdlořezech a okolí (důvodem má být výpadek BTS někde v Malešicích co se starala o tuto oblast). Takže se vám nikdo nedovolá, když už tak vás neslyší, vy si taky nezavoláte a mobilní Internet je na úrovní pradávného Edge. Slabý signál a řešení v nedohlednu.
Máte-li doma či v práci slušné Wi-Fi a štěstí na router tak v podobných situacích může pomoci Wi-Fi Calling – technologie podporovaná všemi českými operátory. Hlasové hovory nepůjdou skrz mobilní síť ale skrz Internet. Problém nepoužitelných mobilních dat to neřeší, ale je šance, že se vám lidé dovolají a vy se dovoláte jim. Nebude to ale tak kvalitní jako klasická mobilní síť, je tam znatelné že to prostě občas někde drhne.
Navíc to bude mít jeden háček, ne všechny routery to podporují a hodně bude záležet i na tom, jak máte doma síť vyřešenou – v mém případě to například nefunguje u Wi-Fi sítě realizované přes Deco m5, funguje u Wi-Fi přes TP-Link (LTE data přes O2 SIM) a také u Wi-Fi co má O2 SmartBox (na ten je mimochodem napojené Deco m5).
Wi-Fi calling by mělo fungovat všude kde se můžete připojit na Wi-Fi. Tedy třeba i někde v hloubi nákupního střediska, kde není k dispozici mobilní signál. V podzemních garážích kde signál není, ale Wi-Fi tam zavedli.
Ale zpět k Wi-Fi Calling
Wi-Fi Calling musíte mí aktivní na vašem telefonu a také mít telefon, který to podporuje. U Apple akticvace v Nastavení/Settings -> Telefon/Phone -> Wi-Fi hovory/Wi-Fi Calling. Na Androidu to bude záležet na výrobci, ale většinou to najdete někde v Nastavení -> Sítě a Internet či Připojení -> Volání pomocí Wi-Fi
To že váš telefon může použít Wi-Fi Calling je na iPhone poznatelné tak, že nahoře vlevo kde je název sítě bude tento název doplněný o „WiFi“.
Po aktivaci v Nastavení nebo po přepnutí Wi-Fi sítě může i pár minut trvat, než se Wi-Fi Calling stane aktivní, takže mějte trpělivost. Pokud to nějak zlobí, tak na chvíli dejte telefon do letového režimu a pak ho deaktivujte.
Volání přes Wi-Fi calling vás bude stát stejně, jako kdy voláte přes klasickou telefonní síť. Nebude čerpat mobilní data, což je vcelku pochopitelné, když to jde přes vaší či cizí Wi-Fi.
Měli byste vědět, že není možné přepínání hovoru mezi Wi-Fi a 2G/3G voláním. LTE a Wi-Fi se ale přepínat bude, tedy za předpokladu, že váš telefon v LTE používá (má zapnuté) ve skutečnosti přenos přes data (VoLTE).
Mimochodem všichni operátoři uvádí jako podmínku využití Wi-Fi volání to, že máte v telefonu LTE SIM kartu. Bez SIM karty to pochopitelně fungovat nemůže, nejde tedy mít telefon jen s Wi-Fi a telefonovat.
Wi-Fi calling nebude fungovat v zahraničí (O2 a T-Mobile) nebo taky bude (Vodafone). Kolik to bude stát záleží na operátorovi, v příznivém případě by to mělo stát totéž jako když telefonujete v Česku.
Vodafone mimochodem v „návodu“ uvádí, že je Wi-Fi volání nutné aktivovat v Můj Vodafone (u T-Mobile zcela určitě nic takového potřeba není a ani O2 to neuvádí)
Jste-li na Wi-Fi Calling bude vám moci kdokoliv zavolat. To zda půjde poslat/přijmout SMS/MMS záleží na operátorovi, v Česku podle všeho u T-Mobile a Vodafone ano, u O2 ne.
Pokud se vám ve vaší Wi-Fi sítí nedaří aktivovat připojení přes Wi-Fi calling tak bude problém v routeru – ten musí umožnit IPSec a NAT Traversal a minimálně alespoň 100 kb/s. U některých routerů pomůže zákaz funkce SIP ALG – což bude (pokud vůbec) ukryto kdesi v pokročilých nastaveních routeru. Zkusit můžete ještě zajistit port forwarding pro UDP porty 500 a 4500 (což mimochodem například právě u Deco m5 možné nastavovat není).
Praktická zkušenost je ta, že pokud jste na Wi-Fi Calling a někdo vám volá, tak po zvednutí chvíli počkejte, je tam několik sekund místo kdy se neuslyšíte. Samotný průběh volání už bývá většinou v pohodě, občas se může ale opět objevit krátké hluché místo.
Poslední zásadní informace – Wi-Fi volání nelze použít pro volání na čísla tísňového volání ani na asistenční a informační linky s geolokací.