TIP#1785: Co je to robocall, proč je to (v USA) tak zásadní problém a jak se bránit otravnému telemarketingu

Kdo by měl rád ty telefonáty co vám na druhé straně někdo začne nabízet nějaké zboží. Říká se tomu telemarketing a obrana proti tomu žádná není. U serióznějších firem si vaše číslo zapíší jako „nevolat“ a dodrží to. Ty neseriózní vám prostě budou volat znovu a znovu. Pokaždé z jiných čísel, takže nemáte šanci to  blokovat.

Robocall je ta horší varianta. Zazvoní telefon, zvednete a na druhé straně se ozve automat co vám začne něco nabízet a chce po vás mačkat jednička a dvojky podle toho co chcete či nechcete.. Říci mu nic nemůžete, živou osobu na ucho dostanete jedině, pokud projevíte zájem o koupi.

V Česku robotických volání ještě není mnoho, v USA to je epidemická záležitost. Až tak epidemická, že tamní zákonodárci řeší jak to omezit, zakázat, prostě jak lidi chránit před nikdy nekončícím obtěžováním i přes to, že to už zákonem upraveno (zakázáno) je.

TIP: Právě termín robocall pochází z angličtiny. Mrkněte na web amerického FTC pro více informací.

Navíc je to celé tradičně doprovázeno záplavou podvodů (podvody se lépe prodávají, když je nemusí prodávat člověk).

V USA je problém v tom, že veškeré robotické volání snažící se něco podat bez předchozího souhlasu osloveného je protizákonné. Je to vlastně totéž jako e-mailový spam, nevyžádaná obchodní sdělení. Dokonce to má i podobné výjimky jako spam, třeba pro politické strany.

V Česku jsme se k zákonné úpravě robotických volání prozatím nedobrali. Dříve nebo později k tomu tak jako tak dojde, stejně jako dojde k tomu, že záplava telemarketingu (a robotického zejména) bude podvod za podvodem.

Jak řešit otravná volání?

Stěžovat si na obtěžující obvolání můžete na Úřadu pro ochranu osobních údajů (stejně jako na spam) – postupovat je vhodné podle návodu v Jak se bránit nevyžádanému telemarketingu

Stěžovat si případně můžete ještě na České obchodní inspekci. V řadě případů ale zbytečná námaha – ti nepoctiví se umí dobře schovávat, měnit čísla, manipulovat, obcházet vše co obejít jde.

TIP: Jak v Androidu blokovat volání z obtěžujících čísel? je místo kde se dozvíte jak blokovat na Androidu. Na iPhone je k tomutu účelu přímo volba v telefonním seznamu.

Jediná relativně úspěšná cesta je v blokování otravných čísel a využití aplikací, která již takováto čísla evidují od ostatních podobně poškozených.

Aplikace vás bude varovat v okamžiku volání, takže se můžete velmi rychle rozhodnout hovor nebrat a číslo rovnou zablokovat. Nebo ho vzít a volající si (slušně) vychutnat. Právě blokování telefonních čísel je užitečné – sice čas od času budou volat z nových čísel, ale není jich nevyčerpatelně (pouze vyšší tisíce až nižší desítky tisíc). Zkuste Nevolejte.cz a sami uvidíte. Další možná varianta je Zvednout to?

V Jak zjistit komu patří telefonní číslo? je řeč o tom, jak se na nějaké neznámé telefonní číslo podívat. Ta patřící telemarketérům snadno najdete v Google. Je řada webů evidujících právě čísla používaná pro telemarketing. Snadno se tam dozvíte, proč se určitému číslu vyhnout.

Pokud by vás zajímalo kdo je za případné řešení robocall aktivit zodpovědný z pohledu přípravy změny legislativy, tak je to Ministerstvo průmyslu a obchodu. To by například mohlo iniciovat  vznik „no-call“ seznamu. Na ty by si každý mohl dát vlastní číslo a telemarketingové firmy by měly povinnost na takováto čísle nevolat. Proč už to dávno není hotovo? Dobrá otázka.

TIP: Ze spamu se nikdy, nikdy, nikdy. Opakuji, NIKDY neodhlašujte. Co s tím spamem ale dělat?